• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
MATH 424
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı öğrencilerin temel kategori teorisi bilgisini özümsemesini ve bu bilgilerin matematiksel hesaplama ve programlama konularında uygulamalarını öğrenmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: 

Ön hazırlık, kümeler ve fonksiyonlar. Kategori, fonktör ve doğal transformasyonların tanımları. Fonksiyonel programlama dilleri ve kategoriler. Kümeler kategorisi. Ekstra yapıya sahip kümelerin kategorileri. Yoneda lemma. Evrensel özellikler. Başlangıç ve bitiş nesneleri. Adjoint fonktörler. Monadlar/Lawvere teorileri. Sonlu cebirsel teoriler. Evrensel Cebir ve programlama ilişkisi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Problem
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Yazılı sınav, B: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Kategori, fonktör ve doğal transformasyonların tanımları 1,2,4 1 A,B
2) Yoneda lemma. 1,2,4,7 1 A,B
3) Kategorik yapılar ve evrensel özellikler. 1,2,4,7 1 A,B
4) Evrensel Cebir ve programlama. 1,2,3,4,7,9 1 A,B

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ön hazırlık.  
2 Kategoriler, fonktörler ve doğal transformasyonlar.  
3 Kategorilerde matematiksel yapıları ve programlama dilleri  
4 Kümelerin Kategorisi  
5 Ekstra yapıya sahip kümelerin kategorileri.  
6 Temsil edilebilir Fonktörler ve Yoneda Lemma  
7 Evrensel özellikler, başlangıç ve bitiş nesneleri.  
8 Kategorilerde alt ve üst çarpım  
9 Kategorilerde limit ve kolimit  
10 Adjoint fonktörler  
11 Lawvere teorileri/Monadlar: Tanımlar ve Örnekleri  
12 Lawvere teorileri/Monadlar ile Evrensel Cebir  
13 Programlamada Lawvere teorileri/Monadlar  
14 Evrensel Cebir ile programlama  

Kaynaklar

Ders Notu Barr, Michael, and Charles Wells. Category theory for computing science. Vol. 49. New York: Prentice Hall, 1990.

http://www.tac.mta.ca/tac/reprints/articles/22/tr22.pdf

Diğer Kaynaklar Mac Lane, Saunders. Categories for the working mathematician. Vol. 5. Springer Science & Business Media, 2013.
 

Leinster, Tom. Basic category theory. Vol. 143. Cambridge University Press, 2014.
 

Milewski, Bartosz. Category theory for programmers. Blurb, 2018.

Materyal Paylaşımı

-

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 2 60
Kısa Sınav   -
Ödev 3 40
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Matematiğin araştırma alanları (analiz, cebir, diferansiyel denklem ve geometri) için altyapı niteliğindeki limit, türev, integral, mantık, lineer cebir ve ayrık matematik konularında hesap yapabilme becerisine sahip olur.       x    
2 Matematiğin araştırma alanları hakkında temel bir bilgi birikimine ulaşır.         x  
3 Matematiğin araştırma alanları arasında ilişkiler kurabilme ve yorumlar.         X  
4 Matematik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.         x  
5 Mesleki etik ve sorumluluk bilincindedir.     X      
6 Etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.     X      
7 İlgi duyduğu alanlarda kendini geliştirir.       X    
8 Bilişim teknolojilerini tanıma, bunlardan uygun araçları seçme ve kullanma becerisine sahip olur.     X      
9 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.     x      

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (14x toplam ders saati) 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav (Bireysel çalışma dahil) 2 10 20
Kısa Sınav - - 0
Ödev 3 8 24
Final (Bireysel çalışma dahil) 1 19 19
Toplam İş Yükü     175
Toplam İş Yükü / 25 (s)     7
Dersin AKTS Kredisi     7