• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 431
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı tarih, tarihsel olgu, tarih bilgisi kavramlarıyla ilgili sorunları açımlayıp tartışarak tarihsel bilginin yapısıyla özelliklerini sorgulamaktır.
Dersin İçeriği: 

Kanun ve güç, savaş ve barış, yönetim biçimleri, toplumun kökenleri, toplumun hedefleri, idealizm ve materyalizm, zaman, yok olma/yok etme ve gelişme, teoloji ve bilim, doğa kanunu ve pozitif kanun, sınıf çatışmaları, bir hedef olarak özgürlük, tarihsel kanıt ve felsefi biçim, tarihi alt etmek ya da ondan birşeyler öğrenmek, yabancılaşma ve uyum gibi konuların Vico, Montesquieu, Kant, Hegel, Marx, Nietzsche, Heidegger, ve Benjamin gibi düşünürlerin metinleri ekseninde incelenmesi ve tartışılması. 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım, 2. Soru-Yanıt, 3. Tartışma, 4. Alıştırma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav, B. Deneyim, C. Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) tarih, tarihsel olgu, tarih bilgisi kavramlarını sorgular.

1, 2, 7, 9

1, 2, 3

A

2) tarihsel bilginin yapısıyla özelliklerini kavrar.

1, 2, 7, 9

1, 2, 3

A

3) ilerlemeci, döngüsel, özgürleşmeci tarih anlayışlarını tartışır.

1, 2, 7, 9

1, 2, 3

A

4) doğa bilimleriyle tinbilimlerini yöntemsel olarak karşılaştırır.

1, 2, 7, 9

1, 2, 3

A

5) başlıca tarih felsefecilerinin kuramlarını değerlendirir.

1, 2, 7, 9

1, 2, 3

A

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Antikçağ Ortaçağda tarih kavramı

Ders kitabı

2

“Historia”nın çifte anlamı, Augustinus, İbn Haldun, Ortaçağda felsefe tarih karşıtlığı

Ders kitabı

3

Hümanizm ve Aydınlanmada tarih kavramı

Ders kitabı

4

Yeniçağ, Tarihsel Kuşkuculuk, Herder, Aydınlanmacı ilerleme idesi

Ders kitabı, Seçmeler

5

19. yüzyıl: “Tarih Yüzyılı”

Ders kitabı

6

Kant, Schiller, Alman İdealizmine kadar Almanya’da tarih felsefesi

Ders kitabı

7

Arasınav

 

8

Alman İdealizmi

Seçmeler

9

Fichte, Schelling, Hegel, Schleiermacher’ın tarih felsefeleri

Seçmeler

10

İdealizm sonrasında tarih kavramı

Ders kitabı

11

Pozitivist ve Marxist tarih anlayışları; Kierkegaard, Nietzsche, Schopenhauer

Ders kitabı

12

20. Yüzyılda tarih kavramı, Yeni Kantçılık, Dilthey, Yeni Hegelci tarih anlayışı

Seçmeler

13

Frankfurt Okulu, varoluşçu tarih anlayışı

Seçmeler

14

Toplu bakış

Ders kitabı

15

Son sınav

-

 

Kaynaklar

Ders Kitabı

Doğan Özlem, Tarih Felsefesi, Notos Yayınları, 12. Baskı, İstanbul, 2012.

Diğer Kaynaklar

 
 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

Herder, Hegel, Nietzsche, Cassirer, Dilthey’dan seçmeler.

Ödevler

 

Sınavlar

 
 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

40

Son Sınav

1

60

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

60

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

40

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

     

X

 

2

Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

     

X

 

3

Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

     

X

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

   

X

   

5

Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

X

     

6

Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

   

X

   

7

Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

       

X

8

Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

   

X

   

9

Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

       

X

10

Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

     

X

 
 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

4

60

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

13

5

65

Ara Sınav

1

10

10

Son Sınav

1

15

15

Toplam İş Yükü

 

 

150

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

6

Dersin AKTS Kredisi

 

 

6