• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 143
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, felsefe tarihinde farklı düşünürler tarafından sorulan veya sorulmayan "sorular"ı tanıtmak, arttırmak ve tartışmaktır. Felsefe öğrencisi olmayanlara da açık olan bu ders, felsefe sorularının diğer bilim dalları ile ilişkisini de incelemeyi, felsefenin kendisini ve öteki bilim dallarının kendilerini de nesne edinmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: 

Felsefe etkinliğinin sorgulama yöntemleri, öncelikle felsefede "soru"nun ne olduğu, nasıl sorulduğu ve hangi (düşünsel, bilimsel, edebi, siyasi, estetik, etik) zeminlerde ortaya konduğu irdelenecektir. Okunacak metinler felsefe tarihinde belirli bir dönemi veya belirli bir düşünce geleneğini temsil eden filozofların metinlerinden seçilecektir. Bu metinlerdeki sorular ve uslamlamalar o metinin kavramlarıyla birlikte çözümlenecek ve tartışılacaktır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Tartışma, 3: Soru-Yanıt
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

ÖÇ1. felsefe tarihindeki kimi problemleri tartışmada temel kavramları bilinçli kullanır.

9,7

1,2,3

A,C

ÖÇ2. tartışılan konuyu belirleme, soru sorma ve nesneyi kaybetmeme yetkinliği kazanır.

6

1,2,3

A,C

ÖÇ3. felsefe tarihine ilişkin temel problemleri tanır ve tartışır.

2,4,9

1,2,3

A,C

ÖÇ4. “bilmek” ve “varolmak” tarzlarını tanır.

1,2

1,2,3

A,C

ÖÇ5. duyumsama, devinim, varolmak, varolan gibi temel kavramların neliğini kavrar.

1,2

1,2,3

A,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş

 

2

M. Heidegger: Die Frage nach der Technik

 

3

M. Heidegger: “Temel Kavramların Açıklanması”  (Grundbegriffe, Sommersemester 1941)

 

4

M. Heidegger: “Varolanların ilkesi olarak ‘Logos’” (Grundbegriffe der Antiken Philosophie, GA II. Abteilung, erster Abschnitt, zweites Kapitel)

 

5

M. Heidegger:  “Var-lık Problematiğinin Temeli ve Çerçevesi” (Grundbegriffe der Antiken Philosophie, GA II. Abteilung, zweiter Abschnitt, zweites Kapitel)

 

6

M. Heidegger: “Bilmek nedir?” (Grundbegriffe der Antiken Philosophie, GA II. Abteilung, zweiter Abschnitt, drittes Kapitel)

 

7

ARA SINAV 

 

8

M. Heidegger: “Duyumsama nedir?” (Grundbegriffe der Antiken Philosophie, GA II. Abteilung, zweiter Abschnitt, drittes Kapitel)

 

9

M. Heidegger: “Logos Fenomeninin Açık Kılınması” (Grundbegriffe der Antiken Philosophie, GA II. Abteilung, zweiter Abschnitt, drittes Kapitel)

 

10

M. Heidegger: “Kategorilerin neliği” (Grundbegriffe der Antiken Philosophie, GA II. Abteilung, dritter Abschnitt, drittes Kapitel)

 

11

M. Heidegger: “Yaşam ve Dasein’ın Ontolojisi” (Grundbegriffe der Antiken Philosophie, GA II. Abteilung, dritter Abschnitt, fünftes Kapitel)

 

12

M. Heidegger: “Olanak ve Etkinlik olarak Varolmaklık” (Grundbegriffe der Antiken Philosophie, GA II. Abteilung, dritter Abschnitt, drittes Kapitel)

 

13

M. Heidegger: “Devinim Analizi” (Grundbegriffe der Antiken Philosophie, GA II. Abteilung, dritter Abschnitt, viertes Kapitel)

 

14

M. Heidegger: “Zoe Analizi” (Grundbegriffe der Antiken Philosophie, GA II. Abteilung, dritter Abschnitt, fünftes Kapitel)

 

15

SON SINAV

 
 

Kaynaklar

Ders Notu

 

Diğer Kaynaklar

Aristoteles, Nikomakhos’a Etik, trans. by Saffet Babur (Ankara: Bilgesu, 2007).

 

Aristotle, Metaphysics, trans. by Joe Sachs (Santa Fe, New Mexico: Green Lion Press, 2002).

 

Martin Heidegger: ‘What is Philosophy?’ trans. by William Kluback and Jean T Wilde (New Haven, Conn.: College University Press, 1956).

Heidegger, Martin, Der Begriff der Zeit, (Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann,

2004).

 

Heidegger, Martin, Grundbegriffe, (Frankfurt am Main: Klostermann, 1981).

 

Heidegger, Martin, Grundbegriffe der Antiken Philosophie, (Frankfurt am Main: Klostermann, 1993).

 

Heidegger, Martin, Grundbegriffe der Aristotelischen Philosophie, (Frankfurt am Main: Klostermann, 2002).

 

Heidegger, Martin, The Essence of Truth, On Plato’s Cave Allegory and Theaetetus, trans. by Ted Sadler (Continuum, 2009).

 

Plato, Republic, trans. by C. D. C Reeve (Indianapolis: Hackett Pub. Co., 2004).

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 
 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Derse Katılım

15

15

Ara Sınav

1

25

Ödev

1

10

Sunum

1

10

Son Sınav

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık/Alan Dersi

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

Program Çıktıları

 

Katkı düzeyi*

 

1

2

3

4

5

1. Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

 

 

 X

 

 

2. Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur

 

 

 

X

 

3. Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

 

X

 

 

 

4. Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

 

 

 

X

 

5. Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

X

 

 

 

6. Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

 

 

 

 

X

7. Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

 

 

X

 

 

8. Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

X

 

 

 

 

9. Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

 

 

 

X

 

10. Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

 

 

 X

 

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

3

45

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

10

2

20

Ara Sınav

1

15

15

Ödev

1

10

10

Sunum

1

20

20

Son Sınav

1

15

15

Toplam İş Yükü

 

 

125

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

5

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5