• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
HIST 120
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
3
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
Türkçe
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı öğrencilere genel Türk ve İslam tarihinde özel bir yeri olan Selçuklu Devleti ve ardıllarının ana hatlarıyla tanıtılmasının yanı sıra öğrencilerin tarih yazma ve araştırma yöntemlerini öğrenmelerini, farklı tarih yaklaşımlarını kavramalarını ve tartışabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: 

Göktürk ve Uygur döneminde Oğuzlar, Sır-derya Oğuz Yabgu Devleti, Selçukluların, Horasan'a gelişleri; Büyük Selçuklu Devleti tarihi konular halinde anlatılmakta; devamında da diğer Selçuklu devletlerinin (Irak, Kirman, Suriye-Filistin Selçukluları) tarihi, ayrıca modern dönem öncesi tarih yazımı gelenekleri, modern dönemde tarihin akademik bir disiplin olarak ortaya çıkışı, milliyetçilik, marxsizim, annales okul, yapısalcılık ve post-yapısalcılık ve post-colonial / sub-altern çalışmaları konularını içermektedir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Dönem Ödevi, B: Derse Katılım ve Devam, C: Sunumlar

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Tarihin kaynaklarını öğrenme ve bu kaynaklarla ilgili tartışmaları kavrayabilme.

 

1,2,3

A,B,C

2) Modern tarih yazılığının temel kavramlarını açıklayabilme.

 

1,2,3

A,B,C

3) Modern dönem öncesi tarih yazım geleneklerini hatırlayabilme.

 

1,2,3

A,B,C

4) Tarihin akademik bir disiplin olarak ortaya çıkışını kavrayabilme.

 

1,2,3

A,B,C

5) 20. Yüzyılın sosyal bilimlerdeki önemli gelişmelerini ve bunların tarih disipliniyle olan ilişkilerini gösterebilme.

 

1,2,3

A,B,C

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Göktürk ve Uygur döneminde Oğuzlar;  Oğuz boybirliği, Oğuz Yabgu Devleti

Okumaların tartışılması

2

İlk Selçuklular

Okumaların tartışılması

3

Selçuklu Devleti'nin oluşumu ve yükselişi (Tuğrul dönemi)

Okumaların tartışılması

4

Alparslan dönemi

Okumaların tartışılması

5

Melikşah dönemi

Okumaların tartışılması

6

Berkyaruk dönemş

Okumaların tartışılması

7

Muhammed Tapar dönemi; Sancar dönemi Horasan Selçukluları

Okumaların tartışılması

8

Ara sınav

Ödev konularının tartışılması

9

Kirman Selçukluları

Okumaların tartışılması

10

Irak Selçukluları

Okumaların tartışılması

11

Suriye-Filistin Selçukluları

Okumaların tartışılması

12

Selçuklu devletlerinin devlet yapısı

Okumaların tartışılması

13

Selçuklu devletlerinin kültürel ve sosyal durumu

Okumaların tartışılması

 

14

Genel Değerlendirme ve Dönemin Özeti

Ödev konularının tartışılması

Kaynaklar

Ders Notu

 

Öğrencilere her hafta için okunacak makale verilmektedir.

 

Diğer Kaynaklar

1.      Ali Sevim, Erdoğan Merçil, Selçuklu Devletleri Tarihi: Siyaset, Teşkilat ve Kültür, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 1995.

2.      Ebü'l-Fazl b. Ebi'l-Hayr Reşidüddin Fazlullah-i Hemedani, Oğuz Destanı: Reşideddin Oğuznamesi Tercüme ve Tahlili, 718/1318, trc. Zeki Velidi Togan, Enderun Kitabevi, İstanbul, 1982.

3.      Enver Behnan Şapolyo, Selçuklu İmparatorluğu Tarihi, Güven Matbaası, Ankara, 1972.

4.      Faruk Sümer, Oğuzlar (Türkmenler) Tarihleri Boy Teşkilatı Destanlar, Ana Yayınları, İstanbul, 1980.

5.      İbrahim Kafesoğlu, Selçuklu Tarihi, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara, 1992.

6.      Oktay Aslanapa, Türk Sanatı I: Başlangıcından Büyük Selçukluların Sonuna Kadar, c. I, Milli Eğitim Bakanlığı Kültür Yayınları, Ankara, 1972.  

7.      Sergey Grigoreviç Agacanov, Oğuzlar, çev. Ekber N. Necef, Ahmet Annaberdiyev, Selenge Yayınları, İstanbul, 2002.

8.      Erdoğan Merçil, Kirman Selçukluları, Ankara, 1989.

9.      A. Sevim, Suriye ve Filistin Selçukluları Tarihi, Ankara, 1983.

10.   O. Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk-İslam Medeniyeti, Ötüken, İstanbul, 2003.

11.   G. M. Kurpalidis, Büyük Selçuklu Devletinin İdari Sosyal ve Ekonomik Tarihi, Ötüken, İstanbul, 2007.

12.   Sergey Grigoreviç Agacanov, Selçuklular, Ötüken, İstanbul, 2006.

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

 

Sınavlar

 

 

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

Sayı

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

40

Derse Devam ve Katılım

1

20

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Öğrencilerin akademik alanda çalışma yapabilmeleri için gerekli olan kurumsal ve uygulamalı bilgilerle donatılmasını ve bunları kullanabilme becerisini kazandırmak.

 

 

 

 

X

 

2

Öğrencilerin başarılı bir tarih eğitimi için gerekli olan analitik düşünme, eleştirel bakış, disiplinler arası çalışabilme, olaylar arasında ilişki kurma, çok yönlü düşünme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine sahip olmalarını sağlamak.

 

 

 

 

x

 

3

Kaynakların tanıtımını sağlamanın yanında kaynak dillerini ise veri toplamak için etkin bir şekilde kullanabilme becerisi kazandırmak.

 

 

 

 

X

 

4

Tarih eğitimini güncel olanla ve yerel, bölgesel ve küresel sorunlarla ilişkilendirebilme becerisi kazandırmak.

 

 

 

 

x

 

5

Çağdaş teknolojinin donanım ve araçlarını kullanabilme becerisini kazandırmak.

 

 

X

 

 

 

6

Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, takım çalışması yapabilme ve özgün fikirler üretebilme becerilerini kazandırmak.

 

 

 

 

X

 

7

Öğrencilerin mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip bireyler olmalarını sağlamak.

 

 

 

x

 

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

14

3

42

Ara Sınav

1

3

3

Kısa Sınav

 

 

 

Ödev

5

7

35

Final

1

3

3

Toplam İş Yükü

 

 

125

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

125

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5