• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 422
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
9
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, felsefe tarihini ağırlıklı olarak Kıta geleneğini temsil eden metinleri üzerinden 20.yy’ın özellikle ikinci yarısındaki okullar, metinler ve problematikler bağlamında tartışmaya açmaktır.
Dersin İçeriği: 

20. yy felsefesinin anlatımı, çözümlenmesi ve yorumu.Bu derste 20.yy'ı etkileyen akımlardan birisi olan pragmatizmin yanısıra, hermeneutik ve post-modernizm olarak adlandırılan akımların ayrı ayrı çözümlemesi yapılmakta ve yorumlanmakta, aralarındaki benzerlikler ve ayrılıklar da ele alınmaktadır. Pragmatizm akımından Charles Peirce, William James, John Dewey, hermenitik bakış açısı ve onun çeşitlemelerini temsilen Hans Georg Gadamer, Richard Rorty ve Richard Bernstein, post-modernizm ve/veya post-strüktüralizm ve/veya dekonstrüksiyonalizmi temsilen Michel Foucault, Jacques Derrida gibi felsefecilerin eserleri incelenmektedir. Ayrıca geç dönem Ludwig Wittgenstein'ın yanısıra, Williard V. O. Quine, Donald Davidson, Wilferd Sellars, Saul Kripke gibi felsefecilerin yazıları da incelenmektedir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Yanıt, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) felsefi kavram ve sorgulama bilgisini güncel problematikler üzerinde uygular.

1,2,3,4,7

1,2,3

A,C

2) çağdaş felsefi akımları tanır. 

7,8,9,10

1,2,3

A,C

3) felsefi tarihi bilgilerini olgunlaştırır.

4,5,6,7

1,2,3

A,C

4) kuramsal ve pratik sorunsallarla ilişkide felsefe tarihinin sorunsal ve kavramlarına başvurmaya başlar.

3,4,5,6

1,2,3

A,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş mahiyetinde 20. Yüzyıl felsefesiyle ilgili genel bilgiler verilir.

20.yy. Felsefesinin Temelleri

2

Frankfurt Okulu’na giriş yapılır.

Eleştirel Kuram

3

Walter Benjamin: “The Critique of Violence”, Selected Writings, volume 1 1913-1926, ed. Marcus Bullock and Michael W. Jennings (Cambridge, Massachusetts and London: The Belknap Press of Harvard University Press, 1996)

Frankfurt Okulu

4

Max Horkheimer and Theodor Adorno: “Enlightenment and Morality”Dialectic of Enlightenment, çev. John Cumming (New York: Continuum, 1995)

Frankfurt Okulu

5

Georges Bataille, “The Notion of Expenditure”, Visions of Excess: Selected Writings, 1927-39, çev. Allan Stoekl (Minneapolis: University of MinnesotaPress, 1985)

Post-Yapısalcılık

6

Jean-François Lyotard, “The Differend”, The Differend: Phrases in Dispute, çev. Georges Van Den Abbeele (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1988)

Post-modernizm

7

Michel Foucault, "Of Other Spaces," Diacritics 16 (Spring 1986)

Soykütüksel Tarih

8

ARA SINAV

 

9

Sigmund Freud, “The Super-Ego”, extracts from Civilization and its Discontents, çev. James Strachey.

Psikanaliz

10

Jacques Lacan, “The Mirror Phase”, The Seminar, Book XI, The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis, ed. Jacques-Alain Miller, çev. Alan Sheridan, W.W. Norton & Co., New York, 1977.

Psikanaliz

11

Jacques Derrida,“Passions: An Oblique Offering”, On the Name, çev. David Wood (Stanford: Stanford  University Press, 1995)

Yapısöküm

12

Film Screening; Derrida, The Documentary, yön. Kirby Dick, Amy Ziering, 2002

Yapısöküm

13

Luce Irigaray, “Sexual Difference”, An Ethics of Sexual Difference, çev. Carolyn Burke and Gillian C. Gill (Ithaca: Cornell University Press,1993)

Feminizm

14

Gilles Deleuze, “Immanance: A life” Pure Immanence: Essays on A Life, çev. Boyman, Anne. (Zone Books: New York, 2001)

Post-Yapısalcılık

15

Son Sınav

 

 

Kaynaklar

Ders Notu

 

Diğer Kaynaklar

Matthew Calarco, Peter Atterton, The Continental Ethics Reader, Routledge, New York and London, 2003

Walter Benjamin, Selected Writings, volume 1 1913-1926, ed. Marcus Bullock and Michael W. Jennings (Cambridge, Massachusetts and London: The Belknap Press of Harvard University Press, 1996)

Max Horkheimer and Theodor Adorno,Dialectic of Enlightenment, trans. John Cumming (New York: Continuum, 1995)

Georges Bataille, Visions of Excess: Selected Writings, 1927-39, trans. Allan Stoekl (Minneapolis: University of MinnesotaPress, 1985)

Jean-François Lyotard, The Differend: Phrases in Dispute, trans. Georges Van Den Abbeele (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1988)

Sigmund Freud, Civilization and its Discontents, trans. James Strachey.

Jacques Lacan, The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis, ed. by Jacques-Alain Miller, transl. by Alan Sheridan, W.W. Norton & Co., New York, 1977.

Jacques Derrida, “Passions: An Oblique Offering”, On the Name, trans. David Wood (Stanford: Stanford  University Press, 1995)

Luce Irigaray, An Ethics of Sexual Difference, trans. Carolyn Burke and Gillian C. Gill (Ithaca: Cornell University Press,1993)

Gilles Deleuze, Pure Immanence: Essays on A Life, Translator: Boyman, Anne. (Zone Books: New York, 2001)

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

-

Ödevler

-

Sınavlar

-

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

30

Ödev

5

40

Son Sınav

1

30

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

30

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

70

Toplam

 

100

 

DERS KATEGORİSİ

Temel Mesleki Ders

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

 

 

 

 

X

2

Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

 

 

 

 

X

3

Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

 

 

 

 

X

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

 

 

 

X

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

 

X

 

 

6

Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

 

 

X

 

 

7

Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

 

 

X

 

 

8

Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

X

 

 

 

 

9

Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

 

 

 

X

 

10

Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

 

X

 

 

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

4

60

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

15

6

90

Ara Sınav

1

25

25

Ödev

5

4

20

Son Sınav

1

30

30

Toplam İş Yükü

 

 

225

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

9

Dersin AKTS Kredisi

 

 

9