• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
MATH 426
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Ön Koşul Dersleri: 
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı öğrencilerin klasik cebirsel geometri için temel öncül konseptleri öğrenmesini ve geometri ile cebir arasındaki bağlantıları anlamasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: 

Polinom halkaları, idealler and veryeteler. Tekterimlilerde sıralama ve tekterimli idealleri. Dickson lemması. Hilbert Baz Teoremi ve Gröbner Bazları. Groebner bazının özellikleri. Buchberger algoritması. Groebner bazının uygulamaları. Eliminasyon ve  Genişletme Teoremleri.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Problem
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Yazılı sınav, B: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Polinom halkalarındaki idealler ve ilişkili varyeteler 1,2,3 1 A,B
2) Tek Terimlilerdeki sıralama bağıntıları. 1,2,3 1 A,B
3) Hilbert Baz Teoremi ve Gröbner Bazları. 1,2,3 1 A,B
4) Buchberger Algoritması 1,2,3 1 A,B
5) Geometri ve Cebir arasındaki geçişler. 1,2,3 1 A,B

Dersin Akışı

Hafta Konular Ön Hazırlık
1  Polinomlar ve Afin uzay  
2 Afin Varyeteler  
3 Afin Varyetelerin Parametrizasyonu  
4 İdealler  
5 Bir değişkenli polinomlar  
6 Tekterimlilerin sıralaması (çok değişkenli)  
7 Çok değişkenli polinomlar için bölme algoritması  
8 Tekterimli idealleri ve Dickson Lemmaso  
9 Hilbert Baz Teoremi ve Gröbner Bazları  
10 Gröbner Bazlarının özellikleri, Buchberger Algoritması  
11 Gröbner balarıının ilk uygulamaları  
12 Buchberger kriterinin rafine edilmesi  
13 Buchberger Algoritmasında geliştirmeler  
14 Eliminasyon Teorisine giriş  

Kaynaklar

Ders Notu Cox, Little and O'Shea - Ideals, Varieties and Algorithms
Diğer Kaynaklar  

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar  
Ödevler  

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 60
Kısa Sınav   -
Ödev 3 40
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Matematiğin araştırma alanları (analiz, cebir, diferansiyel denklem ve geometri) için altyapı niteliğindeki limit, türev, integral, mantık, lineer cebir ve ayrık matematik konularında hesap yapabilme becerisine sahip olur.       x    
2 Matematiğin araştırma alanları hakkında temel bir bilgi birikimine ulaşır.         x  
3 Matematiğin araştırma alanları arasında ilişkiler kurabilme ve yorumlar.         X  
4 Matematik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.         x  
5 Mesleki etik ve sorumluluk bilincindedir.     X      
6 Etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.     X      
7 İlgi duyduğu alanlarda kendini geliştirir.       X    
8 Bilişim teknolojilerini tanıma, bunlardan uygun araçları seçme ve kullanma becerisine sahip olur.     X      
9 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.     x      

ECTS