• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 121
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
12
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Düşünürlerin yapıtlarının asıllarını kaynak metin olarak kullanarak Pre-Sokratik Dönem düşünürleri ile Platon felsefesini ayrıntılı biçimde ele almak.
Dersin İçeriği: 

Miletos Okulu (Thales, Anaksimenes, Anaksimandros), Elea okulu (Parmenides, Zenon, Melissos, Ksenophanes) düşünürleri; Pythagoras, Herakleitos, Empedokles, Anaksagoras, Demokritos fragmanları ayrıntılı incelenir ve felsefe tarihindeki yeri, önemi tartışılır.  Sophistler ile Platon felsefesi arasındaki iş görme tarzına ilişkin farklılıklar vurgulanır; Platon’un yapıtları (sözgelimi Apologia, Menon, Phaidon, Politeia, Theaitetos, Sophistes, Parmenides)  tartışılır, felsefe tarihindeki problemler bakımından ele alınır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Tartışma, 3: Soru-Yanıt
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

ÖÇ1. felsefe tarihine ilişkin temel problemleri tanır ve tartışır.

9,7

1,2,3

A,C

ÖÇ2. felsefe metinlerini okumaya ve çözümlemeye ilişkin yetkinlik kazanır.

1,2

1,2,3

A,C

ÖÇ3. enine boyuna tartışır, baştan başa sorgular.

9,7

1,2,3

A,C

ÖÇ4. “bilmek” ve “varolmak” tarzlarını tanır.

9

1,2,3

A,C

ÖÇ5. duyumsama ile bilme arasındaki ilişkiyi temel düzeyde kavrar.

9

1,2,3

A,C

ÖÇ6. Presokratik dönem düşünürlerine ilişkin bilgi edinir.

9,7

1,2,3

A,C

ÖÇ7. Platon metinlerine ilişkin bilgi edinir.

1,2,9

1,2,3

A,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: mythostan logosa

 

2

Miletos Okulu: Thales, Anaksimandros, Anaksimenes

 

3

Miletos Okulu: Thales, Anaksimandros, Anaksimenes

 

4

Parmenides’in “Bir”i ve Herakleitos’un “Logos”u

 

5

Elea Okulu: Parmenides, Zenon, Melissos

 

6

Pythagoras

 

7

Empedokles,  Anaksagoras; Atomcular: Leukippos ile Demokritos

 

8

ARA SINAV

 

9

Sokrates, Sophistler ve Platon

 

10

Platon Dialogları I: Menon, Phaidon ve Politeia: sanı, bilgi; adalet, ölçülük, erdem, aklıbaşındalık, bilgelik kavramları.

 

11

Platon Dialogları II: Theaitetos: duyumsamanın neliği

 

12

Platon Dialogları III: Theaitetos: duyumsamanın bilmeden farkı

 

13

Platon Dialogları IV: Parmenides: pay alma 

 

14

Platon Dialogları IV: Parmenides Dialogu: ilk örnekler

 

15

SON SINAV

 
 

Kaynaklar

Ders Notu

 

Diğer Kaynaklar

Diogenes Laertios, Ünlü Filozofların Yaşamları ve Öğretileri, YKY, Çev. Candan Şentuna

 

Plato, Five dialogues, translated by G.M.A. Grube., Indianapolis : Hackett Pub. Co., c1981.

 

Plato, The Theaetetus of Plato, trans. by M. J. Levett (Hackett Publishing Company, 1990).

 

Plato, Complete works, (Indianapolis, Ind.: Hackett Pub., 1997).

 

Plato, Republic, trans. by C. D. C Reeve (Indianapolis: Hackett Pub. Co., 2004).

 

Plato, Plato, Theaetetus, trans. by Joe Sachs (Focus Philosophical Library, 2004).

 

Plato's Sophist, or, The professor of wisdom / with translation, introduction and glossary, Eva Brann, Peter Kalkavage, Eric Salem., Focus philosophical library.

 

Platon, Yasalar, trans. by Candan Sentuna and Saffet Babür (Kabalcı Yayınevi, 2007).

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 
 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

30

Ödev

2

20

Son Sınav

1

50

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

Program Çıktıları

 

Katkı düzeyi

 

1

2

3

4

5

1. Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

 

 

 

X

 

2. Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur

 

 

 

X

 

3. Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

 

X

 

 

 

4. Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

 

 

 

X

 

5. Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

 

X

 

 

6. Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

 

 

X

 

 

7. Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

 

 

 

X

 

8. Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

X

 

 

 

 

9. Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

 

 

X

 

 

10. Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

 

 

 X

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

6

90

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

10

10

100

Ara sınav

1

30

30

Ödev

2

20

40

Son Sınav

1

40

40

Toplam İş Yükü

 

 

300

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

12

Dersin AKTS Kredisi

 

 

12