• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 312
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
8
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, Platon’dan günümüze sanat ve yaşam arasındaki ilişkiyi felsefe tarihinin sanatı sorunsallaştırdığı metinleri üzerinden sorgulatmaktır.
Dersin İçeriği: 

Kant'tan günümüze değin Sanat Felsefesinin gelişimi. Kant'ın Yargı Gücünün Eleştirisi"nin detaylı olarak incelenmesi. Sanat eserlerinin nesnel varlığı ve öznel sanat zevki, güzellik ve sonsuzluk, sanat ve doğa, sanat dallarının hiyerarşi içinde sunulması, anlam ve yorum sorunları, insanlığın varacağı bir hedef olarak sanat, vb. konuların Hegel, Nietzsche, Heidegger, Derrida gibi felsefecilerin metinleri ekseninde incelenmesi ve tartışılması.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Yanıt, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) felsefi kavram ve sorgulama bilgisini sanat problematikleri üzerinde uygular.

1,2,3,4

1,2,3

A,C

2) sanat ve felsefe arasındaki ilişkiyi tanır. 

1,7,9

1,2,3

A,C

3) felsefi sorgulama bilgilerini sanat eserlerine yanısıtır.

3,4,6

1,2,3

A,C

4) kuramsal ve pratik sorunsallarla ilişkide felsefe tarihinin sorunsal ve kavramlarına başvurur.

 

5,6,10

1,2,3

A,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş mahiyetinde sanat ve felsefe arasındaki ilişkiye dair genel bilgiler verilir.

Sanat ve sanat eseri ilişkisi

2

Platon; Sanat, taklit ve ruhun düzeni.

Platon

3

Aristoteles; Taklitin kökenleri ve faydaları.

Aristoteles

4

Duyguların ifadesi olarak sanat tartışmasının Leo Tolstoy, “What is art? ve Clive Bell, “The Aesthetic Hypothesis” metinleri üzerinden yapılması.

Sanat ve Duygular

5

Bir beğeni yetisi sorunsalı olarak sanat tartışmasının David Hume, “Of the Standart of Taste” metni üzerinden yapılması.

Hume

6

Bir beğeni yetisi sorunsalı olarak sanat tartışmasının Immanuel Kant, “Critique of Judgement” metni üzerinden yapılması.

Kant

7

Bir beğeni yetisi sorunsalı olarak sanat tartışmasının G. W. F. Hegel, “Philosophy of Fine Arts “ metni üzerinden yapılması.

Hegel

8

ARA SINAV

 

9

Dünya kuran olarak sanat tartışmasının Friedrich Nietzsche, “The Birth of Tragedy” metni üzerinden yapılması.

Nietzsche

10

Dünya kuran olarak sanat tartışmasının Maurice Merleau-Ponty, “Eye and the Mind” metni üzerinden yapılması.

Merleau-Ponty

11

Dünya kuran olarak sanat tartışmasının Martin Heidegger, “The Origin of the Work of Art” metni üzerinden yapılması.

Heidegger

12

Sanatın sonu argümanlarının tartışmasının Exit Through the Giftshop, yön. Banksy filmi üzerinden yapılması.

Film Analizi

13

Sanatın sonu argümanlarının tartışmasının Walter Benjamin, “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproducibility” metni üzerinden yapılması.

Benjamin

14

Sanatın sonu argümanlarının tartışmasının Jacques Derrida, “Differance” metni üzerinden yapılması.

Derrida

15

Son Sınav

 

 

Kaynaklar

Ders Notu

Özge Ejder Johnson tarafından hazırlanmış Phil 312 ders notları.

Diğer Kaynaklar

An Anthology of Aesthetic Theory, edited by Stephen David Ross, SUNY Press, NY: 1987

Aesthetics, edited by Susan Feagin&Patrick Maynard, Oxford University Press, Oxford: 1997

Aesthetics: The classic Readings, edited by David E. Cooper, Blackwell Pub, Oxford: 1997

 

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

-

Ödevler

-

Sınavlar

-

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

30

Ödev

3

30

Son Sınav

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

 

 

X

 

 

2

Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

 

 

 

 

X

3

Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

 

 

 

 

X

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

 

 

 

X

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

 

X

 

 

6

Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

 

 

X

 

 

7

Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

 

X

 

 

 

8

Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

X

 

 

 

 

9

Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

 

X

 

 

 

10

Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

X

 

 

 

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

4

60

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

15

4

60

Ara Sınav

1

30

30

Ödev

3

5

15

Final

1

35

35

Toplam İş Yükü

 

 

200

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

8

Dersin AKTS Kredisi

 

 

8