Doğa yasaları ve pozitif yasalar. Konstrüktivizm ve gerçekçilik. Toplumsal uzlaşma. Bireysel, toplumsal ve ahlâkî özgürlük.Siyasi ve ekonomik eşitlik. Yasal düzenlemeler ve temel insan hakları (örn., yaşama hakkı, çalışma hakkı, eğitim hakkı, yerleşme hakkı,vb).
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) felsefi sorgulamayı insan hakları ve hukuk tartışmaları üzerinden geliştirir. |
2,3,4,5 |
1,2,3 |
A,C |
2) insan hakları ve hukuk kavramlarını tanır. |
7,9 |
1,2,3 |
A,C |
3)insan hakları ve hukukun felsefe ile ilişkisini felsefe tarihi metinleri üzerinden somutlaştırır. |
5,6,7 |
1,2,3 |
A,C |
4) insan hakları ve hukuk alanlarında kuramsal ve pratik sorunsallarla ilişkide felsefi kavramlara başvurmaya başlar.
|
1,2,3,4,5 |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
İnsan hakları ve hukuku konularına genel giriş |
|
2 |
İnsan hakları ve ödevler konusundaki Batılı antik kavramların Plato, Republic Aristotle: Politics St. Thomas Aquinas: Summa Theologica Cicero, On the Laws Metineleri üzerinden gösterilmesi. |
|
3 |
İnsan hakları ve ödevler konusundaki Doğu düşüncesinin kavramlarının Kwasi Wiredu, “An Akan Perspective on Human Rights Abdullahi Ahmed An-Na’im, “Human Rights in the Muslim World The Buddha, “Foundation of the Kingdom of Righteousness” Confucious, Mo Tzu, The Buddha Metinleri üzerinden tartışılması. |
|
4 |
İnsan Doğası, Doğal Hak, Özgürlük kavramlarının Hobbes, Leviathan Locke, Second Treatise Rousseau, Social Contract Thomas Paine, Rights of Man Mary Wollstonecraft: A Vindication of the Rights of Women, metinleri üzerinden tartışılması. |
|
5 |
Karl Marx, On the Jewish Question John Stuart Mill, Utilitarianism Jeremy Bentham, Anarchical Fallacies Paine, Burke metinlerinde 19. yy insan hakları eleştirilerine bakılması. |
Solmas vs Turkey davasına bakılması |
6 |
Uluslararası insan hakları yasalarının gelişimi |
|
7 |
Evrensellik ve görelilik tartşmasının, Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice Richard Rorty, “Human Rights, Rationality, and Sentimentality” Michael Perry, “Is the Idea of Human Rights Ineliminably Religious?” Michael Ignatieff, “Human Rights as Idolatry” Fernando Teson, “International Human Rights and Cultural Relativism”metinleri üzerinden aktarılması |
Tekeli vs Turkey davasına bakılması |
8 |
ARA SINAV |
|
9 |
İnsan Hakları ve Kadın konusunun Arati Rao, “Right in the Home: Feminist Theoretical Perspectives on International Human Rights” Catharine A. MacKinnon: “Rape, Genocide, and Women’s Human Rights” metinleri üzerinden tartışılması |
Opuz vs Turkey davasına bakılması |
10 |
Azınlık, yerli ve grup hakları konusunun Will Kymlicka, “The Good, the Bad and the Intolerable” Minority Group Rights” Jeremy Waldron, “Minority Cultures and the Cosmopolitan Alternative” Susan Moller-Okin, “Is Multiculturalism Bad for Women?” Metinleri üzerinden tartışılması. |
Kemal Taşkın and others v. Turkey davasına bakılması |
11 |
İnsan hakları ve çevre konularının James W. Nickel: “The Human Right to a Safe Environment” Edith Brown Weiss: “Planetary Rights” metinleri üzerinden tartışılması. |
Öneryıldız v. Turkey davasına bakılması |
12 |
İnsan hakları ve din konusunun Juviler and Gustafson, Religion and Human Rights, pp. 3-9. Ch. 2-3, 7, 10, 11-14 (Juviler on "Ambiguities of the Divine;" Stackhouse vs. Henkin on religious justification of human rights; Joyce on religion and societal change, Rao and Peters (India) and Mayer (Islam in Iran) on politization and context of religion; Blu Greenberg, "Feminism, Jewish Orthodoxy, and Human Rights;" metinleri üzerinden tartışılması |
Leyla Şahin v. Turkey davasına bakılması |
13 |
Ulusal ötesi güçler tartışmasının Human Rights Watch World Report 2001 raporu özelinde götürülmesi. |
Ülke v. Turkey davasına bakılması |
14 |
İletişim, medya ve insan hakları ilişkisinin ifade özgürlüğü kapsamında tartışılması |
Dink v. Turkey, Akçam v. Turkey davasına bakılması |
15 |
Son Sınav |
|
Kaynaklar
Ders Notu |
Yard. Doç. Dr. Özge Ejder Johnson tarafından derlenen okuma paketi |
Diğer Kaynaklar |
Hayden, Patrick, ed. 2001. The Philosophy of Human Rights. St. Paul, MN: Paragon House. Lauren, Paul Gordon 1998The Evolution of International Human Rights: Visions Seen. Philadelphia, Pa.: University of Pennsylvania Press |
Materyal Paylaşımı
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Ödev |
2 |
20 |
Sunum |
1 |
20 |
Son Sınav |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar. |
|
|
X |
|
|
|
2 |
Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur. |
|
|
|
|
X |
|
3 |
Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır. |
|
|
|
X |
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır. |
|
|
|
X |
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
6 |
Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir. |
|
|
|
X |
|
|
7 |
Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir. |
|
X |
|
|
|
|
8 |
Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur. |
X |
|
|
|
|
|
9 |
Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır. |
|
X |
|
|
|
|
10 |
Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir. |
|
X |
|
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
4 |
60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
7 |
70 |
Ara Sınav |
1 |
25 |
25 |
Ödev |
2 |
10 |
20 |
Sunum |
1 |
15 |
15 |
Son Sınav |
1 |
35 |
35 |
Toplam İş Yükü |
|
|
225 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
9 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
9 |