• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
HIST 307
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
Türkçe
Dersin Amacı: 
Ortadoğunun temel sorunlarının tarihsel süreçte gelişimini kavratmak.
Dersin İçeriği: 

Ortadoğu bölgesini tarihsel arka planı öğrencilere verilecektir. Ayrıca Türklerin Ortadoğu’ya gelişleri, I. Dünya savaşı öncesi Ortadoğu’nun paylaşımı ve sonrası ve Petrol, Ortadoğu’da istikrarsızlık ve terör konuları işlenecektir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Dönem Ödevi, B: Derse Katılım ve Devam, C: Sunumlar

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

Öğrenci Ortadoğu tarihi hakkında genel bilgi sahibi olabilir.

1,2,3

A,B,C

Ortadoğuya özgü kültür ve politik yapıyı öğrenebilir.

1,2,3

A,B,C

Türk tarihine etki eden Ortadoğu kültür ve siyasi ortamını kavrayabilir.

1,2,3

A,B,C

Bölgede ortaya çıkan devletlerin siyasi varlığını değerlendirebilir.

1,2,3

A,B,C

Bölgede yaşanan kargaşanın ve düzensizliğin çıkış noktasını açıklayabilir.

1,2,3

A,B,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Ortadoğu ifadesinin kapsamı ve bölgenin coğrafi özellikleri

 

2

Ortadoğu’ya özgü etnik ve mezhebi terimlerin tanımlanması

 

3

Türklerin Ortadoğu’ya gelişleri

 

4

Osmanlı Devleti’nin Ortadoğu’yu ele geçirişi

 

5

Osmanlı döneminde Ortadoğu’nun yönetimi

 

6

19. yüzyılda Ortadoğu’da yaşanan değişim süreci

 

7

I. Dünya savaşı öncesi Ortadoğu’nun paylaşımı ve sonrası

 

8

Arasınav ve ders tekrarı

 

9

-Mısır
-Suudi Arabistan
-Suriye
-Lübnan

 

10

-İsrail ve Siyonizm

 

11

-İran
-Irak

 

12

Basra Körfezi ülkeleri, Ürdün ve Yemen

 

13

Türkiye

 

14

Petrol, Ortadoğu’da istikrarsızlık ve terör

 

 

 

 

 

Kaynaklar

Ders Notu

 

 1- Tayyar Arı, Geçmişten Günümüze Orta Doğu, İstanbul, Alfa Yayınları, 2004.
2-Bernard Lewis, Ortadoğu, İstanbul, Sabah Yayıncılık, 1996.
3-Bernard Lewis, Ortadoğu’nun Çoklu Kimliği, İstanbul, Sabah Kitapları, 2000.
3-Kemal H. Karpat, Ortadoğu’da Osmanlı Mirası ve Ulusçuluk, Çev: Recep Boztemur, Ankara, İmge Kitabevi, 2001.
4-Ömer Turan, Medeniyetlerin Çatıştığı Nokta, İstanbul, Acar Matbaacılık, 2003.
5- Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi (1914-1990), 9. Baskı, Ankara, Türkiye İş Bankası Yayınları, 1993.
6-Muzaffer Erendil, Çağdaş Orta Doğu Olayları, Ankara, Genel Kurmay Basım Evi Yayınları, 1992.
7-Charles Zorgbibe, Körfez’in Tarihi ve Jeopolitiği, Çev: Yıldırım Büktel, İstanbul, İletişim Yayınları, 1995.6.       Tayyar Arı, Geçmişten Günümüze Ortadoğu, MKM yay., Bursa, 2008.

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Sunumlar

1

30

Dönem Ödevi

1

50

Derse Katılım ve Devam

2

20

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

 

1

2

3

4

5

 

1

Öğrencilerin akademik alanda çalışma yapabilmeleri için gerekli olan kurumsal ve uygulamalı bilgilerle donatılmasını ve bunları kullanabilme becerisini kazandırmak.

 

 

 

 

X

 

2

Öğrencilerin başarılı bir tarih eğitimi için gerekli olan analitik düşünme, eleştirel bakış, disiplinler arası çalışabilme, olaylar arasında ilişki kurma, çok yönlü düşünme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine sahip olmalarını sağlamak.

 

 

 

X

 

 

3

İngilizceyi yazılı ve sözlü sunum yapmak için, kaynak dillerini ise veri toplamak için etkin bir şekilde kullanabilme becerisi kazandırmak.

 

 

 

 

X

 

4

Tarih eğitimini güncel olanla ve yerel, bölgesel ve küresel sorunlarla ilişkilendirebilme becerisi kazandırmak.

 

 

 

X

 

 

5

Çağdaş teknolojinin donanım ve araçlarını kullanabilme becerisini kazandırmak.

 

 

X

 

 

 

6

Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, takım çalışması yapabilme ve özgün fikirler üretebilme becerilerini kazandırmak.

 

 

 

X

 

 

7

Öğrencilerin mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip bireyler olmalarını sağlamak.

 

 

 

x

 

 

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14 x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

14

5

70

Arasınav

1

3

3

Sunum

1

8

8

okuma notları

14

2

28

Son sınav

1

10

10

Dönem ödevi

1

14

14

Toplam İş Yükü

 

 

175

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

7

Dersin AKTS Kredisi

 

 

7