Divan edebiyatında bulunan nazım çeşitlerinden örnekler okutulur ve aruz uygulaması yaptırılır.
Vertical Tabs
Course Learning Outcomes
Dersin Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Türk edebiyatındaki nazım türleri öğretilir. | 1,2,3 | A,C |
2) Edebi sanatlar öğretilir. | 1,2,3 | A,C |
3) Aruz öğretilir. | 1,2,3 | A,C |
Course Flow
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin ve ders kaynaklarının tanıtılması, beklentiler | |
2 | Klasik edebiyat nedir? Edebiyat tarihi nasıl okunur? İsimlendirme… | |
3 | Temel kavramlar ve terminoloji; Himaye sistemi, Nazire geleneği | |
4 | Klasik Türk Edebiyatının ilhâmı; Tasavvuf, Mitoloji… | |
5 | Klasik Türk edebiyatında türler I (tezkire, kaside, gazel…) | |
6 | Klasik Türk edebiyatında türler II (şehrengiz, mesnevî…) | |
7 | VİZE SINAVI | |
8 | Klasik Türk edebiyatında estetik kavramlar; “Mazmun” | |
9 | Klasik Türk edebiyatında estetik kavramlar; “Söz Sanatları” I | |
10 | Klasik Türk edebiyatında estetik kavramlar; “Söz Sanatları” II | |
11 | ÖDEV TESLİM HAFTASI | |
12 | Klasik Türk edebiyatında Nesir | |
13 | Divan şiirinde Ritim ve Mânâ | |
14 | Divan şiirinin Halk şiiri ile ortaklıkları | |
15 | Genel tekrar ve değerlendirme |
Recommended Sources
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Ders notları |
Diğer Kaynaklar |
Ahmet Mermer, Neslihan Koç Keskin. Eski Türk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü. Akçağ Yay., 2011.
Ahmet Mermer vd. Eski Türk Edebiyatına Giriş. Akçağ Yay., 2017 Ahmet Talât Onay. Açıklamalı Divan Şiiri Sözlüğü. Berikan Yay., 2016. Ahmet Talât Onay. Cemal Kurnaz (hz.). Eki Türk Edebiyatında Mazmunlar ve İzahı. TDV, 1993. Bayram Ali Kaya vd. Klasik Türk Edebiyatı Temel Bilgiler. Kesit Yay., 2018. Cem Dilçin. Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. TDK, 2004. Cemal Kurnaz. Halk Şiiri ve Divan Şiirinin Müşterekleri. Berikan Y., 2011. Cihan Okuyucu. Divan Edebiyatı Estetiği. L.M. Y., 2004. Cihan Okuyucu vd. Klasik Dönem Osmanlı Nesri. Kesit Yay., 2011. Dursun Ali Tökel. Divan Şiirinde Mitolojik Unsurlar: Şahıslar Mitolojisi. Ayçağ, 2000. E. J. Wilkonson Gibb. Osmanlı Şiir Tarihi. 5 cilt, Akçağ Yayınevi. Fatih Köksal. Klasik Türk Şiiri Araştırmaları. Akçağ Yay., 2005. Fuat Körülü. Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. Akçağ Yay., 2003. Halil İnalcık. Şair ve Patron-Patrimonyal Devlet ve Sanat Üzerinde Sosyolojik Bir İnceleme. DoğuBatı Yay., 2005 Haluk İpekten. Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz. Dergâh Yay., 2010. Hasan Kavruk. Eski Türk Edebiyatında Mensur Hikâyeler. MEB Yay., 1998. Hatice Aynur, Müjgân çakır vd. (hz.). Eski Türk Edebiyatına Modern Yaklaşımlar II. Turkuaz Y., 2008. _________. Eski Metinlere Yeni Bağlamlar: Osmanlı Edebiyatı Çalışmalarında Yeni Yönelimler. Klasik Yay., 2015. _________. Gazelden Gazele: Dünün Şiirine Bugünden Bakışlar. Klasik Yay., 2016. Mehmet Aça vd. Başlangıcından Günümüze Türk Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi. Kesit Yay., 2011. Metin Akkuş. Klasik Türk Şiirinin Anlam Dünyası. Fenomen Yay., 2007. Mustafa İsen vd. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı. Grafiker Y., 2002. Nuran Tezcan. Divan Edebiyatına Yeniden Bakış. YKY, 2016. Ömer Faruk Akün. “Divan Edebiyatı.”TDVİA. C.9, 1994. Talât Sait Halman vd.(hz.), Türk Edebiyatı Tarihi. 4 cilt, T.C. Kültür ve Turizm Bak. Yay., 2007. Tûba Işınsu Durmuş. Tutsan Elini Ben Fakîrin-Osmanlı Edeb. Hamilik Sistemi. Doğan Kitap, 2009.
|
Assessment
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 25 | |
Ödev- Derse Devam ve Katılım | 25 | |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Course’s Contribution to Program
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk dilini sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve kullanımbilimsel açılardan incelemeye dönük bilgileri edinir. | X | |||||
2 |
Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır.
|
X | |||||
3 | Türk dilinin başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem filolojik açıdan hem de çağdaş edebiyat ve dilbilim kuramlarının ışığında değerlendirir, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. | X | |||||
4 |
Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere
ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir.
|
X | |||||
5 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve
becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır.
|
X | |||||
6 |
Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve
Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar.
|
X | |||||
7 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.
|
X | |||||
8 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve
kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar.
|
X | |||||
9 |
Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere
katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir.
|
X | |||||
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu
gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
|
X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 5 | 75 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 28 | ||
Dersin AKTS Kredisi metin üzerinde uygulaması.A | 6 |