• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 452
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
9
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı Hukuk ve Felsefe arasındaki ilişki, benzerlikler, ayrılıklar ile Hukuk Felsefesinin temelini oluşturan kavramlara tarihsel bir yaklaşımı örneklemektir.
Dersin İçeriği: 

Doğa yasaları ve pozitif yasalar. Konstrüktivizm ve gerçekçilik. Toplumsal uzlaşma. Bireysel, toplumsal ve ahlâkî özgürlük.Siyasi ve ekonomik eşitlik. Yasal düzenlemeler ve temel insan hakları (örn., yaşama hakkı, çalışma hakkı, eğitim hakkı, yerleşme hakkı,vb). 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Yanıt, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) felsefi sorgulamayı insan hakları ve hukuk tartışmaları üzerinden geliştirir.

2,3,4,5

1,2,3

A,C

2) insan hakları ve hukuk kavramlarını tanır. 

7,9

1,2,3

A,C

3)insan hakları ve hukukun felsefe ile ilişkisini felsefe tarihi metinleri üzerinden somutlaştırır.

5,6,7

1,2,3

A,C

4) insan hakları ve hukuk alanlarında kuramsal ve pratik sorunsallarla ilişkide felsefi kavramlara başvurmaya başlar.

 

1,2,3,4,5

1,2,3

A,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

İnsan hakları ve hukuku konularına genel giriş

 

2

İnsan hakları ve ödevler konusundaki Batılı antik kavramların Plato, Republic

Aristotle: Politics

St. Thomas Aquinas: Summa Theologica

Cicero, On the Laws

Metineleri üzerinden gösterilmesi.

http://www.un.org/

3

İnsan hakları ve ödevler konusundaki Doğu düşüncesinin kavramlarının Kwasi Wiredu, “An Akan Perspective on Human Rights

Abdullahi Ahmed An-Na’im, “Human Rights in the Muslim World

The Buddha, “Foundation of the Kingdom of Righteousness”

Confucious, Mo Tzu, The Buddha

Metinleri üzerinden tartışılması.

www.ihb.org.tr

4

İnsan Doğası, Doğal Hak, Özgürlük kavramlarının

Hobbes, Leviathan

Locke, Second Treatise

Rousseau, Social Contract

Thomas Paine, Rights of Man

Mary Wollstonecraft: A Vindication of the Rights of Women, metinleri üzerinden tartışılması.

www.coe.int

5

Karl Marx, On the Jewish Question

John Stuart Mill, Utilitarianism

Jeremy Bentham, Anarchical Fallacies

Paine, Burke metinlerinde 19. yy insan hakları eleştirilerine bakılması.

Solmas vs Turkey davasına bakılması

6

Uluslararası insan hakları yasalarının gelişimi

 

7

Evrensellik ve görelilik tartşmasının, Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice

Richard Rorty, “Human Rights, Rationality, and Sentimentality”

Michael Perry, “Is the Idea of Human Rights Ineliminably Religious?”

Michael Ignatieff, “Human Rights as Idolatry”

Fernando Teson, “International Human Rights and Cultural Relativism”metinleri üzerinden aktarılması

Tekeli vs Turkey davasına bakılması

8

ARA SINAV

 

9

İnsan Hakları ve Kadın konusunun Arati Rao, “Right in the Home: Feminist Theoretical Perspectives on

International Human Rights”

Catharine A. MacKinnon: “Rape, Genocide, and Women’s Human Rights” metinleri üzerinden tartışılması

Opuz vs Turkey davasına bakılması

10

Azınlık, yerli ve grup hakları konusunun Will Kymlicka, “The Good, the Bad and the Intolerable” Minority Group Rights”

Jeremy Waldron, “Minority Cultures and the Cosmopolitan Alternative”

Susan Moller-Okin, “Is Multiculturalism Bad for Women?”

Metinleri üzerinden tartışılması.

Kemal Taşkın and others v. Turkey davasına bakılması

11

İnsan hakları ve çevre konularının James W. Nickel: “The Human Right to a Safe Environment”

Edith Brown Weiss: “Planetary Rights” metinleri üzerinden tartışılması.

Öneryıldız v. Turkey davasına bakılması

12

İnsan hakları ve din konusunun Juviler and Gustafson, Religion and Human Rights, pp. 3-9. Ch. 2-3, 7, 10, 11-14 (Juviler on "Ambiguities of the Divine;" Stackhouse vs. Henkin on religious justification of human rights; Joyce on religion and societal change, Rao and Peters (India) and Mayer (Islam in Iran) on politization and context of religion; Blu Greenberg, "Feminism, Jewish Orthodoxy, and Human Rights;" metinleri üzerinden tartışılması

Leyla Şahin v. Turkey davasına bakılması

13

Ulusal ötesi güçler tartışmasının Human Rights Watch World Report 2001 raporu özelinde götürülmesi.

Ülke v. Turkey  davasına bakılması

14

İletişim, medya ve insan hakları ilişkisinin ifade özgürlüğü kapsamında tartışılması

Dink v. Turkey, Akçam v. Turkey davasına bakılması

15

Son Sınav

 

 

Kaynaklar

Ders Notu

Yard. Doç. Dr. Özge Ejder Johnson tarafından derlenen okuma paketi

Diğer Kaynaklar

Hayden, Patrick, ed. 2001. The Philosophy of Human Rights. St. Paul, MN: Paragon House.

Lauren, Paul Gordon 1998The Evolution of International Human Rights: Visions Seen.  Philadelphia, Pa.: University of Pennsylvania Press

 

Materyal Paylaşımı

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

20

Ödev

2

20

Sunum

1

20

Son Sınav

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

 

 

X

 

 

2

Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

 

 

 

 

X

3

Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

 

 

 

X

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

 

 

 

X

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

 

 

X

 

6

Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

 

 

 

X

 

7

Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

 

X

 

 

 

8

Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

X

 

 

 

 

9

Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

 

X

 

 

 

10

Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

 

X

 

 

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

4

60

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

10

7

70

Ara Sınav

1

25

25

Ödev

2

10

20

Sunum

1

15

15

Son Sınav

1

35

35

Toplam İş Yükü

 

 

225

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

9

Dersin AKTS Kredisi

 

 

9