Dil ve Dünya dilleri hakkında genel bilgiler, Türkçenin diğer dillerle olan bağlantısı ve tarihsel gelişimi, modern Türkçenin ses ve yapı özellikleri, noktalama ve yazım kurallarıyla ilgili uygulamalar.
Vertical Tabs
Course Learning Outcomes
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Türkçenin noktalama işaretleri ve yazım kurallarının doğru kullanımını sağlamak. | 5,6,7 | 1 | 1 |
2) Dilin temel özelliklerini ve dillerin sınıflandırma ölçütlerini kavramalarını sağlamak. | 5,6,7 | 1 | 1 |
3) Türkçenin tarihsel gelişimini hatırlatmak. | 5,6,7 | 1 | 1 |
4) Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını öğrenmelerini sağlamak. | 5,6,7 | 1 | 1 |
5) Yazılı ve sözlü anlatım becerilerini gelişmelerini sağlamak. | 5,6,7 | 1 | 1 |
Course Flow
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, dersin içeriği ve işlenişi hakkında bilgi | İlgili okumalar |
2 | Noktalama işaretleri ve genel yazım kuralları | İlgili okumalar |
3 | Dilin tanımı, özellikleri, dil-kültür ilişkisi | İlgili okumalar |
4 | Dilin türleri | İlgili okumalar |
5 | Yeryüzündeki diller ve dil sınıflandırmaları (yapı bakımından) | İlgili okumalar |
6 |
Yeryüzündeki diller ve dil sınıflandırmaları(kaynak bakımından),
Türkçenin bu diller arasındaki yeri ve özelliği |
İlgili okumalar |
7 | Yazılı anlatım türlerinden öykü hakkında bilgi | İlgili okumalar |
8 | Ara sınav. | İlgili okumalar |
9 | Türkçenin tarihsel gelişimi ve Türklerin kullandığı alfabeler | İlgili okumalar |
10 | Türkçenin ses özellikleri | İlgili okumalar |
11 | Kalıplaşmış anlatımlar | İlgili okumalar |
12 | Anlatım bozuklukları(sözcük düzeyinde), uygulama çalışması | İlgili okumalar |
13 | Anlatım bozuklukları(cümle düzeyinde), uygulama çalışması | İlgili okumalar |
14 | Yazılı anlatım türlerinden deneme hakkında bilgi | İlgili okumalar |
Recommended Sources
KAYNAKLAR | |
Kaynaklar |
Aksan, Doğan(1975), “Anadili”, Türk Dili,31/285,s. 423-434
Aksan, Doğan(1987), Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim,3 cilt , Ankara Aksan, Doğan (2000), Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara, Bilgi yayınevi Ali, Sabahattin (2005), Yeni Dünya, İstanbul, YKY Ataç, Nurullah (2010), Günlerin Getirdiği-Sözden Söze, 7.b., İstanbul, YKY Atay, Oğuz (2000), Korkuyu Beklerken, İstanbul, İletişim Yayınları Çotuksöken, Yusuf (2007), Uygulamalı Türk Dili, İstanbul,Papatya Yayıncılık Hepçilingirler, Feyza (2013),Türkçe “Off”, 43.b.,İstanbul, Everest Yayınları Korkmaz, Zeynep ve diğerleri (1995), Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara, Yüksek Öğretim Kurulu Matbaası Montaigne (1991),Denemeler,(Türkçesi: Sabahattin Eyüboğlu), İstanbul,Cem Yayınevi Özdemir, Emin (2008), Sözlü Yazılı Anlatım Sanatı Kompozisyon, İstanbul, Remzi Kitabevi Taner, Haldun(1995), Çok Güzelsin Gitme Dur, İstanbul, Bilgi Yayınevi Taner, Haldun (2005), Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu/Ayışığında “Çalışkur”, Ankara, Bilgi Yayınevi Türkçe Ders Notları -TKL 201 (Haz. Bedri Selimhocaoğlu) Türk Dili,Yazılı Anlatım-Sözlü Anlatım (2009), (Ed.Nurettin Demir, Emine Yılmaz),Ankara, Nobel Yayın Dağıtım Türkçe Sözlük (2011), Türk Dil Kurumu Yayınları, 11. b., Ankara Yazım Kılavuzu (2009), Türk Dil Kurumu Yayınları, 26. b., Ankara |
Material Sharing
Ders öncesi dağıtılan fotokopiler |
Assessment
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | |||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | ADET | KATKI YÜZDESİ | |
Vize | 1 | 50 | |
Finalin Başarıya Oranı | 1 | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | ||
Toplam | 100 |
Course’s Contribution to Program
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İngiliz ve dünya edebiyatlarındaki ve sosyal bilimlerdeki bilgileri kültürel, sosyal, etik, estetik, politik vb konulara uygulama becerisi | x | |||||
2 | Literatür tarama, çözümleme ve yorumlama becerisi | x | |||||
3 | Disiplinler arası okuma yapma ve çözümleme becerisi | x | |||||
4 | Edebiyat kuramlarının temel konu ve kavramlarının yaşam stratejilerinin geliştirilmesinde kullanılması becerisi | X | |||||
5 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
6 | Etkin iletişim kurma becerisi | X | |||||
7 | Edebiyat akımlarının evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim | x | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | X | |||||
9 | Çağdaş edebiyat konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibi olma | X | |||||
10 | Edebiyat ve estetik alanlarında araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanma becerisi | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 1 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | - | - | - |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |