Türkçenin sözvarlığı, edebi metinlerin incelenmesi, resmî yazışma ve bilimsel araştırma yazım kuralları ve uygulamaları, sözlü anlatım türleri ve uygulamaları.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) ) Bilgilendirici ve kurgusal metinlerde konuyu, konuya bakış açısını ve ana düşünceyi anlamayı sağlamak, | 10,15 | 1 | 1 |
2) Türkçenin anlatım olanaklarını kavramalarınısağlamak, | 10,15 | 1 | 1 |
3) Bilgilendirici ve kurgusal metinleri anlama, yorumlama ve uygulama becerilerini geliştirmek, | 10,15 | 1 | 1 |
4) Dilekçe, özgeçmiş, rapor, tutanak, iş mektuplarının yazışma kurallarını öğrenmelerini sağlamak, | 10,15 | 1 | 1 |
5) Yazılı ve sözlü anlatım becerilerini geliştirmelerini sağlamak. | 10,15 | 1 | 1 |
Dersin Akışı
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma, dersin içeriği ve işlenişi hakkında bilgi
İlgili okumalar
2
Bilgilendirici ve kurgusal yazılar; metinde konu, bakış açısı, plan, ana fikir
İlgili okumalar
3
Sözcük türleri, paragraf, anlatım biçimleri
İlgili okumalar
4
Dilekçe yazımı, özgeçmiş hazırlama
İlgili okumalar
5
Yazılı anlatım türleri: anı, gezi, günlük, mektup
İlgili okumalar
6
Yazılı anlatım türleri: Makale, deneme, köşe yazısı, eleştiri
İlgili okumalar
7
Rapor, tutanak
İlgili okumalar
8
Ara sınav.
İlgili okumalar
9
Bilimsel araştırma, özet çıkarma, not alma, kaynakça ve dipnot kuralları
İlgili okumalar
10
Türkçenin sözvarlığı (yerli ve yabancı sözcükler, deyimler)
İlgili okumalar
11
Türkçenin sözvarlığı (atasözleri, kalıp sözler, ikilemeler…)
İlgili okumalar
12
Türkçenin söz dizimi ve semantik yönleri
İlgili okumalar
13
Kurgusal anlatım türleri (roman, öykü, tiyatro)
İlgili okumalar
14
Sözlü anlatım türleri
İlgili okumalar
Kaynaklar
Aksan, Doğan (1999), Anlambilim, Ankara, Engin yayınevi
Aksan, Doğan(1987), Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim,3 cilt , Ankara
Aksan, Doğan(1996), Türkçenin Sözvarlığı, Ankara, Engin Yayınevi
Aksan, Doğan (2000), Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara, Bilgi yayınevi
Atay, Falih Rıfkı (2004), Çankaya, İstanbul, Pozitif yayınları
Atay, Oğuz (2012), Bir Bilim Adamının Romanı Mustafa İnan,36.b., İstanbul,İletişim Yay.
Atay, Oğuz(2013), Günlük,16. b., İstanbul, İletişim Yay.
Boysan, Aydın(1997), Yollarda, Dünyadan Gezi Yazıları, 2. b., Ankara, Bilgi Yayınevi
Çotuksöken, Yusuf (2007), Uygulamalı Türk Dili, İstanbul,Papatya Yayıncılık
Kongar, Emre (2008), Kızlarıma Mektuplar Yaşamdan Satırbaşları, 45.b., İstanbul, Remzi Kitabevi
Korkmaz, Zeynep ve diğerleri (1995), Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara, Yüksek Öğretim Kurulu Matbaası
Özdemir, Emin (2008), Sözlü Yazılı Anlatım Sanatı Kompozisyon, İstanbul, Remzi Kitabevi
Özdemir, Emin (1994), Yazınsal Türler, 2. b.,Ankara, Ümit Yayıncılık
Tanpınar, Ahmet Hamdi (2004), Saatleri Ayarlama Enstitüsü, İstanbul, Dergah Yayınları
Türkçe Ders Notları -TKL 202 (Haz. Bedri Selimhocaoğlu)
Türk Dili,Yazılı Anlatım-Sözlü Anlatım (2009), (Ed.Nurettin Demir, Emine Yılmaz),Ankara, Nobel Yayın Dağıtım
Türkçe Sözlük (2011), Türk Dil Kurumu Yayınları, 11. b., Ankara
Yazım Kılavuzu (2009), Türk Dil Kurumu Yayınları, 26. b., Ankara
Materyal Paylaşımı
Ders öncesi dağıtılan fotokopiler
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | |||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | ADET | KATKI YÜZDESİ | |
Vize | 1 | 50 | |
Finalin Başarıya Oranı | 1 | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | ||
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bir bilim dalı olarak psikolojinin, temel kavramları, kuramsal bakış açıları ve tarihsel gelişimine hakimdir. | X | |||||
2 | Psikolojinin alt alanları ve bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Psikoloji kuramları ile bu kuramların görgül temelleri arasındaki bağı kurabilir. | X | |||||
4 | Psikoloji dışındaki diğer bilim dallarının psikolojiyle benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırıp, psikolojiye potansiyel katkısını görebilir ve disiplinler arası çalışmanın öneminin farkındadır. | X | |||||
5 | Psikoloji biliminin araştırma ve araştırma etiği ilkelerine yönelik temel özelliklerini kavrar. | X | |||||
6 | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini tanır, araştırma deseni oluşturabilir, veri toplayabilir, güncel bilişim teknolojilerinden faydalanarak veri analizi ve veri yorumlama becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Psikoloji alanındaki soruları cevaplamaya yönelik uygun araştırma, yöntem, bilgi ve becerilerinin kullanıldığı araştırma çalışmalarını planlayabilir ve yürütebilir ve/veya mevcut verilerle çalışabilir. | X | |||||
8 | Bilgiye erişebilir, bilgiyi etkin kullanabilir ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. | X | |||||
9 | Kuram, araştırma yöntemleri ve uygulamaları yordamada şüpheci sorgulama yapabilir ve bilimsel yaklaşımı kullanabilir. | X | |||||
10 | Analitik, eleştirel ve yaratıcı şekilde düşünebilir ve düşüncelerini ifade edebilir; düşünme ve düşüncenin ifadesinde mantıksal ve akıcıdır. | X | |||||
11 | Psikolojinin temel araştırma yapılan alanlarından elde edilen bulguların potansiyel uygulama alanlarının farkındadır. | X | |||||
12 | Psikoloji ve uzmanlık alanlarıyla ilgili konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bağdaştırabilir. | X | |||||
13 | Psikolojinin uygulamalı alanlarını ve bu alanlarda ne tür uygulama yöntemleri olduğunu tanıyıp mesleki etik kurallarına bağlı kalır. | X | |||||
14 | Psikoloji biliminin sağladığı bilgiyi ve kuramları mesleki etik ilkeleri çerçevesinde bireysel, sosyal, kültürel ve kuramsal konularda kullanabilir. Toplumsal duyarlılık ve bireysel sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
15 | Tek başına ya da başkalarıyla verimli çalışabilir. | X | |||||
16 | İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade becerisine sahiptir. | X |
ECTS
Etkinlik
SAYISI
Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)
15
2
30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)
15
1
15
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınav
-
-
-
Ödev
1
1
1
Final
1
2
2
Toplam İş Yükü
50
Toplam İş Yükü / 25 (s)
2
Dersin AKTS Kredisi
2