• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 322
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
8
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı 18. Yüzyılın felsefi kalıtının özellikle Kant’a odaklanarak değerlendirilmesinin ardından 18. Yüzyıldaki başlıca felsefe akımlarıyla sorunlarının dönemin en önemli düşünürlerinin, özellikle Hegel’in etkisi vurgulanarak özgün metinleri okunarak tartışılmasıdır.
Dersin İçeriği: 

19.yy'da Kant sonrası filozofların başlıca metinleri incelenecektir. Fichte, Hegel, Schopenhauer, Kierkegaard, Nietzsche, Marx gibi filozofların kullandığı kavramlar bağlamında bu döneme ilişkin temel felsefe problemleri tartışılacak ve bu problemlere getirilen farklı yaklaşımlar tanıtılacak. Kant sonrası modern felsefe karşılaştırmalı olarak tartışılacaktır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım, 2. Soru-Yanıt, 3. Tartışma, 4. Alıştırma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav, B. Deneyim, C. Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Hegel felsefesinin başlıca kavramlarıyla genel yapısını derinlemesine kavrar.

1, 2, 7, 9

1, 2, 3

A

2) Hegel felsefesinin 19. Yüzyıldaki etkilerinin ana çizgilerinin ilişkilerini tartışır.

1, 2, 7, 9

1, 2, 3

A

3) Hegel karşıtı filozofların savlarını Hegel’in düşüncesiyle ilişkilendirir.

1, 2, 7, 9

1, 2, 3

A

4) Schopenhauer, Kierkegaard, Nietzsche’nin tartışmalarının temellerini kavrar.

1, 2, 7, 9

1, 2, 3

A

5) Marx’ın felsefesinin siyasal ve felsefi sonuçlarını açıklar.

1, 2, 7, 9

1, 2, 3

A

6) kuramsal felsefe ile siyaset felsefesi arasındaki bağları ayırt eder.

1,2,7,9

1, 2, 3

A

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

18. Yüzyılın felsefi kalıtı; Kant’ın felsefesinin ana çizgileri ile Alman idealizmine etkisi.

-

2

Alman romantizmi arkaplanı bakımından Fichte, Schelling, Hegel felsefelerinin ilişkisi.

-

3

Hegel’in Tinin Görüngübilimi’ne giriş.

Tinin Görüngübilimi

4

Hegel’in Tinin Görüngübilimi’nin yapısı ile serimlenişi.

Tinin Görüngübilimi

5

Tinin Görüngübilimi’nde metafizik, antropoloji, siyaset.

Tinin Görüngübilimi

6

Tinin Görüngübilimi’nin başlıca yorumcuları.

Tinin Görüngübilimi

7

Arasınav

 

8

Hegel’in son dönemi ile Genç Hegelciler; Stirner ile Feuerbach.

Mantık Bilimi

9

Hegel sonrası Avrupa felsefesinin ana çizgileri.

Mantık Bilimi

10

Başaşağı edilmiş Hegel: Marx’ın felsefesi.

1844 Elyazmaları

11

Hegel’in diğer eleştirmenleri: Schopenhauer, Kierkegaard, Nietzsche.

Seçmeler

12

Hegel’in diğer eleştirmenleri: Schopenhauer, Kierkegaard, Nietzsche.

Seçmeler

13

Marx ile Nietzsche’nin düşüncelerinin etkileri; 19. Yüzyıl sonunun yeni felsefi yönelişleri.

Seçmeler

14

19. Yüzyılın başlıca yönsemelerinin genel değerlendirmesi; 20. Yüzyıldaki etkilerinin ana çizgileri.

-

15

Son sınav

-

 

Kaynaklar

Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

Immanuel Kant (1998), Critique of Pure Reason, çev. P. Guyer, A. E. Wood. Cambridge University Press.

G. W. F. Hegel, Phenomenology of Spirit, translated by A. V. Miller with analysis of the text and foreword by J. N. Findlay (Oxford: Clarendon Press, 1977)

G. W. F. Hegel, Science of Logic, tr. A.V. Miller 1969 London: G. Allen & Unwin, 1969.

K. Marx, The Economic  and Philosophic Manuscripts: http://www.marxists.org/archive/marx/works/1844/manuscripts/preface.htm

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

Schopenhauer, Kierkegaard, Nietzsche, Stirner, Feuerbach’tan seçmeler.

Ödevler

 

Sınavlar

 
 

Değerlendirme Sistemi

 

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

40

Tartışmaya katkı

10

20

Son Sınav

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

DERS KATEGORİSİ

Temel Mesleki Dersler

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

 

 

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

     

X

 

2

Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

     

X

 

3

Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

   

X

   

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

     

X

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

X

     

6

Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

   

X

   

7

Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

       

X

8

Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

   

X

   

9

Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

       

X

10

Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

     

X

 
 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

6

90

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

11

5

55

Ara Sınav

1

25

25

Son Sınav

1

30

30

Toplam İş Yükü

 

 

200

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

8

Dersin AKTS Kredisi

 

 

8