• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 242
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı bilimsel bilgi ile etkinliğin özelliklerini, sorunlarını, değerini, bilim ile bilim anlayışının tarihsel süreçlerini, güncel koşullarını tartışarak değişik bilim felsefesi öğretileri bakımından değerlendirmektir.
Dersin İçeriği: 

Bilimin tarihsel gelişimi. Doğa ve bilim anlayışı; bilimsel, kuramsal ve deneysel bilgiyi kapsayan epistemolojik sorunlar. Bilimde yöntemin önemi. Bu dersin kapsamının ayrıntıları: i. Eski Yunanda doğa anlayışı. Sonsuzluk ve madde anlayışları; ii. Aristoteles fiziği ve Aristoteles'in bilim felsefesi; iii. Bilimsel ilerleme; iv. Yeni bilim anlayışı (Galileo, Descartes, Newton) ve Aristoteles eleştirisi; v. Hume, Kant ve XIX. Yüzyıl filozoflarında bilimsel bilginin doğası; vi. XX. Yüzyılda bilim felsefesi; mantıkçı pozitivistler; Wittgenstein ve Viyana Çevresi; vii. Karl Popper, yanlışlama kuramı; bilim ile bilim olmayanın ayırt edilmesi; viii. Yeni bilim felsefesi: T.S. Kuhn ve bilimsel devrimler; ix. Feyerabend ve anarşist bilim felsefesi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım, 2. Soru-Yanıt, 3. Tartışma, 4. Alıştırma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav, B. Deneyim, C. Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) bilimsel bilginin ayırdedici özelliklerini kavrar.

1, 2, 6

1, 2, 3

A, C

2) bilimin tarihine ilişkin derinlemesine bir görüş kazanır.

1, 2, 6, 7, 9

1, 2, 3

A, C

3) bilimin tarihsel süreçleriyle güncel sorunlarını ilişkilendirir.

1, 2, 6, 7, 9

1, 2, 3

A, C

4) ilerlemeci, bütüncü, yanlışlamacı, yapısalcı, anarşist bilim kuramlarının savlarını değerlendirir.

1, 2, 6, 7, 9

1, 2, 3

A, C

5) bilimi bilim olmayandan ayıran sınırları tartışır.

1, 2, 6

1, 2, 3

A, C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Bilim felsefesinin alanı, başlıca sorunları.

-

2

Bilim nedir? Aristoteles’ten Popper’a bilimsel bilginin ayıraçı sorunu.

-

3

Yeniçağ biliminde doğaötesi ile doğa bilgisinin ilişkisi: Leibniz-Newton tartışması.

Leibniz-Clarke correspondence

4

Yeniçağ biliminde doğaötesi ile doğa bilgisinin ilişkisi: Aristoteles’in bilim anlayışı karşısında Leibniz-Newton tartışması.

Leibniz-Clarke correspondence

5

Süreç olarak bilime karşılık bütünsellik olarak bilim: Peirce and Duhem.

Seçmeler

6

Yirminci yüzyıl dönümünde bilim ile bilim felsefesi: Planck, Einstein, Mach, Poincaré.

Seçmeler

7

Arasınav

 

8

Kökten bilimcilik: Viyana Çevresi.

Seçmeler

9

Doğrulamacılığa karşı yanlışlamacılık: Popper’ın bilim anlayışı.

Seçmeler

10

Thomas Kuhn: Bilimsel Devrimlerin Yapısı.

Kuhn

11

Paul Feyerabend ile anarşist bilim anlayışı.

Feyerabend

12

Bireştirme çizgileri: Lakatos’un bilimsel araştırma izlenceleri.

Lakatos

13

Başka bilimler, başka felsefeler: Foucault ile Lyotard.

Seçmeler

14

Temellere geri dönüş: Açıklama ile anlama; Dilthey ile yorumsama.

Dilthey

15

Son sınav

-

 

Kaynaklar

Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

P. K. Feyerabend, Against Method, NLB, London, 1975.

T. S. Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press, 1962, 2nd edition, enlarged, 1970.

I. Lakatos, "Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes", in Criticism and the Growth of Knowledge, eds. Lakatos and Musgrave, Cambridge University Press, 1970.

K. R. Popper, The Logic of Scientific Discovery, Hutchinson, London, 1959.

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

Leibniz-Clarke yazışmasından seçmeler; Peirce, Duhem, Mach, Poincaré, Dilthey, Viyana Çevresi’nden seçmeler.

Ödevler

 

Sınavlar

 
 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

30

Ödev

3

30

Son Sınav

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

     

X

 

2

Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

     

X

 

3

Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

     

X

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

   

X

   

5

Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

X

     

6

Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

   

X

   

7

Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

       

X

8

Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

   

X

   

9

Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

       

X

10

Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

     

X

 
 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

4

60

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

10

5

50

Ara Sınav

1

10

10

Ödev

3

5

15

Son Sınav

1

15

15

Toplam İş Yükü

 

 

150

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

6

Dersin AKTS Kredisi

 

 

6