Egemenlik, güçler ayrılığı, toplum sözleşmesi, doğal hak, yönetim biçimleri, devlet erkinin meşruiyeti, mülkiyet, sınıf çatışması gibi siyaset felsefesinin temel kavramlarının, felsefe tarihinde Platon'dan Marx'a ve sonrasına kadar uzanan dönemdeki felsefecilerin metinleri içinde incelenmesi ve değerlendirilmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) felsefi sorgulamayı siyaset üzerinden geliştirir. |
2,3,4,5 |
1,2,3 |
A,C |
2) siyaset felsefesi kavramlarını tanır. |
7,8,9,10 |
1,2,3 |
A,C |
3) siyaset ve felsefe ilişkisiyi felsefe tarihi metinleri üzerinden somutlaştırır. |
5,6,7 |
1,2,3 |
A,C |
4) kuramsal ve pratik sorunsallarla ilişkide felsefi kavramlara başvurmaya başlar.
|
1,2,3,4,5 |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş mahiyetinde siayeset felsefesiyle ilgili genel bilgiler verilir. |
|
2 |
Plato, The Republic’ten seçme yazıların analizi |
Devlet |
3 |
Aristotle, The Politics. ve Cicero, On the Republic. ten seçme yazıların analizi |
Devlet |
4 |
St. Augustine, City of God. St. Thomas Aquinas, Politics and Law. ten seçme yazıların analizi ve (Ibn-i Haldun) üzerinden İslam felsefesi açısından Devlet kavramının tartışılması |
Kilise Devlet ilişkisi |
5 |
Niccolo Machiavelli, The Prince, Discourses on Livy. den seçme yazıların analizi |
Mutlak İrade |
6 |
Thomas Hobbes, Leviathan., John Locke, Second Treatise of Government dan seçme yazıların analizi |
Doğal Durum |
7 |
Jean-Jacques Rousseau, On the Social Contract. , Adam Smith, The Wealth of Nations. dan seçme yazıların analizi |
Toplum Sözleşmesi |
8 |
ARA SINAV |
|
9 |
Jeremy Bentham, An Introduction to the Principles of Morals and Legislation. John Stuart Mill, On Liberty, On the Subjection of Women dan seçme yazıların analizi |
Gözetim |
10 |
Karl Marx, A Contribution to the Critique of Political Economy, Estranged Labour, The Communist Manifesto, After the Revolution, Capital den seçme yazıların analizi |
Marxizm |
11 |
Friedrich Nietzsche, On the Genealogy of Morals.dan seçme yazıların analizi |
Ahlakın soykütüğü |
12 |
Sigmund Freud, Civilization and its Discontents, Totem and Taboo dan seçme yazıların analizi |
Medeniyet kavramı |
13 |
Emma Goldman, Victims of Morality., Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism., Simone de Beauvoir, The Second Sex. Metinleri üzerinden feminizm tartışması |
Feminizm |
14 |
Nozick “Anarchy, state and utopia”, Michel Foucault, Discipline and Punish., “On Governmentality”metinleri üzerinden anarşizm tartışması |
Anarşizm |
15 |
Son Sınav |
|
Kaynaklar
Ders Notu |
Princeton Readings in Political Thought ed. Mitchell Cohen and Nicole Fermon. Princeton University Press, 1996 |
Diğer Kaynaklar |
Thomas Hobbes, Leviathan., John Locke, Second Treatise of Government Jean-Jacques Rousseau, On the Social Contract. , Adam Smith, The Wealth of Nations. Niccolo Machiavelli, The Prince, Discourses on Livy. Karl Marx, A Contribution to the Critique of Political Economy, Estranged Labour, The Communist Manifesto, After the Revolution, Capital Emma Goldman, Victims of Morality., Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism., Simone de Beauvoir, The Second Sex.
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
30 |
Ödev |
5 |
40 |
Son Sınav |
1 |
30 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
30 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
70 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar. |
|
|
|
|
X |
|
2 |
Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur. |
|
|
|
|
X |
|
3 |
Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır. |
|
|
|
X |
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
6 |
Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir. |
|
X |
|
|
|
|
8 |
Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur. |
X |
|
|
|
|
|
9 |
Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır. |
|
|
|
X |
|
|
10 |
Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir. |
|
X |
|
|
|
ECTS
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
3 |
45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
5 |
50 |
Ara Sınav |
1 |
15 |
15 |
Ödev |
5 |
4 |
20 |
Son Sınav |
1 |
20 |
20 |
Toplam İş Yükü |
|
|
150 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
6 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
6 |