Türkçenin sözvarlığı, edebi metinlerin incelenmesi, resmî yazışma ve bilimsel araştırma yazım kuralları ve uygulamaları, sözlü anlatım türleri ve uygulamaları
Vertical Tabs
Course Learning Outcomes
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) ) Bilgilendirici ve kurgusal metinlerde konuyu, konuya bakış açısını ve ana düşünceyi anlamayı sağlamak, | 10,15 | 1 | 1 |
2) Türkçenin anlatım olanaklarını kavramalarınısağlamak, | 10,15 | 1 | 1 |
3) Bilgilendirici ve kurgusal metinleri anlama, yorumlama ve uygulama becerilerini geliştirmek, | 10,15 | 1 | 1 |
4) Dilekçe, özgeçmiş, rapor, tutanak, iş mektuplarının yazışma kurallarını öğrenmelerini sağlamak, | 10,15 | 1 | 1 |
5) Yazılı ve sözlü anlatım becerilerini geliştirmelerini sağlamak. | 10,15 | 1 | 1 |
Course Flow
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, dersin içeriği ve işlenişi hakkında bilgi | İlgili okumalar |
2 | Bilgilendirici ve kurgusal yazılar; metinde konu, bakış açısı, plan, ana fikir | İlgili okumalar |
3 | Sözcük türleri, paragraf, anlatım biçimleri | İlgili okumalar |
4 | Dilekçe yazımı, özgeçmiş hazırlama | İlgili okumalar |
5 | Yazılı anlatım türleri: anı, gezi, günlük, mektup | İlgili okumalar |
6 | Yazılı anlatım türleri: Makale, deneme, köşe yazısı, eleştiri | İlgili okumalar |
7 | Rapor, tutanak | İlgili okumalar |
8 | Ara sınav. | İlgili okumalar |
9 | Bilimsel araştırma, özet çıkarma, not alma, kaynakça ve dipnot kuralları | İlgili okumalar |
10 | Türkçenin sözvarlığı (yerli ve yabancı sözcükler, deyimler) | İlgili okumalar |
11 | Türkçenin sözvarlığı (atasözleri, kalıp sözler, ikilemeler…) | İlgili okumalar |
12 | Türkçenin söz dizimi ve semantik yönleri | İlgili okumalar |
13 | Kurgusal anlatım türleri (roman, öykü, tiyatro) | İlgili okumalar |
14 | Sözlü anlatım türleri | İlgili okumalar |
Recommended Sources
Kaynaklar | Aksan, Doğan (1999), Anlambilim, Ankara, Engin yayınevi Aksan, Doğan(1987), Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim,3 cilt , Ankara Aksan, Doğan(1996), Türkçenin Sözvarlığı, Ankara, Engin Yayınevi Aksan, Doğan (2000), Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara, Bilgi yayınevi Atay, Falih Rıfkı (2004), Çankaya, İstanbul, Pozitif yayınları Atay, Oğuz (2012), Bir Bilim Adamının Romanı Mustafa İnan,36.b., İstanbul,İletişim Yay. Atay, Oğuz(2013), Günlük,16. b., İstanbul, İletişim Yay. Boysan, Aydın(1997), Yollarda, Dünyadan Gezi Yazıları, 2. b., Ankara, Bilgi Yayınevi Çotuksöken, Yusuf (2007), Uygulamalı Türk Dili, İstanbul,Papatya Yayıncılık Kongar, Emre (2008), Kızlarıma Mektuplar Yaşamdan Satırbaşları, 45.b., İstanbul, Remzi Kitabevi Korkmaz, Zeynep ve diğerleri (1995), Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara, Yüksek Öğretim Kurulu Matbaası Özdemir, Emin (2008), Sözlü Yazılı Anlatım Sanatı Kompozisyon, İstanbul, Remzi Kitabevi Özdemir, Emin (1994), Yazınsal Türler, 2. b.,Ankara, Ümit Yayıncılık Tanpınar, Ahmet Hamdi (2004), Saatleri Ayarlama Enstitüsü, İstanbul, Dergah Yayınları Türkçe Ders Notları -TKL 202 (Haz. Bedri Selimhocaoğlu) Türk Dili,Yazılı Anlatım-Sözlü Anlatım (2009), (Ed.Nurettin Demir, Emine Yılmaz),Ankara, Nobel Yayın Dağıtım Türkçe Sözlük (2011), Türk Dil Kurumu Yayınları, 11. b., Ankara Yazım Kılavuzu (2009), Türk Dil Kurumu Yayınları, 26. b., Ankara |
Material Sharing
Dökümanlar | Ders öncesi dağıtılan fotokopiler |
Assessment
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
ADET
KATKI YÜZDESİ
Vize
1
50
Finalin Başarıya Oranı
1
50
Yıl içinin Başarıya Oranı
50
Toplam
100
Course’s Contribution to Program
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bir bilim dalı olarak psikolojinin, temel kavramları, kuramsal bakış açıları ve tarihsel gelişimine hakimdir. | X | |||||
2 | Psikolojinin alt alanları ve bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Psikoloji kuramları ile bu kuramların görgül temelleri arasındaki bağı kurabilir. | X | |||||
4 | Psikoloji dışındaki diğer bilim dallarının psikolojiyle benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırıp, psikolojiye potansiyel katkısını görebilir ve disiplinler arası çalışmanın öneminin farkındadır. | X | |||||
5 | Psikoloji biliminin araştırma ve araştırma etiği ilkelerine yönelik temel özelliklerini kavrar. | X | |||||
6 | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini tanır, araştırma deseni oluşturabilir, veri toplayabilir, güncel bilişim teknolojilerinden faydalanarak veri analizi ve veri yorumlama becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Psikoloji alanındaki soruları cevaplamaya yönelik uygun araştırma, yöntem, bilgi ve becerilerinin kullanıldığı araştırma çalışmalarını planlayabilir ve yürütebilir ve/veya mevcut verilerle çalışabilir. | X | |||||
8 | Bilgiye erişebilir, bilgiyi etkin kullanabilir ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. | X | |||||
9 | Kuram, araştırma yöntemleri ve uygulamaları yordamada şüpheci sorgulama yapabilir ve bilimsel yaklaşımı kullanabilir. | X | |||||
10 | Analitik, eleştirel ve yaratıcı şekilde düşünebilir ve düşüncelerini ifade edebilir; düşünme ve düşüncenin ifadesinde mantıksal ve akıcıdır. | X | |||||
11 | Psikolojinin temel araştırma yapılan alanlarından elde edilen bulguların potansiyel uygulama alanlarının farkındadır. | X | |||||
12 | Psikoloji ve uzmanlık alanlarıyla ilgili konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bağdaştırabilir. | X | |||||
13 | Psikolojinin uygulamalı alanlarını ve bu alanlarda ne tür uygulama yöntemleri olduğunu tanıyıp mesleki etik kurallarına bağlı kalır. | X | |||||
14 | Psikoloji biliminin sağladığı bilgiyi ve kuramları mesleki etik ilkeleri çerçevesinde bireysel, sosyal, kültürel ve kuramsal konularda kullanabilir. Toplumsal duyarlılık ve bireysel sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
15 | Tek başına ya da başkalarıyla verimli çalışabilir. | X | |||||
16 | İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade becerisine sahiptir. | X |
ECTS
Etkinlik | SAYISI | Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 1 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | - | - | - |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |