Felsefenin, Presokratik, Antik Çağ ve Ortaçağ dönemlerini o dönemlerin öne çıkan metinleri üzerinden tartışmak.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) felsefi sorgulamanın özelliğini öğrenir. |
1,3,4 |
1,2,3 |
A,C |
2) felsefi kavramları tanır. |
6,7,9 |
1,2,3 |
A,C |
3) felsefi kavramlar üzerinden felsefe tarihi metinlerine bakmaya başlar. |
1,7,9 |
1,2,3 |
A,C |
4) kuramsal ve pratik sorunsallarla ilişkide felsefe tarihinden referanslara başvurmaya başlar.
|
3,4,5 |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş mahiyetinde felsefeyle ilgili genel bilgiler verilir. |
Felsefenin Temelleri |
2 |
Felsefede soru ve yanıtın özellikleri tartışılır. |
Felsefenin Temelleri |
3 |
Presokratik dönem F. MacDonald Conford’un Sokrates’ten Önce ve Sonra, kitabının“Sokrates’ten Önceki İyon Bilimi” bölümü üzerinden tanıtılmaya başlanır. |
Presokratikler |
4 |
Antikçağ Felsefesine F. MacDonald Conford’un Sokrates’ten önce ve sonra, kitabının“Sokrates” bölümü üzerinden giriş yaplır. |
Sokrates |
5 |
Platon’un Sokrates’in Savunması adlı eserinin okuması yapılır. |
Platon |
6 |
Platon’un Devlet adlı eserinde işlenen mağara alegorisi üzerinden diyalektik yöntem örneklenir. |
Platon |
7 |
Platon’un İon Diyalogu (Şiir Üstüne)’nun okuması yapılır |
Platon |
8 |
ARA SINAV |
|
9 |
Aristoteles’in Poetika yapıtının okuması ve tartışması yapılır. |
Aristoteles |
10 |
Aristoteles’in Poetika yapıtında ele aldığı ve örneklediği kavramların güncel karşılıkları üzerine tartışma yürütülür. |
Aristoteles |
11 |
Aristoteles’in, Nikomakhos’a Etik yapıtı üzerinden Antikçağ felsefesi etik sorunsallar ve kavramsallaştırmalar bağlamında ele alınır. |
Aristoteles |
12 |
Ortaçağ felsefesinde Plotinos’un Dokuzluklar adlı eserinden bölümlerin okuması yapılır. Antikçağ ve Ortaçağ geçişi Plotinos üzerinden sorunsallaştırılır. |
Plotinos |
13 |
Ortaçağ felsefesinde Augustinus’un İtiraflar adlı eserinden bölümlerin okuması yaplır. |
Augustinus |
14 |
Ortaçağ felsefesinde Thomas Aquinas’ın “Varlık ve Öz Üzerine” adlı eserinden bölümlerin okuması yapılır. |
Aquinas |
15 |
İslam Felsefesinin Farabi, İbn Sina, Gazali ve İbn Rüşd üzerinden genel bir değerlendirmesi yapılır. |
İslam Felsefsi |
Kaynaklar
Ders Notu |
Walther Kranz, Antik Felsefe: Metinler ve Açıklamalar, Çev. Suad Y. Baydur, Sosyal Yayınları F. MacDonald Conford, Sokrates’ten Önce ve Sonra, Çev. Ufuk Can Akın, Ayraç Yayınları, Ankara, 2003 Ortaçağda Felsefe, “Plotinos”, Betül Çotuksöken, Saffet Babür |
Diğer Kaynaklar |
Platon, Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, M.Ali Cimcoz, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2000 Platon, Diyaloglar I, Remzi Kitabevi Aristoteles, Poetika, Çev. İsmail Tunalı, Remzi Kitabevi Platon, Şölen, Çev. Sabahattin Eyüboğlu, Azra Erhat, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
30 |
Ödev |
5 |
20 |
Dönem Ödevi |
1 |
50 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar. |
|
|
X |
|
|
|
2 |
Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur. |
|
X |
|
|
|
|
3 |
Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır. |
|
|
|
X |
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır. |
|
|
|
|
X |
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
6 |
Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir. |
|
|
X |
|
|
|
7 |
Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir. |
|
X |
|
|
|
|
8 |
Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur. |
|
|
|
|
X |
|
9 |
Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır. |
X |
|
|
|
|
|
10 |
Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir. |
|
X |
|
|
|
ECTS
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
3 |
45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
3 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
20 |
Ödev |
5 |
2 |
10 |
Dönem Ödevi |
1 |
20 |
20 |
Toplam İş Yükü |
|
|
125 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
5 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |