Fizik, Gökyüzü Üzerine, Metaphysik, Kategoriler, Peri Psykhes, Peri Hermeneias, Nikomakhos’a Etik, Poietika gibi Aristoteles metinleri ayrıntılı incelenir ve bu metinlerdeki kimi kavramların felsefe tarihindeki yeri, önemi tartışılır. Aristoteles ile Platon felsefesi arasındaki iş görme tarzına ilişkin farklılıklar vurgulanır. Aristoteles’e ilişkin kimi çağcıl yorumlar ele alınır. Aristoteles sonrası felsefede Hellenistik dönem felsefeleri, Epikuros, Stoa ve Skeptiklerin metinlerinin incelenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersin sonunda öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
ÖÇ1. felsefe tarihine ilişkin temel problemleri tanır ve tartışır. |
9,7 |
1,2,3 |
A,C |
ÖÇ2. felsefe metinlerini okumaya ve çözümlemeye ilişkin yetkinlik kazanır. |
1,2 |
1,2,3 |
A,C |
ÖÇ3. devinim, sonsuz, zaman, yer, ilinek, varolan gibi temel Aristoteles kavramlarına ilişkin bilgi edinir. |
9,7 |
1,2,3 |
A,C |
ÖÇ4. çok anlamda söylenegelen “bilmek” ve “varolmak” tarzlarını tanır. |
9 |
1,2,3 |
A,C |
ÖÇ5. duyumsama ile bilme arasındaki ilişkiyi ayrıntılı biçimde kavrar. |
9 |
1,2,3 |
A,C |
ÖÇ6. Aristoteles metinlerini çağcıl felsefe metinleri ile gidişli gelişli inceler. |
1,2,9 |
1,2,3 |
A,C |
ÖÇ7. Hellenistik ve Roma dönemi metinlerinin felsefi uslamlamalarını çözümler. |
1,2,7,9 |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
“Metaphysik” Ta Meta ta Physika I. kitap Presokratikler: arkhe, Platon: eidos. |
|
2 |
Metaphysik IV. kitap: episteme (bilgi) türleri Ta Meta ta Physika: Varolan (to on), neden (aitia) varolmaklık tarzları: Dynamis, energeia, entelekheia. Ousia de treis: hyle, eidos, synolon. |
|
3 |
Gökyüzü Üzerine, Peri Ouranou, III. Kitap, 2. Kısım |
|
4 |
“Physics” Physika, 1-4 Kitaplar Aristoteles Fizik’inin temel kavramları: kinesis, apeiron, khronos, topos, kenon. |
|
5 |
Kategoriai, “De Interpretatione” Peri Hermeneias, “Bilgiç Çürütmeleri Üstüne” Peri Sophistikon Elenkhon. Ousia ve öteki kategoriler; önermeler, akıl yürütme tarzları. |
|
6 |
İkinci Analitikler: Epagoge, Syllogismos; arkhe. Episteme apodeiktike. |
|
7 |
ARA SINAV |
|
8 |
Nikomakhos’a Etik X: Eudaimonia, bios theoretikos, pathos, dynamis, heksis, arête; mesotes, hyperbole, elleipsis, aretai dianoetikai |
|
9 |
Peri Pyskhes, II: Dynameis tes psykhes, Noesis Peri Poietikes |
|
10 |
Aristoteles’e ilişkin çağcıl yorumlar: Martin Heidegger: Gücün Neliği ve Gerçekliği s.:11-18. |
|
11 |
Aristoteles’e ilişkin çağcıl yorumlar: Paul Feyerabend: Özgür Bir Toplumda Bilim, I,6: Aristoteles Niçin Bir Ölü Değildir?, s. 74-89. |
|
12 |
Aristoteles’e ilişkin çağcıl yorumlar: Karl R. Popper: Die Welt des Parmenides, s.23-30. |
|
13 |
Seneca: Lucilius’a Mektuplar Epiktetos: Konuşmalar Epikouros: Herodotos’a Mektup, Menoikeus’a Mektup |
|
14 |
Sekstos Empeirikos: Phyrrhonizmin Ana Hatları |
|
15 |
SON SINAV |
Kaynaklar
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
Aristoteles, Eudemos’a Etik, trans. by Saffet Babur 1st edition. (Ankara: Dost Kitabevi Yayinlari, 1999). Aristoteles, De Anima, (Oxford: Oxford University Press, 1956), Scriptorum classicorum bibliotheca Oxoniensis. Aristotle, Aristotle’s On the Soul, trans. by Joe Sachs (Santa Fe, New Mexico: Green Lion Press, 2004). Aristotle, Nicomachean Ethics, tans. By Joe Sachs (Focus Philosophical Library, 2002). Aristoteles. Nikomakhos’a Ethik, Çev. S. Babür, Ankara: Bilgesu Yayınları. Aristoteles. Gökyüzü Üzerine, Çev. S. Babür, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. Aristoteles. Fizik. Çev. S. Babür, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Aristoteles. Kategoriler. Çev. S. Babür, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları. Aristoteles. Yorum Üzerine. Çev. S. Babür, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları. Aristoteles. İkinci Çözümlemeler. Çev. A. Houshiary, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Aristoteles. Poietika. Çev. N. Kalaycı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Heidegger, Martin, Gesamtausgabe 2. Abt. Bd. 33: Aristoteles: Metaphysik IX, 1-3: Vom Wesen und Wirklichkeit der Kraft (Sommersemester 1931). Heidegger, Martin, Aristoteles Metafizik Ø 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği, Bilgesu Yay. Popper, Karl, R. Die Welt des Parmenides: Der Ursprung des europäischen Denkens (Piper Verlag). Feyerabend, Paul, Erkenntnis für freie Menschen (Edition Suhrkamp). Epictetus, The Discourses in Gill, C. (ed.) The Discourses of Epictetus, tr. revised by R. Hard, London: Everyman, 2001, pp. 5-286.
Epictetus, The Handbook of Epictetus in Gill, C. (ed.) The Discourses of Epictetus, tr. revised by R. Hard, London: Everyman, 2001, pp. 287-316.
Epicurus, Letters, Principal Doctrines, Vatican Sayings, and Fragments in O’Connor, E., The Essential Epicurus, Amherst, New York: Prometheus Books, 1993, pp. 19-101.
Musonius Rufus, Lectures and Sayings, tr. with an introduction by Cynthia King, ed. with a preface by W. B. Irvine, Raleiggh: Lulu/CreateSpace, 2011.
Seneca, On Providence in The Stoic Philosophy of Seneca. Essays and Letters of Seneca, tr. with an introduction by Moses Hadas, New York, London: W. W: Norton and Company, 1968, pp. 27-44.
Seneca, On the Tranquilllity of Mind in The Stoic Philosophy of Seneca. Essays and Letters of Seneca, tr. with an introduction by Moses Hadas, New York, London: W. W: Norton and Company, 1968, pp. 27-44.
Seneca, Epistles (1-65; 66-92; 93-124; 3 Vol.) with an English translation by R. M. Gummere (1917), Cambridge: Harvard University Press, 2006. |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
25 |
Ödev |
2 |
20 |
Sunum |
1 |
20 |
Son Sınav |
1 |
35 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
35 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
65 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
Program Çıktıları
|
Katkı düzeyi*
|
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar. |
|
|
|
X |
|
2. Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur |
|
|
|
X |
|
3. Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır. |
|
X |
|
|
|
4. Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır. |
|
|
|
X |
|
5. Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır. |
|
|
X |
|
|
6. Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir. |
|
|
|
X |
|
7. Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir. |
|
|
|
X |
|
8. Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur. |
X |
|
|
|
|
9. Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır. |
|
|
|
|
X |
10. Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir. |
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
4 |
60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
6 |
90 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
20 |
Ödev |
2 |
10 |
20 |
Sunum |
1 |
20 |
20 |
Son Sınav |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
250 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
10 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
10 |