• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 213
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı öğrencilerin simgesel mantık ile matematiğin temelleri konusunda ileri derecede bilgi edinmelerini, niceleme mantığını, ilksavlı dizgeleri, değişik mantık dizgelerini öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: 

Önermeler mantığında Çözümleyici Çizelge (Ağaç yöntemi) yöntemiyle geçerlilik testi. Niceleme (Yüklemler) mantığı. Birinci basamak ve özdeşlik mantığı. Gündelik dilin mantık diline çevirilmesi. Çıkarım kuralları ve teknikleri. Kanıtlama yöntemleri: Çözümleyici Çizelge (Ağaç yöntemi). Aksiyomatik yöntem: Aksiyomatik yöntem gereksinimi. Eukleides geometrisi ve Eukleidesçi-olmayan geometriler. Önermeler mantığının aksiyomlaştırılması: Bağımsızlık, tamlık, tutarlılık.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım, 2. Soru-Yanıt, 3. Tartışma, 4. Alıştırma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav, B. Deneyim, C. Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) mantık kavramlarını kullanmakta ileri derecede ustalık kazanır.

1, 2, 6, 9, 10

1, 2, 3, 4

A, C

2) gündelik dil önermelerini niceleme mantığı diline çevirir.

1, 2, 6, 9, 10

1, 2, 3, 4

A, C

3) çıkarımların tutarlılığı ile geçerliliğini değişik yöntemlerle denetleme becerisini geliştirir.

1, 2, 6, 9, 10

1, 4

A, C

4) tümdengelimli kanıtlama ile anlamsal tanıtlama yöntemlerini kavrar.

1, 2, 6, 9, 10

1, 2, 3, 4

A, C

5) mantık ile ilksavlı dizgeler arasındaki ilişkiyi kavrar.

1, 2, 6, 9, 10

1, 2, 3, 4

A, C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Önermeler mantığında tutarlılık ile geçerliliğin anlamsal denetlenmesi: ağaç yöntemi

Ders kitabından okuma

2

Niceleme mantığı ile gündelik dil önermeleri

Örnek alıştırmalar

3

Tümel ile tikel niceleyiciler arasındaki ayrım

Ders kitabından okuma

4

Niceleme mantığında tutarlılık ile geçerliliğin anlamsal denetlenmesi: ağaç yöntemi

Örnek alıştırmalar

5

Niceleme mantığında özdeşlik önermeleri

Örnek alıştırmalar

6

Birinci basamak mantığının gözden geçirilmesi

Ders kitabından okuma

7

Birinci basamak mantığında ileri alıştırmalar

Örnek alıştırmalar

8

Arasınav

Ders kitabından alıştırmalar

9

İlksavlı yöntem ile matematiğin temelleri

Ders kitabından okuma

10

Değişik ilksavlı dizgelerin karşılaştırılması

Ders kitabından okuma

11

Bağımsızlık, tamlık, tutarlılık

Ders kitabından okuma

12

Kipler mantığı ile felsefe mantıkları

Ders kitabından okuma

13

Klasik olmayan mantıklar

Ders kitabından okuma

14

Genel gözden geçirme

-

15

Son sınav

Ders kitabından alıştırmalar

 

Kaynaklar

Ders Notu

Hodges, W., Logic (2nd edition), Penguin Books, London, 2001.

Diğer Kaynaklar

Grünberg, T. ve A. Onart, Mantık Terimleri Sözlüğü, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1976.

Wilfrid Hodges’ın mantık sayfası: http://wilfridhodges.co.uk/

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

Örnek alıştırmalar

Ödevler

 

Sınavlar

 
 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

28

Ödev

4

32

Son sınav

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

       

X

2

Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

     

X

 

3

Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

   

X

   

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

     

X

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

X

     

6

Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

       

X

7

Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

 

X

     

8

Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

X

       

9

Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

 

X

     

10

Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

 

X

     
 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

4

60

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

12

6

72

Ara Sınav

1

15

15

Ödev

4

3

12

Son sınav

1

18

18

Toplam İş Yükü

 

 

177

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

7,08

Dersin AKTS Kredisi

 

 

7