• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 329
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, "Tanzimat, Meşrutiyet ve I.Dünya Savaşı dönemlerinde Batı kaynaklı düşünce akımları, Osmanlı toplumunda ne ölçüde etkili oldu? Cumhuriyet yönetiminin felsefeye yaklaşımı nasıldı?" gibi sorulara yanıt aramaktır.
Dersin İçeriği: 

Macit Gökberk, Nusret Hızır, Takiyettin Mengüşoğlu, Ioanna Kuçuradi, Arda Denkel vb. 20. Yüzyıl Türk felsefecilerinin görüşleri ve Türkiye’de felsefe düşüncesinin gelişimine katkıları araştırılır, bu düşünürlerin görüşleri ile Alman İdealizmi ve Mantıksal Pozitivizmin öğretilerini de karşılaştırılır; etkileşimleri tartışmaya açılır.  

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Yanıt, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Türkiye’de felsefenin tarihsel gelişimini kavrar.

3,4

1,2,3

A,C

2) Cumhuriyet döneminde felsefe eğitimine yönelik atılan adımları öğrenir.

6,7

1,2,3

A,C

3) Türk felsefecilerin görüşlerini ve Türkiye’de felsefenin gelişimine yaptıkları katkı konusunda bilgilenir.

6,7

1,2,3

A,C

4) Türkiyedeki üniversitelerde felsefe eğitiminin gelişimi konusunda bilgi sahibi olur. 

 

7,9

1,2,3

A,C

 

5) Türkçe felsefe diline katkı yapmada yetilidir.

2

1,2,3

A,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş

 

2

İslam Medeniyetinde Felsefe; İslam Medeniyetinde felsefenin tarihsel gelişimi.

 

3

Medrese ve felsefe.

 

4

Tanzimat dönemi, akımlar, düşünürler.

 

5

Tanzimattan sonra Batı Felsefesinin Osmanlılara girişi ve gelişimi.

 

6

İkinci Meşrutiyet Döneminde felsefe.

 

7

İkinci Meşrutiyet Döneminde felsefe (devam)

 

8

Ara sınav.

 

9

Cumhuriyetin temel yönelişleri ve felsefe eğitimi.

 

10

1933 Üniversite Reformu ve felsefe eğitimi.

 

11

İstanbul Üniversitesinde felsefe eğitimi.

 

12

Ankara Üniversitesinde felsefe eğitimi.

 

13

Hacettepe Üniversitesinde felsefe eğitimi.

 

14

Orta Doğu Teknik Üniversitesinde felsefe eğitimi.

 

15

GENEL SINAV

 

 

Kaynaklar

Ders Notu

 

Diğer Kaynaklar

Kafadar, Osman “Türkiye’de Kültürel Dönüşümler ve Felsefe Eğitimi”, İz yay, İstanbul, 2000.

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

 

Değerlendirme Sistemi

 

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

30

Ödev

3

30

Son Sınav

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

 Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

   

X

   

2

 Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

     

X

 

3

 Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

 

 

X

   

4

 Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

   

X

 

 

5

 Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

   

X

   

6

 Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

   

X

   

7

 Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

   

X

 

 

8

 Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

X

 

 

   

9

 Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

   

X

   

10

 Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

   

X

 

 
 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

3

45

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

3

45

Ara Sınav

1

20

20

Ödev

3

5

15

Son Sınav

1

25

25

Toplam İş Yükü

 

 

150

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

6

Dersin AKTS Kredisi

 

 

6