• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
HIST 325
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı öğrencilere tarih felsefesinin temel kavramlarını tanıtmak ve tarihyazımı hususunda farklı yaklaşımları öğretmektir
Dersin İçeriği: 

Yirminci yüzyılda tarihyazımı; sosyal ve Marxist tarihçilik geleneği; Annales okulu; Frankfurt okulu; tarihyazımında post-modernist yaklaşım; oryantalizm; emek tarihi; toplumsal cinsiyet ve maduniyet çalışmaları.

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Tarihin kaynaklarını öğrenme ve bu kaynaklarla ilgili tartışmaları kavrayabilme.   1,2,3 A,B,C
2) Modern tarihyazımının temel kavramlarını açıklayabilme.   1,2,3 A,B,C
3) Modern dönem öncesi tarih yazım geleneklerini hatırlayabilme.   1,2,3 A,B,C
4) Tarihin akademik bir disiplin olarak ortaya çıkışını kavrayabilme.   1,2,3 A,B,C
5) 20. Yüzyılın sosyal bilimlerdeki önemli gelişmelerini ve bunların tarih disipliniyle olan ilişkilerini gösterebilme.   1,2,3 A,B,C

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş İlgili makale ve kitaplar
2 Tarihyazımının Temel Kaynakları İlgili makale ve kitaplar
3              Yirminci Yüzyıl’da Tarihyazımı İlgili makale ve kitaplar
4 Sosyal Tarih ve Marksist Tarihçilik Geleneği İlgili makale ve kitaplar
5 Annales Okulu İlgili makale ve kitaplar
6 Emek Tarihi ve Kültürel Dönüşüm İlgili makale ve kitaplar
7 Post-Modernizm ve Hikayeye Dönüş Ödev konusu üzerine tartışma
8 Tarih Felsefesi İlgili makale ve kitaplar
9 Post-Kolonyal Teori ve Eleştirisi İlgili makale ve kitaplar
10 Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Tarihi İlgili makale ve kitaplar
11 Edward Said, Oryantalizm ve Sonrası İlgili makale ve kitaplar
12 Sub-altern Çalışmalar İlgili makale ve kitaplar
13 Tarihçiler İçin Habermeas,  Foucault and Benjamin İlgili makale ve kitaplar
14 Globalizm: Yeni Modernite Söylemi Ödev konusu üzerine tartışma

Kaynaklar

KAYNAKLAR

 

 

 

Diğer Kaynaklar ÖZLEM Doğan, Tarih Felsefesi, 8. Baskı, Cem Kitabevi, İstanbul, 2004.

 

STANFORD Michael, An Introduction to the Philosophy of History, Blackwell Publishers, Oxford, 1998.

 

____________________________________________________________

 

AMİN Samir, Avrupamerkezcilik: Bir İdeolojinin Eleştirisi, Çev. Mehmet Sert, Chiviyazıları Yayınevi, İstanbul, 2007.

 

AYSEVENER Kubilay; BARUTÇA E. Müge, Tarih Felsefesi, Cem Yayınevi, İstanbul, 2003.

 

BAĞCE Emre, Frankfurt Okulu, Doğu Batı Yayınları, Ankara, 2006.

 

BERLIN Isaiah, Tarih ve Kuram: Bilimsel Tarih Anlayışı, Çev.Yahya Sezai Tezel, Ankara, 1989.

 

BEVERLY John, Subalternity and Representation: Arguments in Cultural Theory, Duke University Press, Durhsm: 1999.

 

BLOCH Marc, Tarihin Savunusu ya da Tarihçilik Mesleği, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Gece Yayınları, Ankara, 1994.

 

BRAUDEL Fernand, Tarih Üzerine Yazılar, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, İmge Kitabevi, Ankara, 1992.

 

BORATAV Ali, Kollektif Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde, Kırmızı Yayıncılık,İstanbul, 2007.

 

BREISACH Ernest, Tarihyazımı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2009.

 

BURKE Peter, Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu,Çev. Mehmet Küçük, Doğu-Batı Yayınları, Ankara, 2002.

 

BURKE Peter, Annales Okulu, Çev. Mehmet Küçük, Doğu Batı Yayınları, Ankara, 2002.

 

BURKE Peter, Tarih ve Toplumsal Kuram, Çev. Mete Tunçay, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2000.

 

CALLINICOS Alex, Toplum Kuramı: Tarihsel Bir Bakış, Çev. Yasemin Tezgiden, İletişim Yayınları, İstanbul, 2004.

 

CARR Edward Hallett, Tarih Nedir?,Çev. Misket Gizem Gürtürk, 10. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2008.

 

CARR Edward H.; FONTANA, J., Tarih Yazımında Nesnellik ve Yanlılık, İmge Kitabevi, Ankara, 1992.

 

CHAKRABARTY Dipesh, Provincializing Europe: Postcolonial Thought and Historical Difference, Princeton University Press, Princeton, 2000.

 

COHEN Gerald A., Karl Max'ın Tarih Teorisi, Çev. Ahmet Fethi, Toplumsal Dönüşüm Yayınları, İstanbul, 1998.

 

COLLINGWOOD Robin George, Tarih Tasarımı, Çev. Kurtuluş Dinçer, 2. Baskı, Gündoğan Yayınları, Ankara, 1996.

 

COLLINGWOOD Robin George, Tarihin İlkeleri ve Tarih Felsefesi Üstüne Başka Yazılar, Çev. Ahmet Hamdi Aydoğan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2005.

 

COLLINGWOOD Robin George; DEBBINS William, Yay. Haz., Tarih Felsefesi Üzerine Denemeler, Çev. Erol Özvar, Ayışığı Kitapları, İstanbul, 2000.

 

DESCARTES Rene,Metot Üzerine Düşünme, Çev. Mehmet Karasan, MEB Yayınları, İstanbul, 1967.

 

ENGİN Vahdettin; ŞİMŞEK Ahmet, Ed. Türkiye'de Tarihyazımı, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul, 2011.

 

FOUCAULT Michel, Bilginin Arkeolojisi, Çev. Veli Urhan, İstanbul,Birey Yayınları, 1999.

 

GUHA R. SPIVAK G, Selected Subaltern Studies, N.Y.: Oxford, 1988.

 

HEGEL Georg, Wilhelm Friedrich. Tarih Felsefesi, Çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi, İstanbul, 2006.

 

HERODOTOS, Tarih, Çev. Müntekim Ökmen, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul, 2010.

 

HIMMMELFARB Gertrude, “Telling It as You Like It: History and the Flight from Fact,” in The Postmodern History Reader, ed. Ketih Jenkins, Routledge, 1997, New York, 158-74.

 

HOBSBAWM Eric, Tarih Üzerine, Çev. Osman Akınhay, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 1999.

 

IGGERS George G., Historiography in the Twentieth Century. From Scientific Objectivity to the Postmodern Challenge, Wesleyan 2005.

 

İBN-İ Haldun, Mukaddime Cilt I, Çev. Z. Kadiri Ugan, MEB Yayınları, İstanbul, 1954.

 

JENKINS Keith, Tarihi Yeniden Düşünmek, Çev. Bahadır Sina Şener, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 1997.

 

KAFADAR Cemal, Kim Var İmiş Biz Burada Yoğ İken,Yay. Haz: Tuncay Birkan, Metis Yayınları, İstanbul, 2009.

 

BLOCH Marc,  The Historian’s Craft, Vintage, 1964

 

McCARTHY Thomas, "Eleştirel Kuram ve Felsefe İle İlişkisi Üstüne" Frankfurt Okulu, Yay. H. Emre Bağce, Doğu-Batı Yayınları, Ankara, 2006.

 

MUNSLOW Alun, Tarihin Yapısökümü, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1997.

 

NIETZSCHE F., Tarih Üzerine, Çev. Nejat Bozkurt, Say Yayınları, İstanbul, 1994.

 

OPPERMAN Serpil, Postmodern Tarih Kuramı: Tarihyazımı, Yeni Tarihselcilik ve Roman, Phoenix Yayınevi, Ankara, 2006.

 

RINGER Fritz, Weber'in Metodolojisi: Kültür Bilimleri ile Sosyal Bilimlerin Birleşmesi, Çev. Mehmet Küçük, Doğu Batı Yayınları, İstanbul, 2006.

 

STANFORD Michael, An Introduction to the Philosophy of History, Blackwell Publishers, Oxford, 1998.

 

TEKELİ İlhan "Tarih Yazımında Kuram ve Dilin Kullanımı Üzerine", Toplumsal Tarih, Sayı: 17, (1995), s.6-10.

 

TOSH John, The Pursuit of History, Pearson Longman: London, 2006.

 

WALLERSTEIN Immanuel, Yeni Bir Sosyal Bilimler İçin, 2. Baskı, Çev. Ender Abadoğlu, Aram Yayıncılık, İstanbul, 2005.

 

WHITE Hayden, Metatarih: Ondokuzuncu Yüzyıl Avrupa'sında Tarihsel İmgelem, Dost Kitabevi, Ankara, 2008.

 

YILMAZ Levent, Le Temps Moderne, Gallimard, Paris, 2004. Türkçesi, Modern Zamanın Tarihi, Çev. M. Emin Özcan, Metis Yayınları, İstanbul, 2010.

 

   

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

 

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI Sayı KATKI YÜZDESİ
Sunum 1 30
Ödev 1 50
Derse Katılım   20
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI  
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi  
1 2 3 4 5  
1 Öğrencilerin akademik alanda çalışma yapabilmeleri için gerekli olan kurumsal ve uygulamalı bilgilerle donatılmasını ve bunları kullanabilme becerisini kazandırmak.         X  
2 Öğrencilerin başarılı bir tarih eğitimi için gerekli olan analitik düşünme, eleştirel bakış, disiplinler arası çalışabilme, olaylar arasında ilişki kurma, çok yönlü düşünme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine sahip olmalarını sağlamak.         x  
3 Kaynakların tanıtımını sağlamanın yanında kaynak dillerini ise veri toplamak için etkin bir şekilde kullanabilme becerisi kazandırmak.         X  
4 Tarih eğitimini güncel olanla ve yerel, bölgesel ve küresel sorunlarla ilişkilendirebilme becerisi kazandırmak.         x  
5 Çağdaş teknolojinin donanım ve araçlarını kullanabilme becerisini kazandırmak.     X      
6 Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, takım çalışması yapabilme ve özgün fikirler üretebilme becerilerini kazandırmak.         X  
7 Öğrencilerin mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip bireyler olmalarını sağlamak.       x    
                 

ECTS

 

 

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ara Sınav       1      1                  1
Kısa Sınav       0      0               0
Okuma Notları 1 1 1
Son Sınav          1                 1                  1
Toplam İş Yükü            75
Toplam İş Yükü / 25 (s)             3
Dersin AKTS Kredisi         6