• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
ANT 349
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Dersin amacı öğrencilerin yoksulluk yazını hakkında bilgi sahibi olmaları ve farklı yoksulluk örüntülerini analitik bir perspektiften tanımalarıdır.
Dersin İçeriği: 

Yoksulluk kuramları, yoksulluk kültürü, sınıfaltı yazını ve yoksulluk kültürü ilişkisi, mekansal damgalama kavramı, farklı göç örüntüleri ve yoksulluk ilişkisi, küresel perspektiften kentsel enformalite, çöküntü bölgeleri, teneke mahalleler ve gecekondular. 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Yazılı sınav B. Çoktan seçmeli test C. Ödev D. Boşluk –doldurma E. Doğru –Yanlış F. Sözlü sınav G. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Yoksulluğu kuramsal bir bakış açısıyla değerlendirme becerisi kazanır. 1,2,5,8 1,4 A, C
Farklı yoksulluk örüntülerinin ayırt edici özelliklerini öğrenir.  1,2,5,8 1,4 A, C
Yoksulluğun mekânsal görünümlerinin tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.  1,2,5,8 1,4 A, C
Kentsel enformallik olgusunu küresel perspektiften değerlendirme becerisi kazanır. 1,2,5,8 1,4 A, C
Yoksulluk deneyiminin yerel ve evrensel görünümleri arasından bağ kurar.  1,2,5,8 1,4 A, C

Dersin Akışı

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş   
2 Giriş: Neden Yoksulluğu Çalışmalıyız?   

Jeffrey Sachs. (2005). The End of Poverty. London: Penguin Books. 

Georg Simmel. (1965[1908]). The Poor. Social Problems, 13(2). 

Lewis Coser. (1965). The Sociology of Poverty: To the Memory of Georg Simmel. Social Problems, 13(2). 

Mike Davis. (2006). Planet of Slums. London, New York: Verso. 

3 Yapısalcı ve Öznelci Yoksulluk Kuramları Üzerine Genel Bir Değerlendirme  David Calnitsky. (2018). Structural and Individualistic Theories of Poverty. Sociology Compass, https://doi.org/10.1111/soc4.12640.

David L. Harvey, Michael Reed. (1992). Paradigms of Poverty: A Critical Assessment of Contemporary Perspectives, International Journal of Politics, Culture and Society, 6(2).   

4 Yoksulluk Kültürü  Oscar Lewis. (1966). The Culture of Poverty. Scientific American, 215(4).

Oscar Lewis. (1967). The Children of Sánchez, Pedro Martínez, and La Vida. Current Anthropology, 8(5). 

5 Yoksulluk Kültüründen Sınıfaltına     

 David L. Harvey, Michael H. Reed. (1996). The Culture of Poverty: An Ideological Analysis. Sociological Perspectives, 39(4). 

 Charles Murray. (1999). The Underclass Revisited. Washington DC: American Enterprise Institute. 

John Welshman. (2006). Underclass A History of the Excluded. London: Hambledon Continuum. 

Lydia Morris. (1994). Dangerous Class The Underclass and Social Citizenship. London: Routledge. 

Michael Morris. (1989). From the Culture of Poverty to the Underclass: An Analysis of a Shift in Public Language. The American Sociologist, 20(2). 

William Julius Wilson. (1987). The Truly Disadvantaged the Inner City, the Underclass and Public Policy. Chicago and London: The University of Chicago Press.

6 Damga ve Mekansal Damgalama    
Loïc Wacquant. (2007). Territorial Stigmatization in the Age of Advanced Marginality. Thesis Eleven, 91. 

Loïc Wacquant. (2008). Urban Outcasts A Comparative Sociology of Advanced Marginality. Cambridge: Polity.

Loïc Wacquant. (2014). Territorial Stigmatization in Action. Environment and Planning A. 46. 

  Ara Sınav  
8 Göç Örüntüleri ve Yoksulluk Charles Tilly. (1976). Migration in Modern European History. CRSO Working Paper, 145. 

Gillian Bottomley. Anthropologists and the Rhizomatic Study of Migration. The Australian Journal of Anthropology, 9(1). 

Nina Ergin. (2011). The Albanian Tellak Connection: Labor Migration to the Hammams of 18th-century Istanbul, Based on the 1752 İstanbul Hamamları Defteri. Turcica, 43. 

Simone A. Wegge. (1998). Chain Migration and Information Networks: Evidence from Nineteenth Century Hesse-Cassel. The Journal of Economic History, 58(4). 

Tahire Erman. (2021). Migration from Rural Anatolia to Metropolitan Cities. The Routledge Handbook on Contemporary Turkey. London: Routledge. 

9 Küresel Perspektiften Kentsel Enformalite ve Enformel Yerleşimlerin Çeşitliliği-I  
Ahmed Soliman. (2004). Tilting at Sphinxes: Locating Urban Informality in Egyptian Cities. Ananya, Roy, Nezar, AlSayyad (Eds). Urban Informality Transnational Perspectives from the Middle East, Latin America, and South Asia (pp. 498-598). Oxford: Lexington Books.

Alejandro Portes. (1971). The Urban Slum in Chile: Types and Correlates. Land Economics, 47(3).

Amida Bhide, Smita Waingankar. (2015). Comparing Informalities: Slums, Gunthewaris and Other Informalities in Maharashtra. Environment and Urbanization ASIA, 6(2), 125-138.

Asef Bayat. (2004). Globalization and the Politics of the Informals in the Global South.  Ananya, Roy, Nezar, AlSayyad (Eds). Urban Informality Transnational Perspectives from the Middle East, Latin America, and South Asia (pp. 236-305). Oxford: Lexington Books.

Charles J. Stokes. (1962). A Theory of Slums. Land Economics, 38(3). 

Janice Perlman. (1975). Rio’s Favelas the Myth of Marginality. Politics and Society, 5(2). 

Janice E. Perlman. (2004). Marginality: From Myth to Reality in the Favelas of Rio de Janeiro, 1969-2002. Ananya, Roy, Nezar, AlSayyad (Eds). Urban Informality Transnational Perspectives from the Middle East, Latin America, and South Asia (pp. 307-427). Oxford: Lexington Books.

John Turner. (1965). Lima’s Barriadas and Corralones: Suburbs versus Slum. Ekistics, 19(112).

Mangin William. (1967). Latin American Squatter Settlements: A Problem and a Solution. Latin American Research Review, 2(3).

Nezar AlSayyad. (2004). Urban Informality as a “New” Way of Life. Ananya, Roy, Nezar, AlSayyad (Eds). Urban Informality Transnational Perspectives from the Middle East, Latin America, and South Asia (pp. 35-101). Oxford: Lexington Books.

Peter Lloyd. (1979). Slums of Hope? Shanty Towns of the Third World. Manchester: Manchester University Press.

Peter Lloyd. (1980). The ‘Young Towns’ of Lima Aspects of Urbanization in Peru. Cambridge: Cambridge University Press.

Peter M. Ward. (1976). The Squatter Settlement as Slum or Housing Solution: Evidence from Mexico City. Land Economics, 52(3).

10 Küresel Perspektiften Kentsel Enformalite ve Enformel Yerleşimlerin Çeşitliliği-II Ahmed Soliman. (2004). Tilting at Sphinxes: Locating Urban Informality in Egyptian Cities. Ananya, Roy, Nezar, AlSayyad (Eds). Urban Informality Transnational Perspectives from the Middle East, Latin America, and South Asia (pp. 498-598). Oxford: Lexington Books.

Alejandro Portes. (1971). The Urban Slum in Chile: Types and Correlates. Land Economics, 47(3).

Amida Bhide, Smita Waingankar. (2015). Comparing Informalities: Slums, Gunthewaris and Other Informalities in Maharashtra. Environment and Urbanization ASIA, 6(2), 125-138.

Asef Bayat. (2004). Globalization and the Politics of the Informals in the Global South.  Ananya, Roy, Nezar, AlSayyad (Eds). Urban Informality Transnational Perspectives from the Middle East, Latin America, and South Asia (pp. 236-305). Oxford: Lexington Books.

Charles J. Stokes. (1962). A Theory of Slums. Land Economics, 38(3). 

Janice Perlman. (1975). Rio’s Favelas the Myth of Marginality. Politics and Society, 5(2). 

Janice E. Perlman. (2004). Marginality: From Myth to Reality in the Favelas of Rio de Janeiro, 1969-2002. Ananya, Roy, Nezar, AlSayyad (Eds). Urban Informality Transnational Perspectives from the Middle East, Latin America, and South Asia (pp. 307-427). Oxford: Lexington Books.

John Turner. (1965). Lima’s Barriadas and Corralones: Suburbs versus Slum. Ekistics, 19(112).

Mangin William. (1967). Latin American Squatter Settlements: A Problem and a Solution. Latin American Research Review, 2(3).

Nezar AlSayyad. (2004). Urban Informality as a “New” Way of Life. Ananya, Roy, Nezar, AlSayyad (Eds). Urban Informality Transnational Perspectives from the Middle East, Latin America, and South Asia (pp. 35-101). Oxford: Lexington Books.

Peter Lloyd. (1979). Slums of Hope? Shanty Towns of the Third World. Manchester: Manchester University Press.

Peter Lloyd. (1980). The ‘Young Towns’ of Lima Aspects of Urbanization in Peru. Cambridge: Cambridge University Press.

Peter M. Ward. (1976). The Squatter Settlement as Slum or Housing Solution: Evidence from Mexico City. Land Economics, 52(3).

11 Çöküntü Bölgeleri Didem Danış, Ebru Kayaalp. (2004). A Neighborhood in Flux. İstanbul: IFEA

Edhem Eldem. (2010). “İstanbul: İmparatorluk Payitahtından Perileşmiş Bir Başkente” [Istanbul: From Imperial to Peripheralized Capital], in Doğu ile Batı Arasında Osmanlı Kenti Halep, İzmir ve İstanbul, ed. Edhem Eldem and Daniel Goffman ve Bruce Masters. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2010.

Frederick Engels. (1952[1892]). The Condition of the Working-Class in England in 1844. London: George Allen and Unwin Ltd.

Harry Barnes. (1931). The Slum its Story and Solution. London: P. S. King & Son. 

Zeynep Çelik. (1993). The Remaking of Istanbul Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

12 Teneke Mahalleler Ceylan İrem Gençer, Işıl Çokuğraş. (2016). Regulation of Urban Space in the Ottoman State: The Case of Istanbul (1820-1900). Megaron, 11(1). 

Edhem Eldem. (2010). “İstanbul: İmparatorluk Payitahtından Perileşmiş Bir Başkente” [Istanbul: From Imperial to Peripheralized Capital], in Doğu ile Batı Arasında Osmanlı Kenti Halep, İzmir ve İstanbul, ed. Edhem Eldem and Daniel Goffman ve Bruce Masters. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2010.

Egemen Yılgür. (2022). Formation of Informal Settlements and the Development of Idiom Teneke Mahalle in the Late-Ottoman Istanbul. Journal of Urban History, 48(3). 

Zeynep Çelik. (1993). The Remaking of Istanbul Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

13 Gecekondular Ayşe Buğra, Çağlar Keyder. (2003). New Poverty and the Changing Welfare Regime of Turkey. Ankara: UNDP.

Cem Behar. (2003). A Neighborhood in Ottoman Istanbul: Fruit Vendors and Civil Servants in the Kasap Ilyas Mahalle. Albany: State University of New York Press.

D. W. Drakakis-Smith, W. B. Fisher. (1976). Housing in Ankara. Ekistics, 42(249).

D. W. Drakakis-Smith. (1976). Slums and Squatters in Ankara: Case Studies in Four Areas of the City. The Town Planning Review, 47(3). 

Jean-François Pérouse. Deconstructing the Gecekondu. European Journal of Turkish Studies,1. 

Kemal Karpat. (1976). The Gecekondu Rural Migration and Urbanization. Cambridge: Cambridge University Press.

Mahyar Arefi. Rethinking the Local Knowledge Approach to Placemaking: Lessons from Turkey. Open House International, 36(2).

Sema Erder, “Where Do You Hail from? Localism and Networks in İstanbul,” in Istanbul between the Global and the Local, ed. Çağlar Keyder (Lanham, Boulder, New York, Oxford: Rowman & Littlefield Publishers, 1999), 

14 Öğrenci Sunumları   
15 Final   

Kaynaklar

Her bir haftalık ders için kullanılan kaynaklar yukarıda belirtilmiştir.

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 10
Final 1 60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Antropoloji disiplininin temel kuram ve kavramlarını, tarihi süreçte insanın fiziksel ve kültürel gelişimini, ortaya koyduğu kültür unsurlarını ve buna bağlı arkeolojik yaklaşımları özümser,         X  
2 Antropolojik perspektifle güncel olayları analiz edebilme, eleştirel ve analitik düşünme becerisi edinir,         X  
3 Etkin iletişim kurma ve bilgilerini sözlü-yazılı ifadeyle aktarabilme becerisi gelişir,     X        
4 Mesleki ve sosyal etik, sorumluluk bilinci kazanır,   X        
5 Kültür olgusunun ayrıntılarını ve dinamiklerini inceleyerek; Türk kültürünün ve dünya kültürlerinin özelliklerini, coğrafi koşullarını, tarihsel süreçlerini ve değişim dinamiklerini algılayarak yorumlayabilme becerisi edinir,         X  
6 Ülke ve dünya sorunlarını algılayabilmenin ötesinde; toplumsal duyarlılık bilinci ile mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür,   X        
7 Yaşam boyu eğitim anlayışı içinde disiplin dışından gelen bilgi kaynaklarından yararlanabilme bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi edinir,   X        
8 Antropolojik araştırmaya uygun konu belirleyebilir ve alan araştırması için gerekli yöntem, teknik ve kültürel donanımı edinir,         X  
9 Bireysel ve takım çalışmalarında görev alabilme, bilimsel sorumlulukla olayları sorgulama, araştırma yetisi gelişir.    X        

ECTS

Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ara Sınav 1 25 25
Kısa Sınav - - -
Ödev 1 10 10
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü     125
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5