• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 382
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı dil, anlam, imlem sorunlarını inceleyerek dille ilgili sorunların gerek genel olarak insan bakımından önemini gerekse mantıksal, felsefi sonuçlarını tartışmaktır
Dersin İçeriği: 

Frege'nin dilin mantıksal yapısı ve anlam kuramı üzerine olan yazılarının incelenmesi (Aritmetiğin Temelleri, Fonksiyon ve Kavram, Nesne ve Kavram, Anlam ve Gönderim). Russell'ın anlam kuramı (Gönderim Üzerine, Tipler Kuramı). Wittgenstein'ın Tractatus Logico-Philosophicus'unun incelenmesi. Tümce, önerme, analitik, sentetik, anlam, gönderim, doğruluk, özdeşlik, mantıksal biçim, önermesel tavır, gönderimin saydamsızlığı gibi temel kavramların ve konuların incelenmesi ve çözümlenmesi. Doğruluk kuramları (Karşılıklılık, tutarlılık, anlambilimsel,..) .

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım, 2. Soru-Yanıt, 3. Tartışma, 4. Alıştırma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav, B. Deneyim, C. Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) dil felsefesinin ana sorunlarını tanır.

1, 2, 7, 9

1, 2, 3

A, C

2) gerek klasik gerek çağdaş felsefecilerin anlam ile imlem konusundaki başlıca uslamlamalarını kavrar.

1, 2, 7, 9, 10

1, 2, 3

A, C

3) dile ilişkin felsefi tartışmalarla dilbilim ile imbilim alanındaki araştırmaları ilişkilendirir.

1, 2, 3, 7, 9, 10

1, 2, 3

A, C

4) anlam sorunları ile başka mantık ile felsefe sorunları arasındaki ilişkiyi belirler.

1, 2, 3, 7, 9, 10

1, 2, 3

A, C

5) Peirce, Frege, Russell, Dilthey ile Wittgenstein’ın felsefelerine ilişkin temel bilgileri edinir.

1, 2, 7, 9, 10

1, 2, 3

A, C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Dile ilişkin sorunlar nelerdir, neden önemlidirler?

-

2

Çağdaş mantık, dilbilim, imbilimin doğuşu: C. S. Peirce.

Peirce yazıları

3

Çağdaş mantığın doğuşu: Frege’nin dil felsefesi

Frege yazıları

4

Russell’ın karşılığı: Belirtme üzerine.

“On Denoting”

5

Wittgenstein’ın Tractatus’u: dil ile dünya.

Tractatus

6

Dili incelemenin başka yolları: Dilthey’ın yorumsaması

Dilthey yazıları

7

Arasınav

 

8

Dili incelemenin başka yolları: Saussure’ün dilbilim kuramı.

Dersler

9

İmbilim araştırmaları: Hjelmslev, Jakobson, Barthes

Seçmeler

10

Yapısalcılık

Seçmeler

11

Wittgenstein’ın Soruşturmalar’ı: dil oyunları

Soruşturmalar

12

Wittgenstein’ın Soruşturmalar’ı: özel dil tartışması.

Soruşturmalar

13

Günümüzde dil felsefesi: çözümleyici felsefenin ana sorunları.

Seçmeler

14

Günümüzde dil felsefesi: anakara felsefesinin ana sorunları.

Seçmeler

15

Son sınav

-

 

Kaynaklar

Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

G. Frege, “Über Sinn und Bedeutung”, herhangi bir basımı.

B. Russell, “On Denoting”, herhangi bir yayımı.

C. S. Peirce yazıları: http://www.cspeirce.com/

L. Wittgenstein, Tractatus Logico-Philosophicus, herhangi bir yayımı.

L. Wittgenstein, Philosophical Investigations, herhangi bir yayımı.

F. de Saussure, Cours de linguistique générale, herhangi bir yayımı.

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

Dilthey, Hjelmslev, Jakobson, Barthes, yapısal imbilimciler, günümüz çözümleyici, anakara felsefecilerinin yazılarından seçmeler.

Ödevler

 

Sınavlar

 
 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

30

Ödev

2

30

Son Sınav

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

     

X

 

2

Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

     

X

 

3

Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

     

X

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

   

X

   

5

Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

X

     

6

Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

   

X

   

7

Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

       

X

8

Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

   

X

   

9

Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

       

X

10

Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

     

X

 
 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

4

60

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

12

4

48

Ara Sınav

1

10

10

Ödev

2

10

20

Son Sınav

1

15

15

Toplam İş Yükü

 

 

153

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

6.12

Dersin AKTS Kredisi

 

 

6