• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 105
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
8
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Düşünürlerin yapıtlarının asıllarını kaynak metin olarak kullanarak Pre-Sokratik Dönem düşünürlerini ayrıntılı biçimde ele almak.
Dersin İçeriği: 

Miletos Okulu (Thales, Anaksimenes, Anaksimandros), Elea okulu (Parmenides, Zenon, Melissos, Ksenophanes) düşünürleri; Pythagoras, Herakleitos, Empedokles, Anaksagoras, Demokritos fragmanları ayrıntılı incelenir ve tartışılır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Tartışma, 3: Soru-Yanıt
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

ÖÇ1. felsefe tarihine ilişkin temel problemleri tanır ve tartışır.

9,7

1,2,3

A,C

ÖÇ2. felsefe metinlerini okumaya ve çözümlemeye ilişkin yetkinlik kazanır.

1,2

1,2,3

A,C

ÖÇ3. enine boyuna tartışır, baştan başa sorgular.

2

1,2,3

A,C

ÖÇ4. Presokratik dönem düşünürlerine ilişkin bilgi edinir.

9,7

1,2,3

A,C

ÖÇ5.  Presokratik dönem metinlerini çağcıl felsefe metinleri ile gidişli gelişli inceler.

1,9

1,2,3

A,C

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş

 

2

Thales, Anaksimandros

 

3

Anaksimenes, Pythagoras and Ksenophanes

 

4

Herakleitos

 

5

Herakleitos

 

6

Parmenides

 

7

ARA SINAV  

 

8

Elealı Zenon

 

9

Empedokles

 

10

Empedokles

 

11

Empedokles

 

12

Anaksagoras

 

13

Leukippos ile Demokritos

 

14

Summarise

 

15

SON SINAV

 
 

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Notu

 

Diğer Kaynaklar

Barnes, Jonathan: Early Greek Philosophy, London: Penguin Books 2002.

Kranz, Walther: Vorsokratische Denker [1939]. Auswahl aus dem Überlieferten. Griechisch und Deutsch, Berlin: Weidmannsche Verlagsbuchhandlung 31959.

Mansfeld, Jaap/Primavesi, Oliver: Die Vorsokratiker: Griechisch / Deutsch, Stuttgart: Philipp Reclam Junior  2012.

Diogenes Laertius: Leben und Meinungen berühmter Philosophen. Aus dem Griechischen übersetzt von Otto Apelt. Unter Mitarbeit von Hans Günter Zekl, neu herausgegeben sowie mit Vorwort, Einleitung und neuen Anmerkungen zu Text und Übersetzung versehen von Klaus Reich, Hamburg: Felix Meiner Verlag 1967.

Gadamer, Hans-Georg: Antike Atomtheorie [1935]. In: Ders.: Gesammelte Werke, Bd. 5, Tübingen: J. C. B. Mohr (Paul Siebeck) 1985, S. 263-279.

- Das Lehrgedicht des Parmenides [1936]. In: Gesammelte Werke, Bd. 6, S. 30-57.

- Platon und die Vorsokratiker [1964] In: Gesammelte Werke. Bd. 6, S. 58-70.

- Über das Göttliche im frühen Denken der Griechen [1970]. In: Gesammelte Werke, Bd. 6, S. 154-170.

- Parmenides oder das Diesseits des Seins [1988]. In: Gesammelte Werke, Bd. 7, S. 3-31.

- Hegel und Heraklit [1990] In: Gesammelte Werke, Bd. 7, S. 32-42.

- Heraklit-Studien [1990]. In: Gesammelte Werke, Bd. 7, S. 43-82.

Furley, David: The Greek Cosmologists: Volume 1. The Formation of the Atomic Theory and its Earliest Critics, Cambridge: Cambridge University Press 2006.

Jaspers, Karl: Die großen Philosophen [1957], Zürich, München: Piper Verlag 1988, S. 625-655.

McKirahan, Richard D.: Philosophy before Socrates. An Introduction with Texts and Commentary, Indi-anapolis: Hackett Publishing Company 2010.

Palmer, John: Parmenides and Presocratic Philosophy, Oxford: Oxford University Press 2009.

Popper, Karl R.: The World of Parmenides. Essays on the Pre-Socratic Enlightenment, London: Routledge 2011.

Rostovtzeff, Michael: A History of the Ancient World (Volume 1). The Orient and Greece [1924]. Trans-lated from the Russian by J. D. Duff, Oxford: Clarenden Press 1926.

Sohn-Rethel, Alfred: Körperliche und geistige Arbeit. Zur Theorie der gesellschaftlichen Synthesis [1970], Frankfurt/Main: Suhrkamp Verlag 1972.

Thomson, George: Studies in Ancient Greek Society. The First Philosophers, London: Lawrence & Wishart 1955.

Waterfield, Robin A.: The First Philosophers. The Presocratics and the Sophists, Oxford: Oxford University Press 2000.

 

 

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 
 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

20

Ödev

2

20

Sunum

1

20

Son Sınav

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

Program Çıktıları

 

Katkı düzeyi*

 

1

2

3

4

5

1. Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

 

 

 

X

 

2. Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur

 

 

 

X

 

3. Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

 

 

X

 

 

4. Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

 

 

 

X

 

5. Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

 

X

 

 

6. Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

 

 

 

X

 

7. Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

 

 

X

 

 

8. Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

X

 

 

 

 

9. Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

 

 

X

 

 

10. Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

 

X

 

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

4

60

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

10

5

50

Ara Sınav

1

20

20

Ödev

2

10

20

Sunum

1

20

20

Son Sınav

1

30

30

Toplam İş Yükü

 

 

200

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

8

Dersin AKTS Kredisi

 

 

8