• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 130
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
Türkçe
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı felsefe tarihini Rönensans’a kadarki dönemini metinler üzerinden tanıtmak ve tartışmaktır.
Dersin İçeriği: 

Felsefenin, Presokratik, Antik Çağ ve Ortaçağ dönemlerini o dönemlerin öne çıkan metinleri üzerinden tartışmak.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Yanıt, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) felsefi sorgulamanın özelliğini öğrenir.

1,3,4

1,2,3

A,C

2) felsefi kavramları tanır. 

6,7,9

1,2,3

A,C

3) felsefi kavramlar üzerinden felsefe tarihi metinlerine bakmaya başlar.

1,7,9

1,2,3

A,C

4) kuramsal ve pratik sorunsallarla ilişkide felsefe tarihinden referanslara başvurmaya başlar.

 

3,4,5

1,2,3

A,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş mahiyetinde felsefeyle ilgili genel bilgiler verilir.

Felsefenin Temelleri

2

Felsefede soru ve yanıtın özellikleri tartışılır.

Felsefenin Temelleri

3

Presokratik dönem F. MacDonald Conford’un Sokrates’ten Önce ve Sonra, kitabının“Sokrates’ten Önceki İyon Bilimi” bölümü üzerinden tanıtılmaya başlanır.

Presokratikler

4

Antikçağ Felsefesine F. MacDonald Conford’un  Sokrates’ten önce ve sonra, kitabının“Sokrates” bölümü üzerinden giriş yaplır.

Sokrates

5

Platon’un  Sokrates’in Savunması adlı eserinin okuması yapılır.

Platon

6

Platon’un Devlet adlı eserinde işlenen mağara alegorisi  üzerinden diyalektik yöntem örneklenir.

Platon

7

Platon’un İon Diyalogu (Şiir Üstüne)’nun okuması yapılır

Platon

8

ARA SINAV

 

9

Aristoteles’in Poetika yapıtının okuması ve tartışması yapılır.

Aristoteles

10

Aristoteles’in Poetika yapıtında ele aldığı ve örneklediği kavramların güncel karşılıkları üzerine tartışma yürütülür.

Aristoteles

11

Aristoteles’in, Nikomakhos’a Etik yapıtı üzerinden Antikçağ felsefesi etik sorunsallar ve kavramsallaştırmalar bağlamında ele alınır.

Aristoteles

12

Ortaçağ felsefesinde Plotinos’un Dokuzluklar adlı eserinden bölümlerin okuması yapılır. Antikçağ ve Ortaçağ geçişi Plotinos üzerinden sorunsallaştırılır.

Plotinos

13

Ortaçağ felsefesinde Augustinus’un İtiraflar adlı eserinden bölümlerin okuması yaplır.

Augustinus

14

Ortaçağ felsefesinde Thomas Aquinas’ın “Varlık ve Öz Üzerine” adlı eserinden bölümlerin okuması yapılır.

Aquinas

15

İslam Felsefesinin Farabi, İbn Sina, Gazali ve İbn Rüşd üzerinden genel bir değerlendirmesi yapılır.

İslam Felsefsi

 

Kaynaklar

Ders Notu

Walther Kranz, Antik Felsefe: Metinler ve Açıklamalar, Çev. Suad Y. Baydur, Sosyal Yayınları

F. MacDonald Conford, Sokrates’ten Önce ve Sonra, Çev. Ufuk Can Akın, Ayraç Yayınları, Ankara, 2003

Ortaçağda Felsefe, “Plotinos”, Betül Çotuksöken, Saffet Babür

Diğer Kaynaklar

Platon, Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, M.Ali Cimcoz, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2000

Platon, Diyaloglar I, Remzi Kitabevi

 Aristoteles, Poetika, Çev. İsmail Tunalı, Remzi Kitabevi

Platon, Şölen, Çev. Sabahattin Eyüboğlu, Azra Erhat, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

-

Ödevler

-

Sınavlar

-

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

30

Ödev

5

20

Dönem Ödevi

1

50

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

 

 

X

 

 

2

Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

 

X

 

 

 

3

Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

 

 

 

X

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

 

 

 

 

X

5

Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

X

 

 

 

6

Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

 

 

X

 

 

7

Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

 

X

 

 

 

8

Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

 

 

 

 

X

9

Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

X

 

 

 

 

10

Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

 

X

 

 

 

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

3

45

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

10

3

30

Ara Sınav

1

20

20

Ödev

5

2

10

Dönem Ödevi

1

20

20

Toplam İş Yükü

 

 

125

Toplam İş Yükü /   25 (s)

 

 

5

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5