• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 421
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
8
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, felsefe tarihini 20.yy’daki metinler ve problematikler üzerinden göstermektir.
Dersin İçeriği: 

20. yy. felsefesinin anlatımı, çözümlenmesi ve yorumu. Bu derste 20.yy.'ı en çok etkileyen felsefi akımlar filozofların kendi metinleri temel alınarak incelenmekte, çözümlenmekte ve yorumlanmaktadır. Bu çerçevede, "Çağdaş Felsefe I" dersinde, Çağa damgasını vuran iki akım olarak dikkati çeken mantıkçı pozitivizm ile varoluşçuluk ayrı ayrı ele alınmakta, bu arada aralarındaki ayrılıklar ve varsa benzerlikler de vurgulanmaktadır. Mantıkçı pozitivizmi, bu akımın çeşitlemelerini veya bu akımdan türeyen diğer bakış açılarını temsilen Bertrand Russell, A.J. Ayer, Moritz Schlick, Rudolf Carnap, Williard V. O. Quine, Ludwig Wittgenstein gibi filozofların, varoluşçuluk akımını temsilen de Martin Heidegger, Karl Jaspers, Gabriel Marcel, Jean Paul Sartre, Albert Camus gibi filozofların metinleri çözümlenip yorumlanmaktadır. Ayrıca hem mantıkçı pozitivizm hem de varoluşçuluk akımı açısından önem taşıyan Edmund Husserl'in metinlerinin yanısıra, Alvin Goldman, Hilary Putnam gibi felsefecilerin metinleri de incelenmektedir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Yanıt, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) felsefi kavram ve sorgulama bilgisini güncel problematikler üzerinde uygular.

1,2,3,4,7

1,2,3

A,C

2) çağdaş felsefi akımları tanır. 

7,8,9,10

1,2,3

A,C

3) felsefi tarihi bilgilerini olgunlaştırır.

4,5,6,7

1,2,3

A,C

4) kuramsal ve pratik sorunsallarla ilişkide felsefe tarihinin sorunsal ve kavramlarına başvurmaya başlar.

 

3,4,5,6

1,2,3

A,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş mahiyetinde 20. Yüzyıl felsefesiyle ilgili genel bilgiler verilir.

20.yy. Felsefesinin Temelleri

2

Fenomenolojiye giriş yapılır.

Fenomenolojinin Temelleri

3

Franz Brentano’nun "The Distinction between Mental and Physical Phenomena" başlıklı metni yoluyla kesin bilim olarak felsefenin olanağı tartışılır.

Brentano

4

Edmund Husserl’in "Consciousness as Intentional Experience" başlıklı metninin incelenmesi üzerinden yönelimsellik kavramı ve fenomenolojideki önemi tartışılır.

Husserl

5

Edmund Husserl’in “Noesis and Noema” metni incelenir.

Husserl

6

Husserl’in fenomenolojisi üzerine genel değerlendirme yapılır.

Husserl

7

ARA SINAV

 

8

Martin Heidegger’in "The Phenomenological Method of Investigation" metni üzerinden fenomenolojik yöntem araştırılır.

Heidegger

9

Martin Heidegger’in “The Worldhood of the World” başlıklı metni yoluyla dünyasallık kavramı tartışılır.

Heidegger

10

Martin Heidegger’in “Dasein’s Possibility of Being-a-whole, and Being” metninin okuması yoluyla ontolojik fark ve ölüm kavramları tartışılır.

Heidegger

11

Heidegger’in fenomenolojisi üzerine genel bir değerlendirme yapılır.

Heidegger

12

Jean-Paul Sartre’ın “Husserl, Hegel, Heidegger” metni incelenir.

Sartre

13

Jean-Paul Sartre’ın “Being-for-itself” başlıklı metni yoluyla ontolojisinin genel hatları çizilir.

Sartre

14

Jean-Paul Sartre’ın “Being-for-itself” başlıklı metninin incelemesine devam edilir ve tartışılır.

Sartre

15

Son Sınav

 

 

Kaynaklar

Ders Notu

Özge Ejder Johnson tarafından hazırlanmış Phil 421 ders notları.

Diğer Kaynaklar

Franz Brentano, Psychology from an Empirical Standpoint, (1874) trans. by.A. C. Rancurello, D. B. Terrell and L. McAlister,  Routledge & Kegan Paul, 1981, 1995

Edmund Husserl, Logical Investigations (vol.2), Investigations concerning phenomenology and the theory of knowledge.  Edited by Ursula Panzer. Halle: (1901; rev. ed. 1922). The Hague, Netherlands: Martinus Nijhoff, 1984.

Edmund Husserl, Ideas pertaining to a pure phenomenology Book I General Introduction to a Pure Phenomenology. (1913) Translated by Fred Kersten. The Hague, Netherlands: Martinus Nijhoff. 1982

Martin Heidegger, Sein und Zeit (1927). Translated as Being and Time by John Macquarrie and Edward Robinson (Oxford: Basil Blackwell, 1978).

Jean-Paul Sartre, Being and Nothingness: A Phenomenological Essay on Ontology, (1943) tr. by Hazel E. Barnes (Washington Square, 1993)-

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

-

Ödevler

-

Sınavlar

-

 

Değerlendirme Sistemi

 

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

30

Ödev

5

40

Son Sınav

1

30

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

30

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

70

Toplam

 

100

 

DERS KATEGORİSİ

Temel Mesleki Ders

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

 

 

 

 

X

2

Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

 

 

 

 

X

3

Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

 

 

 

 

X

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

 

 

 

X

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

 

X

 

 

6

Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

 

 

X

 

 

7

Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

 

 

X

 

 

8

Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

X

 

 

 

 

9

Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

 

 

 

X

 

10

Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

 

X

 

 

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

4

60

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

15

4

60

Ara Sınav

1

25

25

Ödev

5

4

20

Son Sınav

1

35

35

Toplam İş Yükü

 

 

200

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

8

Dersin AKTS Kredisi

 

 

8