• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 123
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, felsefe tarihinde sorulan veya sorulmayan "sorular"ı tanıtmak, arttırmak ve tartışmaktır. Felsefe etkinliğinin sorgulama yöntemleri, öncelikle felsefede "soru" nun ne olduğu, nasıl sorulduğu ve hangi (düşünsel, bilimsel, edebi, siyasi, estetik, etik) zeminlerde ortaya konduğu irdelenecektir. Felsefe öğrencisi olmayanlara da açık olan bu ders, felsefe sorularının diğer bilim dalları ile ilişkisini de incelemeyi amaçlamaktadır. Okunacak metinler felsefe tarihinde belirli bir dönemi veya belirli bir düşünce geleneğini temsil eden filozofların metinlerinden seçilecektir. Bu metinlerdeki sorular ve uslamlamalar o metinin kavramlarıyla birlikte çözümlenecek ve tartışılacaktır
Dersin İçeriği: 

Bu dersin amacı felsefenin temel terimlerini ve kavramlarını tanıtmaktır. Felsefe kavramları iki bağlamda incelenecektir:

  1. Öz, töz, bilgi, hak, doğruluk, akıl, deney, değer gibi kavramlar felsefenin çeşitli dalları içinde konumlandırılması (örn. Ontoloji, Epistemoloji, Etik, Siyaset Felsefesi, Estetik gibi).
  2. Bu kavramların felsefe tarihinde geçirdikleri evrim içinde değerlendirilmesi ( örn: aynı kavramın Antikçağ ve Ortaçağ felsefesinde, Modern ve Çağdaş Felsefede nasıl değiştiği ya da aynı kaldığı).

Belirli kavramlar tanıtılırken o kavramlara ilişkin metinler incelenecek, çeşitli dillerde sözlük çalışması yapılacak ve felsefe terimlerinin kullanıldıkları metinler çerçevesindeki anlamları çözümlenecektir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Yanıt, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) felsefi sorgulamanın özelliği öğrenir.

1,2,7

1,2,3

A,C

2) felsefi kavramları tanır. 

1,8,9

1,2,3

A,C

3) felsefi kavramlar üzerinden felsefe tarihi metinlerine bakmaya başlar.

3,4,10

1,2,3

A,C

4) kuramsal ve pratik sorunsallarla ilişkide felsefi kavramlara başvurmaya başlar.

 

3,4,10

1,3,4

A,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

 

Ön Hazırlık

1

Giriş mahiyetinde felsefeyle ilgili genel bilgiler verilir.

 

Felsefenin Temelleri

2

Felsefede soru ve yanıtın özellikleri tartışılır.

 

Felsefenin Temelleri

3

Felsefenin ne olduğu Bertrand Russel’ın “Felsefenin Değeri” başlıklı metni üzerinden tartışılır.

 

 

Bertrand Russell

4

Etik alanda “İnsan nasıl yaşamalı?” sorusunun belirginleştirdiği kavramlar Platon’un “Sokrates’in Savunması”

adlı eseri üzerinden gösterilir.

 

 

Platon

5

Etik alanda “Neyin doğru olduğunu nasıl bilebilirim?” sorusu ve bununla ilişkili kavramlar Immanuel Kant’ın “Ahlak Metafiziğinin Temelleri” adlı eserinden bölümler üzerinden gösterilir.

 

 

 

 

Kant

6

Etik alanda “Neyin doğru olduğunu nasıl bilebilirim” sorusu ve

buna bağlı kavramlar, Friedrich Nietzsche’nin “İyinin ve Kötünün Ötesinde” ve Ahlakın Soykütüğü” adlı eserlerinden bölümler üzerinden tartışılmaya devam edilir.

 

 

 

Nietzsche

7

Etik üzerine genel bir değerlendirme yapılır.

 

Etik

8

ARA SINAV

 

 

9

Epistemoloji alanında kesin bilginin mümkün olup olmadığı sorusu ve bununla ilişkili kavramlar René Descartes’ın “Meditasyonlar”ı üzerinden gösterilir.

 

 

 

Descartes

10

Epistemoloji alanında bilim ve hakikat arasındaki ilişki Karl Popper ve Thomas Kuhn’un kavramları tanıtılarak sorgulatılır.

 

 

Popper, Kuhn

11

“Examined Life “ adlı filmin  gösterimi yapılır. Film üzerinden “sorgulanmamış yaşam yaşamaya değmez” argümanı öğrenciler tarafından değerlendirilir.

 

 

 

Film Analizi

12

Metafizik alanda gerçeklik ve bu kavram ile ilişkide diğer kavramların felsefi açıdan önemi Platon’un Devlet adlı yapıtı ve Jorge Luis Borges’in “Dairesel Yıkıntılar” adlı öyküsü üzerinden gösterilir.

 

 

 

 

Berkeley

13

Belirlenmiş mi özgür mü olduğumuz sorusu Jean-Paul Sartre’ın “Varoluşçuluk” metni ve kavramsal çerçevesi üzerinden ele alınır.

 

 

 

Sartre

14

Tanrı kavramı ile ilişkide felsefece iş görmenin bir örneği olarak Thomas Aquinas’ın “Beş Yol” metni ele alınır.

 

 

Aquinas

15

Son Sınav

 

 

 

Kaynaklar

Ders Notu

Kessler, Gary E. Voices of Wisdom: A Multicultural Philosophy Reader. 5th ed. Belmont, CA: Wadsworth, 2004 

Diğer Kaynaklar

1961. The Basic Writings of Bertrand Russell, edited by R.E. Egner and L.E. Denonn. London: George Allen & Unwin.

(1785) Immanuel Kant, Groundwork of the Metaphysics of Morals (Grundlegung zur Metaphysik der Sitten)

(1641) Rene Descartes,  Meditations on First Philosophy. Cottingham, J., trans., 1996. Cambridge University Press.

(1886), Friedrich Nietzsche, Beyond Good and Evil

(1963), Karl Popper, Conjectures and Refutations: The Growth of Scientific Knowledge.

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

-

Ödevler

 

-

Sınavlar

 

-

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

25

Ödev

5

25

Son Sınav

1

50

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

 

 

 

 

X

2

Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

 

 

 

 

X

3

Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

 

 

X

 

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

 

X

 

 

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

X

 

 

 

6

Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

 

 

X

 

 

7

Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

 

 

X

 

 

8

Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

X

 

 

 

 

9

Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

 

 

 

X

 

10

Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

 

X

 

 

 

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

3

45

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

10

3

30

Ara Sınav

1

15

15

Ödev

5

3

15

Son Sınav

1

20

20

Toplam İş Yükü

 

 

125

Toplam İş Yükü /  25 (s)

 

 

5

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5