• Turkish
  • English

Optik:

Reflection and refraction of convex and concave mirrors

Reflection and refraction of convex, cancave and different tpes of lenses

Snell’s Law

Optical instruments (Telescope and compound microscope)

Critical angle and total internal reflection

Focal length, magnification and aberration of a lens and near point

Dispersion and Resolving of prism

Determination of the diffraction intensity at slit and double slit systems

Newton’s ring

Lambert’s law

 

LABORATUVAR BİLGİLERİ
Laboratuvar Bağlı olduğu Ders&Kodu Yarıyıl Laboratuvar Saat Kredi AKTS
Optik Optiğe Giriş - PHYS 205 4 2    

 

Başarı Koşulu ve Muafiyet Laboratuvardan 75 % başarı gösteremeyen hem laboratuvardan hem de dersten kalır (B.K. No:57 18.4.2008 ve 86 12.10.2016). Devam (%80) ve başarı (%75) ile laboratuvar muafiyetini sağlamış olan öğrencilerin dersi tekrarlaması durumunda en son almış olduğu laboratuvar notu ortalamaya katılır. Dersi tekrarlayan ve laboratuvar muafiyeti olan öğrencilerin, dönemin ilk haftasında “laboratuvar muafiyet formunu” doldurup bölümden muafiyetine dair onay alması zorunludur.

 

Eğitim Dili İngilizce
Laboratuvar Seviyesi Lisans
Laboratuvar Türü Zorunlu ve PHYS205 dersine bağlı
Laboratuvar Sorumlusu Damla Bulut, Halil Gürsoy
Laboratuvar asistanları Bölüm uzman, araştırma görevlileri ve doktora burslu öğrenci asistanlar
Sorumlu Öğretim Üyesi Prof.Dr. Ş. İpek Karaaslan
Laboratuvarın Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere optik konularında öğrendikleri temel bilgileri uygulama imkanı sağlamak, deney yapabilme, lazer ve temel optik bileşenlerin kullanımını öğrenmek, alınan verileri toplayabilme ve analiz edebilme becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Geometrik optik, yansıma ve kırılma, teleskop ve mikroskop yapımı, girişim, kırınım, Lambert yasası, Snell yasası, prizmada ışığın tayfı.

 

Laboratuvarın Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Optik konularında temel bilgilerini uygulamada kullanabilir.   2,14 A,B,I
2) Optik konuları ile ilgili kullanabileceği deney araçlarını tanır, deney yapabilir, deneysel verileri toplayabilme, analiz etme ve verileri değerlendirme bilgisine sahiptir.   2,14 A,B,I
3) Takım çalışması yapabilir.   2,14 A,B,I

 

Öğretim Yöntemleri: 2: Tartışmalı Ders, 14: Laboratuar
Ölçme Yöntemleri: A: Sınav , B: Final I: Laboratuar performansı

 

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 ORYANTASYON  
2 ÖN EĞİTİM: LASER GÜVENLİK ÖNLEMLERİ, DENEY ARAÇLARININ TANINMASI, vb.  
3 Reflection and refraction of convex and concave mirrors

Reflection and refraction of convex, cancave and different tpes of lenses

Snell’s Law

Optical instruments (Telescope and compound microscope)

Critical angle and total internal reflection

Focal length, magnification and aberration of a lens and near point

Dispersion and Resolving of prism

Determination of the diffraction intensity at slit and double slit systems

Newton’s ring

Lambert’s law

 

Deney föyünün çalışılıp, ilgili ön araştırmanın yapılması
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 TELAFİ  

 

KAYNAKLAR
Ders Notu  Yeditepe Üniversitesi, Fizik Bölümü,

“PHYS 205 Laboratory Experiments” Optiğe Giriş Laboratuvar Kitabı

Diğer Kaynaklar “PHYSICS FOR SCIENTISTS AND ENGINEERS” GIANCOLI, 4TH EDITION, PRENTICE HALL
FUNDAMENTALS OF PHYSICS” HALLIDAY RESNICK ,  “PHYSICS”, SERWAY.

PHYWE handbooks

 

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar “PHYS 205 Laboratory Experiments” YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ FİZİK BÖLÜMÜ
Ödevler  
Sınavlar  

 

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR
Toplam 100 puanlık laboratuar deney değerlendirmesi aşağıdaki gibi yapılacaktır:
  • 15%  initial quiz için,
  • 40% deneyin kurulumu ve hesaplamalar (birimlerin yazılması dahil) için,
  • 30% grafikler (birimler, eksenlerin isimlendirilmesi vs. dahil) için,
  • 15% final quiz için.

 

             40% lık ve 30% luk bölümlerin ayrıntılı puanlaması aşağıdaki gibidir:

  • 40% lık bölüm:

Deney yapma : 25 puan

Hesaplamalar : 7.5 puan

Birimler            : 7.5 puan

 

  • 30% luk bölüm:

Grafik çizimi    : 15 puan

Eksen isimleri : 5 + 5 = 10 puan

Birimler            : 2.5 + 2.5 = 5 puan

Dönem sonunda yapılan final sınavının genel ortalamaya katkısı %7, laboratuar deney değerlendirmesi %13, %80’i ise dersteki vizeler ve finalden gelen katkıdır.

 

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Fizik ve Matematik, bilgilerini uygulama becerisi kazanır.         X  
2 Deney (ölçme, araştırma düzeneği vs.) tasarlama ve yapabilme, deney sonuçlarını analiz etme ve de yorumlama bilgi ve becerisi kazanır.         X  
3 Endüstrinin ihtiyaç duyduğu bilim ve teknoloji konularındaki ölçümlerde gereksinimleri karşılayabilecek niteliklere sahiptir.       X    
4 Disiplinler arası takımlarda çalışır.         X  
5 Fizik problemlerini tanımlar, formule eder  ve çözer.     X      
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir.     X      
7 Etkin iletişim kurar.         X  
8 Fiziğin endüstriyel uygulamaları ve toplumsal boyuttaki katkısı için gereken eğitime sahiptir.     X      
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir ve bunu gerçekleştirir.     X      
10 Çağdaş mesleki konular ve teknolojik gelişmeler hakkında bilgi sahibidir.     X      
11 Fizik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanır.         X  
                 

 

Fotonik :

Bu dersin amacı, öğrencilere fotonik konularında öğrendikleri temel bilgileri uygulama imkanı sağlamak, deney yapabilme, lazer ve ileri optik bileşenlerin kullanımını öğrenmek, alınan verileri toplayabilme ve analiz edebilme becerileri kazandırmaktır.

Fourier analysis

Fresnel’s equations

Polarization by quarter wave plate

Intensity of diffractions due to pinhole diaphrams and circular obstacles

Diffraction intensity due to multiple slits and grids

Michelson Interferometry

Malus’ law

Fresnel’s zone construction

 

LABORATUVAR BİLGİLERİ
Laboratuvar Bağlı olduğu Ders&Kodu Yarıyıl Laboratuvar Saat Kredi AKTS
Fotonik Fotonik - PHYS 306 6 2    

 

Başarı Koşulu ve Muafiyet Laboratuvardan 75 % başarı gösteremeyen hem laboratuvardan hem de dersten kalır (B.K. No:57 18.4.2008 ve 86 12.10.2016). Devam (%80) ve başarı (%75) ile laboratuvar muafiyetini sağlamış olan öğrencilerin dersi tekrarlaması durumunda en son almış olduğu laboratuvar notu ortalamaya katılır. Dersi tekrarlayan ve laboratuvar muafiyeti olan öğrencilerin, dönemin ilk haftasında “laboratuvar muafiyet formunu” doldurup bölümden muafiyetine dair onay alması zorunludur.

 

Eğitim Dili İngilizce
Laboratuvar Seviyesi Lisans
Laboratuvar Türü Zorunlu ve PHYS306 dersine bağlı
Laboratuvar Sorumlusu Damla Bulut, Halil Gürsoy
Laboratuvar asistanları Bölüm uzman, araştırma görevlileri ve doktora burslu öğrenci asistanlar
Sorumlu Öğretim Üyesi Prof.Dr. Ertan Akşahin
Laboratuvarın Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere fotonik konularında öğrendikleri temel bilgileri uygulama imkanı sağlamak, deney yapabilme, lazer ve ileri optik bileşenlerin kullanımını öğrenmek, alınan verileri toplayabilme ve analiz edebilme becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Işığın dalga karakteri, çoklu yarıkta girişim ve kırınım, polarizasyon, Fresnel denklemleri, Fourier dönüşümleri, Malus yasası, çeyrek/yarım dalga plakaları ile polarizasyon.

 

Laboratuvarın Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Fotonik konularında temel bilgilerini uygulamada kullanabilir.   2,14 A,B,I
2) Fotonik konuları ile ilgili kullanabileceği deney araçlarını tanır, deney yapabilir, deneysel verileri toplayabilme, analiz etme ve verileri değerlendirme bilgisine sahiptir.   2,14 A,B,I
3) Takım çalışması yapabilir.   2,14 A,B,I

 

Öğretim Yöntemleri: 2: Tartışmalı Ders, 14: Laboratuar
Ölçme Yöntemleri: A: Sınav , B: Final I: Laboratuar performansı

 

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 ORYANTASYON  
2 ÖN EĞİTİM: LAZER GÜVENLİK ÖNLEMLERİ, DENEY ARAÇLARININ TANINMASI, vb.  
3 Fourier analysis

Fresnel’s equations

Polarization by quarter wave plate

Intensity of diffractions due to pinhole diaphrams and circular obstacles

Diffraction intensity due to multiple slits and grids

Michelson Interferometry

Malus’ law

Fresnel’s zone construction

Deney föyünün çalışılıp, ilgili ön araştırmanın yapılması
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 TELAFİ  

 

KAYNAKLAR
Ders Notu  Yeditepe Üniversitesi, Fizik Bölümü,

“PHYS 306 Laboratory Experiments” Fotonik Laboratuvar Kitabı

Diğer Kaynaklar “INTRODUCTİON TO OPTICS” FRANK L. PEDROTTİ

“FUNDAMENTALS OF PHOTONICS” B.E.A. SALEH, M.C. TEICH

“PHYSICS FOR SCIENTISTS AND ENGINEERS” GIANCOLI, 4TH EDITION, PRENTICE HALL
FUNDAMENTALS OF PHYSICS” HALLIDAY RESNICK ,  “PHYSICS”, SERWAY.

PHYWE handbooks

 

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar “PHYS 306 Laboratory Experiments” YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ FİZİK BÖLÜMÜ
Ödevler  
Sınavlar  

 

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR
Toplam 100 puanlık lab değerlendirmesi aşağıdaki gibi yapılacaktır:
  • 15%  initial quiz için,
  • 40% deneyin kurulumu ve hesaplamalar (birimlerin yazılması dahil) için,
  • 30% grafikler (birimler, eksenlerin isimlendirilmesi vs. dahil) için,
  • 15% final quiz için.

 

             40% lık ve 30% luk bölümlerin ayrıntılı puanlaması aşağıdaki gibidir:

  • 40% lık bölüm:

Deney yapma : 25 puan

Hesaplamalar : 7.5 puan

Birimler            : 7.5 puan

 

  • 30% luk bölüm:

Grafik çizimi    : 15 puan

Eksen isimleri : 5 + 5 = 10 puan

Birimler            : 2.5 + 2.5 = 5 puan

 

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Fizik ve Matematik, bilgilerini uygulama becerisi kazanır.         X  
2 Deney (ölçme, araştırma düzeneği vs.) tasarlama ve yapabilme, deney sonuçlarını analiz etme ve de yorumlama bilgi ve becerisi kazanır.         X  
3 Endüstrinin ihtiyaç duyduğu bilim ve teknoloji konularındaki ölçümlerde gereksinimleri karşılayabilecek niteliklere sahiptir.       X    
4 Disiplinler arası takımlarda çalışır.         X  
5 Fizik problemlerini tanımlar, formule eder  ve çözer.     X      
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir.     X      
7 Etkin iletişim kurar.         X  
8 Fiziğin endüstriyel uygulamaları ve toplumsal boyuttaki katkısı için gereken eğitime sahiptir.     X      
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir ve bunu gerçekleştirir.     X      
10 Çağdaş mesleki konular ve teknolojik gelişmeler hakkında bilgi sahibidir.     X      
11 Fizik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanır.         X