Leibniz ve Kant felsefelerinin ayrıntıyla incelenmesi. Bilginin kaynakları; uzay ve zamanın doğası; yeni nesne anlayışı; sentetik a priori bilgi anlayışı; aklın incelenmesi ve eleştirilmesi. Leibniz'in Metafizik Üzerine Söylev ve Monadoloji'si ile Kant'ın Saf Aklın Eleştirisi'nin okunması ve tartışılması
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) 18. Yüzyılda felsefenin izlediği araştırma yollarını tanır. |
1, 2, 7, 8, 9, 10 |
1, 2, 3 |
A, C |
2) deneyci felsefe tutumuyla usçu felsefe tutumunun başlıca uslamlamalarını kavrar. |
1, 2, 7, 8, 9, 10 |
1, 2, 3 |
A, C |
3) nedensellik, özgürlük, kişinin özdeşliği gibi başlıca felsefe sorunlarına ilişkin açıklamalar arasındaki ilişkileri ayırt eder. |
1, 2, 7, 8, 9, 10 |
1, 2, 3 |
A, C |
4) kuramsal felsefe ile kılgı sorunları arasındaki ilişkileri belirler. |
1, 2, 7, 8, 9, 10 |
1, 2, 3 |
A, C |
5) Leibniz, Locke, Berkeley, Hume ile Kant’ın felsefelerine ilişkin temel bilgileri öğrenir. |
1, 2, 7, 8, 9, 10 |
1, 2, 3 |
A, C |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
18. Yüzyılın genel hatları, bu çağda tartışılan başlıca felsefe sorunları. |
- |
2 |
17. Yüzyılın felsefi kalıtı, Descartes, Spinoza, Leibniz’in felsefi katkıları. |
- |
3 |
‘Aydınlanma nedir?’ sorusuna Kant ile Mendelssohn’un verdiği yanıtlar bakımından 18. Yüzyıl felsefesinin kendisine ilişkin ‘düşünme imgesi’. |
İlgili yazıların okunması |
4 |
Leibniz-Newton ile Leibniz-Locke tartışmaları; usçuluk-deneycilik ayrımı. |
Leibniz-Clarke yazışması |
5 |
Locke felsefesinin başlıca sorunları, bilginin kaynağı ile oluşumu, kişinin özdeşliği, özgürlük kavramları. |
Locke’un Denemesi |
6 |
Berkeley, Reid, Hume gibi deneyci gelenek içindeki düşünürlerde bilgi ile kişinin özdeşliği sorunları. |
Hume, Soruşturma |
7 |
Arasınav |
|
8 |
‘Mucizeler’ ile ‘özgürlük’ün olanağı gibi iki yönlü sonuçları bakımından Hume’un nedensellik eleştirisi. |
Hume, Soruşturma |
9 |
Hume’un nedensellik eleştirisi ile Kant’ın bilgi felsefesi arasındaki ilişki. |
Birinci Eleştiri |
10 |
Salt Usun Eleştirisi’nin “çözümleme” bölümünün başlıca uslamlamaları |
Birinci Eleştiri |
11 |
Salt Usun Eleştirisi’nin “eytişim” bölümünün başlıca uslamlamaları. |
Birinci Eleştiri |
12 |
Kant’ın ‘kuram’ ile ‘eylem’e ilişkin temel ayrımı ile Kant’ın felsefesinin 17 ile 18. Yüzyılın başka felsefeleriyle ilişkisi. |
İkinci Eleştiri |
13 |
Eyleyen Usun Eleştirisi’nde Kant’ın ahlakın temeline ilişkin uslamlamaları. |
İkinci Eleştiri |
14 |
18. Yüzyılın başlıca yönsemelerinin genel değerlendirmesi; 19. Yüzyıldaki etkilerinin ana çizgileri. |
- |
15 |
Son sınav |
- |
Kaynaklar
Ders Kitabı |
|
Diğer Kaynaklar |
John Locke (1979), An Essay concerning Human Understanding, yay. P. Nidditch. Oxford University Press. David Hume (1975), An Enquiry concerning Human Understanding, yay. P. Nidditch. Clarendon Press. Immanuel Kant (1998), Critique of Pure Reason, çev. P. Guyer, A. E. Wood. Cambridge University Press. Immanuel Kant (1986), Critique of Practical Reason, çev. L. W. Beck. Macmillan. |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
Kant ile Mendelssohn’un “Aydınlanma Nedir?” yazıları. |
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
30 |
Ödev |
2 |
30 |
Son Sınav |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Temel Mesleki Dersler |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar. |
X |
|||||
2 |
Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır. |
X |
|||||
6 |
Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir. |
X |
|||||
8 |
Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur. |
X |
|||||
9 |
Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır. |
X |
|||||
10 |
Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir. |
X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
4 |
60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
6 |
60 |
Ara Sınav |
1 |
30 |
30 |
Ödev |
2 |
5 |
10 |
Son Sınav |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
200 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
8 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
8 |