• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
SOC 251
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu ders, öğrencilerin, organik dayanışma kavramının, bir sivil toplum kuruluşunda uygulanışını ilk elden deneyimlemesini amaçlamaktadır. Böylece öğrenciler, bir toplumsal sorun etrafında birleşen bir grup bireyin, söz konusu sorunun çözümüne yönelik fikirlerini nasıl amaçları, kaynakları ve eylem planı açıkça belirlenmiş bir kuruma dönüştürdüklerini öğrenerek bu kurumun, karşılaştığı fırsatları değerlendirip sorunlarla başa çıkarak devamlılığını nasıl sağladığını gözlemlerler.
Dersin İçeriği: 
Ders, grup dayanışmasına yönelik kuramsal analizleri öğrencilerin bir sivil toplumu için gönüllü çalışmasıyla birleştirir. Öğrenciler, dersin öğretim üyesi rehberliği ve gözetiminde bir sivil toplum kuruluşunda gönüllü olarak çalışır; kuruluşun misyonu, organizasyon yapısı, projeleri, üye ve çalışan profilini öğrenir; katılımcı gözlem yoluyla kuruluşun günlük işleyişini gözlemler; projelere katılır
Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
  1. Bir sivil toplum kuruluşunda çalışarak o kuruluşun eğildiği toplumsal soruna yönelik ayrıntılı bilgi sahibi olmuş, bilinç geliştirmiş  ve sorunun çözümüne katkıda bulunmuş olur.  
3,4 1,2,3 A,C
  1. Toplumsal bir sorun etrafında birleşen bir grup bireyin, bu sorunun çözümüne yönelik fikir ve eylemlerini kurumsal bir çerçevede nasıl ifade ettiklerini, bu süreçte önlerindeki engellerle başa çıkarak kurumlarının devamlılığını nasıl sağladıklarını gözlemlemiş olur.
4 1,2,3 A,C

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders Programı ve Derse Giriş Ders Programı
2 Ders Anlatım: Sivil Toplum Fikri ve Kavramının Tarihsel Gelişimi Derleme Kitap
3 Ders Anlatım: Organik Dayanışma Yansıması Olarak STKlar Derleme Kitap
4 Ders Anlatım ve Tartışma: Türkiye’de Sivil Toplum ve STKlar Derleme Kitap
5 Belgesel ve Tartışma: Türkiye’de İnsan Hakları ve Sivil Toplum Gelişiminin Görsel Anlatımı (Tarih Vakfı)  
6 Sınıf-İçi Alıştırma: Saha Notları ve Mülakat   
7 Belgesel ve Tartışma: Köy Enstitüleri    
8 Öğrencilerin, Çalıştıkları STKlara Yönelik Tanıtım Sunumları  
9 Saha Çalışması   
10 Staj Günlüğü Teslimi ve Sözlü Rapor I  
11 Saha Çalışması  
12 Staj Günlüğü Teslimi ve Sözlü Rapor II  
13 Saha Çalışması  
14 Staj Günlüğü Teslimi ve Sözlü Rapor III  

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Staj Günlüğü 3 30
Sözlü Rapor  3 30
Sunum 1 40
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine hâkim, sosyolojik araştırmalar yapabilecek gerekli donanıma sahip bireyler yetiştirmek,  x          
2 Sadece sosyoloji alanında değil, farklı fakülte ve bölümlerden alınan dersler aracılığıyla disiplinlerarası bakış açısına sahip bireyler yetiştirmek, x          
3 Türkiye toplumunun başlıca konularına ve meselelerine hâkim bireyler yetiştirmek,       x    
4 Sosyolojinin temel temalarından “örgüt ve kurum sosyolojisi” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,         x  
5 Sosyolojinin temel temalarından “siyaset sosyolojisi ve toplumsal değişim” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,       x    
6 Sosyolojinin temel temalarından “toplumsal eşitsizlikler/tabakalaşma” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,       x    
7 Sosyolojinin ana temalarından “kültür ve toplum” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, x          
8 Sosyal bilimler kuramlarına ve sosyal bilimler tarihine hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, x          
9 Sözlü ve yazılı şekilde kendini ifade edebilme becerisine sahip, akademik yazının ana gerekliliklerini bilen bireyler yetiştirmek,   x        
10 Uluslararası kuruluşlarda görev alarak, dünyanın farklı coğrafyalarında proje geliştirebilecek düzeyde donanımlı bireyler yetiştirmek.       x    

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Staj Günlüğü 3 3 9
Sözlü Rapor 3 2 6
Sunum 1 2 2
Dönem Ödevi 1 12 12
Toplam İş Yükü     113
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,52
Dersin AKTS Kredisi     5