• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
MATH 462
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Öğrencileri aktüerya alanında bir kariyere, finans mühendisliği/matematiği alanında lisansüstü öğrenime ve lise öğretmeni olacakları liselerde olasılık ve istatistik dersleri verebilmeye hazırlamak.
Dersin İçeriği: 

Giriş ve altyapı. Popülasyonlar ve örnekler. Gözlemler kümesinin merkezinin ölçüleri.
Değişkenliğin ölçümü. Örnekleme, örnekleme dağılımları. Tahminler. Hipotez test
etme. İstatistiksel karar teorisi. Contigency tabloları. Regresyon ve korelasyon analizi.

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Merkezi eğilimin ölçülerini hesaplar 3,4,5,6,7,8,9 1,2 A,B
2) Değişkenlerin ölçülerini hesaplar 3,4,5,6,7,8,9 1,2 A,B
3) Bir dağılımın parametrelerini kestirir 3,4,5,6,7,8,9 1,2 A,B
4) Hipotez test eder 3,4,5,6,7,8,9 1,2 A,B
5) Contigency tablolarını uygular 3,4,5,6,7,8,9 1,2 A,B
6) Regresyon denkemlerini kullanır 3,4,5,6,7,8,9 1,2 A,B

Dersin Akışı

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanımlayıcı istatistikler. Histogramlar, merkezi eğilim ve dağılma ölçüleri  
2 Parametreleri kestirme: En yüksek olabilirlik yöntemi ve anlar yöntemi  
3 Tahmincilerin özellikleri. Tarafsız, minimum varyans tahmincileri  
4 Rao-Cramer Eşitsizliği. Verimlilik, yeterlilik, tutarlılık.  
5 Normal dağılım ortalaması ile ilgili hipotez testi. Boş ve alternatif hipotez. I. ve II. tip hatalar.  
6 Kritik nokta, test istatistiği, σ bilindiğinde bir kuyruk ve iki kuyruk testleri  
7 P-değeri. Küçük T-test örneği. Testin gücü.  
8 I. Tip hata, II. Tip hata ve örnek boyutu arasındaki ilişki. Binom dağılımının p parametresi ile ilgili test.  
9 μ ve p ile ilgili güven aralıkları. Örnek boyutunu belirleme.  
10 Eşleştirilmiş t-testi, iki popülasyonun ortalamasıyla ilgili testler. Tek değişkenle ilgili test. İki değişkenle ilgili test.  
11 Normal olmayan data ile ilgili hipotez test etme. Olabilirlik oranı testi.  
12 Multinomial dağılım Goodness-of-Fit Testleri: bütün parametreler biliniyorken.   
13 Contingency Tabloları. Regresyon Analizi  
14 Regresyon analizi. En küçük kareler yöntemi. Lineer model. Kovaryans ve Korelasyon.  

Kaynaklar

Ders Notu Mathematical Statistics with Applicatins. Wackerly, Mendenhall, Scheaffer. Brooks/Cole
Diğer Kaynaklar  

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar Yulearn
Ödevler Ödev setleri
Sınavlar  

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 57
Kısa Sınav    
Ödev 3 43
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Matematiğin  araştırma alanları (analiz, cebir, diferansiyel denklem ve geometri) için altyapı niteliğindeki limit, türev, integral, mantık, lineer cebir ve ayrık matematik konularında hesap yapabilme becerisine sahip olur.         x  
2 Matematiğin araştırma alanları hakkında temel bir bilgi birikimine ulaşır.         x  
3 Matematiğin araştırma alanları arasında ilişkiler kurabilme ve yorumlar.     x      
4 Matematik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.         x  
5 Mesleki etik ve sorumluluk bilincindedir.   x        
6 Etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.     x      
7 İlgi duyduğu alanlarda kendini geliştirir.     x      
8 Bilişim teknolojilerini tanıma, bunlardan uygun araçları seçme ve kullanma becerisine sahip olur.     x      
9 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.       x    

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (14x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ara Sınav (Bireysel çalışma dahil) 1 28 28
Kısa Sınav - - -
Ödev 3 5 15
Final (Bireysel çalışma dahil) 1 20 20
Toplam İş Yükü     175
Toplam İş Yükü / 25 (s)     7
Dersin AKTS Kredisi     7