• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
HIST 201
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, tarih öğrencilerine Türkiye Selçukluları ve Beylikler Dönemi tarihini siyasi, sosyo-ekonomik ve kültürel yönleriyle tanıtmak ve bu dönemin Türk, Türkiye ve Dünya Tarihi açısından önemini kavratmak
Dersin İçeriği: 

Malazgirt Zaferi Öncesi Seçuklu Devleti ve Anadolu. Zafer Sonrasında Anadolu’da Türk Yerleşmeleri ve Beylikler (Danişmendliler, Mengücüklüler, Saltuklular, Artuklular, Ahlatşahlar). Türkiye Selçukluları Devletinin Kuruluşu. Türkiye Selçuklu Sultanları ve Dönemlerinin İç ve Dış Siyasi, Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Gelişmeler. Haçlı Seferleri ve Selçuklular. Moğolların Anadolu’yu İstilası ve Türkiye Selçuklularının Yıkılışı. Anadolu Türk Beylikleri: Karaman Oğulları, Germiyan Oğulları, Menteşe Oğulları, Saruhan Oğulları, Karasi Oğulları, Candar Oğulları, Hamid Oğulları, Teke Oğulları, Eretna Beyliği, Sahin Ata Oğulları, Pervane Oğulları Siyasi ve Kültürel Tarihleri.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Dönem Ödevi, B: Derse Katılım ve Devam, C: Sunumlar

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

Türkiye Selçuklu Devleti'nin ve Beyliklerin kuruluş ve gelişme sürecini anlar.

1,2,3

A,B,C

Türkiye Selçuklu Devleti ve Beylikler dönemi siyasî tarihini özetleyebilir.

1,2,3

A,B,C

Türkiye Selçuklu ve Beylikler devri kaynaklarını listeleyebilir.

1,2,3

A,B,C

Türkiye Selçuklu Devleti’ni ve Beylikleri diğer Türk ve Türk-İslâm devletleriyle karşılaştırabilir.

1,2,3

A,B,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Büyük Selçukluların Kuruluşu, Anadolu Akınları ve Malazgirt Zaferi hakkında bilgi vermek.

 

2

Zafer Sonrasında Anadoluda Türk Yerleşmeleri hakkında bilgi vermek ve Beylikleri (Danişmendliler, Mengücüklüler,Saltuklular)

 

3

Artuklular, Ahlatşahlar

 

4

Türkiye Selçukluları Devletinin Kuruluş (Süleymanşah) Dönemi Olayları

 

5

I. Kılıçarslan, Şahinşah ve I. Mesud Dönemi İç ve Dış Siyasi Gelişmeleri

 

6

II. Kılıçarslan, I. Gıyaseddin Keyhüsrev, II. Süleymanşah Dönemi İç ve Dış Siyasi Gelişmeleri

 

7

Ara Sınav

 

8

Haçlı Savaşları ve Türkiye Selçuklularının Buna Karşı Tutumu

 

9

İzzeddin Keykavus, Alaeddin Keykubat, II. Kıyaseddin Keyhüsrev Dönemi Olayları

 

10

Anadoluda Moğol İstilası ve Selçukluların Düşüşü

 

11

Anadolu Türk Beylikleri: Karaman Oğulları, Germiyan Oğulları, Menteşe Oğulları, Saruhan Oğulları, Karasi Oğulları

 

12

Candar Oğulları, Hamid Oğulları, Teke Oğulları, Eretna Beyliği, Sahip Ata Oğulları, Pervane Oğulları

 

13

Genel tekrar

 

14

Final

 

 

Kaynaklar

Ders Notu

 

 Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi (8. Cilt), Ed: Hakkı Dursun Yıldız, İst 1992.

Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk İslâm Medeniyeti, Selçuklular Zamanında Türkiye, Doğu Anadolu’da Türk Devletleri Tarihi.

 Erdoğan Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi Gordlevski, Anadolu Selçuklu Devleti

Mehmet Ersan, Türkiye Selçuklu Devleti’nin Dağılışı

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

Ödevler

Sınavlar

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Sunumlar

1

30

Dönem Ödevi

1

50

Derse Katılım ve Devam

2

20

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

 

1

2

3

4

5

 

1

Öğrencilerin akademik alanda çalışma yapabilmeleri için gerekli olan kurumsal ve uygulamalı bilgilerle donatılmasını ve bunları kullanabilme becerisini kazandırmak.

 

 

 

 

X

 

2

Öğrencilerin başarılı bir tarih eğitimi için gerekli olan analitik düşünme, eleştirel bakış, disiplinler arası çalışabilme, olaylar arasında ilişki kurma, çok yönlü düşünme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine sahip olmalarını sağlamak.

 

 

 

X

 

 

3

İngilizceyi yazılı ve sözlü sunum yapmak için, kaynak dillerini ise veri toplamak için etkin bir şekilde kullanabilme becerisi kazandırmak.

 

 

 

 

X

 

4

Tarih eğitimini güncel olanla ve yerel, bölgesel ve küresel sorunlarla ilişkilendirebilme becerisi kazandırmak.

 

 

 

X

 

 

5

Çağdaş teknolojinin donanım ve araçlarını kullanabilme becerisini kazandırmak.

 

 

X

 

 

 

6

Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, takım çalışması yapabilme ve özgün fikirler üretebilme becerilerini kazandırmak.

 

 

 

X

 

 

7

Öğrencilerin mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip bireyler olmalarını sağlamak.

 

 

 

x

 

 

                 
 

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14 x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

14

2

28

Arasınav

1

2

2

Sunum

1

3

3

okuma notları

14

1

14

Son sınav

1

5

5

Dönem ödevi

1

9

9

Toplam İş Yükü

 

 

103

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

4,12

Dersin AKTS Kredisi

 

 

4