Optik:
Reflection and refraction of convex and concave mirrors
Reflection and refraction of convex, cancave and different tpes of lenses
Snell’s Law
Optical instruments (Telescope and compound microscope)
Critical angle and total internal reflection
Focal length, magnification and aberration of a lens and near point
Dispersion and Resolving of prism
Determination of the diffraction intensity at slit and double slit systems
Newton’s ring
Lambert’s law
LABORATUVAR BİLGİLERİ | |||||
Laboratuvar | Bağlı olduğu Ders&Kodu | Yarıyıl | Laboratuvar Saat | Kredi | AKTS |
Optik | Optiğe Giriş - PHYS 205 | 4 | 2 |
Başarı Koşulu ve Muafiyet | Laboratuvardan 75 % başarı gösteremeyen hem laboratuvardan hem de dersten kalır (B.K. No:57 18.4.2008 ve 86 12.10.2016). Devam (%80) ve başarı (%75) ile laboratuvar muafiyetini sağlamış olan öğrencilerin dersi tekrarlaması durumunda en son almış olduğu laboratuvar notu ortalamaya katılır. Dersi tekrarlayan ve laboratuvar muafiyeti olan öğrencilerin, dönemin ilk haftasında “laboratuvar muafiyet formunu” doldurup bölümden muafiyetine dair onay alması zorunludur. |
Eğitim Dili | İngilizce |
Laboratuvar Seviyesi | Lisans |
Laboratuvar Türü | Zorunlu ve PHYS205 dersine bağlı |
Laboratuvar Sorumlusu | Damla Bulut, Halil Gürsoy |
Laboratuvar asistanları | Bölüm uzman, araştırma görevlileri ve doktora burslu öğrenci asistanlar |
Sorumlu Öğretim Üyesi | Prof.Dr. Ş. İpek Karaaslan |
Laboratuvarın Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere optik konularında öğrendikleri temel bilgileri uygulama imkanı sağlamak, deney yapabilme, lazer ve temel optik bileşenlerin kullanımını öğrenmek, alınan verileri toplayabilme ve analiz edebilme becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Geometrik optik, yansıma ve kırılma, teleskop ve mikroskop yapımı, girişim, kırınım, Lambert yasası, Snell yasası, prizmada ışığın tayfı. |
Laboratuvarın Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Optik konularında temel bilgilerini uygulamada kullanabilir. | 2,14 | A,B,I | |
2) Optik konuları ile ilgili kullanabileceği deney araçlarını tanır, deney yapabilir, deneysel verileri toplayabilme, analiz etme ve verileri değerlendirme bilgisine sahiptir. | 2,14 | A,B,I | |
3) Takım çalışması yapabilir. | 2,14 | A,B,I |
Öğretim Yöntemleri: | 2: Tartışmalı Ders, 14: Laboratuar |
Ölçme Yöntemleri: | A: Sınav , B: Final I: Laboratuar performansı |
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | ORYANTASYON | |
2 | ÖN EĞİTİM: LASER GÜVENLİK ÖNLEMLERİ, DENEY ARAÇLARININ TANINMASI, vb. | |
3 |
Reflection and refraction of convex and concave mirrors
Reflection and refraction of convex, cancave and different tpes of lenses Snell’s Law Optical instruments (Telescope and compound microscope) Critical angle and total internal reflection Focal length, magnification and aberration of a lens and near point Dispersion and Resolving of prism Determination of the diffraction intensity at slit and double slit systems Newton’s ring Lambert’s law
|
Deney föyünün çalışılıp, ilgili ön araştırmanın yapılması |
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 | TELAFİ |
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Yeditepe Üniversitesi, Fizik Bölümü,
“PHYS 205 Laboratory Experiments” Optiğe Giriş Laboratuvar Kitabı |
Diğer Kaynaklar |
“PHYSICS FOR SCIENTISTS AND ENGINEERS” GIANCOLI, 4TH EDITION, PRENTICE HALL FUNDAMENTALS OF PHYSICS” HALLIDAY RESNICK , “PHYSICS”, SERWAY. PHYWE handbooks |
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | “PHYS 205 Laboratory Experiments” YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ FİZİK BÖLÜMÜ |
Ödevler | |
Sınavlar |
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR |
Toplam 100 puanlık laboratuar deney değerlendirmesi aşağıdaki gibi yapılacaktır:
40% lık ve 30% luk bölümlerin ayrıntılı puanlaması aşağıdaki gibidir:
Deney yapma : 25 puan Hesaplamalar : 7.5 puan Birimler : 7.5 puan
Grafik çizimi : 15 puan Eksen isimleri : 5 + 5 = 10 puan Birimler : 2.5 + 2.5 = 5 puan Dönem sonunda yapılan final sınavının genel ortalamaya katkısı %7, laboratuar deney değerlendirmesi %13, %80’i ise dersteki vizeler ve finalden gelen katkıdır. |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri | |||||||
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||
1 | Fizik ve Matematik, bilgilerini uygulama becerisi kazanır. | X | ||||||
2 | Deney (ölçme, araştırma düzeneği vs.) tasarlama ve yapabilme, deney sonuçlarını analiz etme ve de yorumlama bilgi ve becerisi kazanır. | X | ||||||
3 | Endüstrinin ihtiyaç duyduğu bilim ve teknoloji konularındaki ölçümlerde gereksinimleri karşılayabilecek niteliklere sahiptir. | X | ||||||
4 | Disiplinler arası takımlarda çalışır. | X | ||||||
5 | Fizik problemlerini tanımlar, formule eder ve çözer. | X | ||||||
6 | Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir. | X | ||||||
7 | Etkin iletişim kurar. | X | ||||||
8 | Fiziğin endüstriyel uygulamaları ve toplumsal boyuttaki katkısı için gereken eğitime sahiptir. | X | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir ve bunu gerçekleştirir. | X | ||||||
10 | Çağdaş mesleki konular ve teknolojik gelişmeler hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||||
11 | Fizik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanır. | X | ||||||
Fotonik :
Bu dersin amacı, öğrencilere fotonik konularında öğrendikleri temel bilgileri uygulama imkanı sağlamak, deney yapabilme, lazer ve ileri optik bileşenlerin kullanımını öğrenmek, alınan verileri toplayabilme ve analiz edebilme becerileri kazandırmaktır.
Fourier analysis
Fresnel’s equations
Polarization by quarter wave plate
Intensity of diffractions due to pinhole diaphrams and circular obstacles
Diffraction intensity due to multiple slits and grids
Michelson Interferometry
Malus’ law
Fresnel’s zone construction
LABORATUVAR BİLGİLERİ | |||||
Laboratuvar | Bağlı olduğu Ders&Kodu | Yarıyıl | Laboratuvar Saat | Kredi | AKTS |
Fotonik | Fotonik - PHYS 306 | 6 | 2 |
Başarı Koşulu ve Muafiyet | Laboratuvardan 75 % başarı gösteremeyen hem laboratuvardan hem de dersten kalır (B.K. No:57 18.4.2008 ve 86 12.10.2016). Devam (%80) ve başarı (%75) ile laboratuvar muafiyetini sağlamış olan öğrencilerin dersi tekrarlaması durumunda en son almış olduğu laboratuvar notu ortalamaya katılır. Dersi tekrarlayan ve laboratuvar muafiyeti olan öğrencilerin, dönemin ilk haftasında “laboratuvar muafiyet formunu” doldurup bölümden muafiyetine dair onay alması zorunludur. |
Eğitim Dili | İngilizce |
Laboratuvar Seviyesi | Lisans |
Laboratuvar Türü | Zorunlu ve PHYS306 dersine bağlı |
Laboratuvar Sorumlusu | Damla Bulut, Halil Gürsoy |
Laboratuvar asistanları | Bölüm uzman, araştırma görevlileri ve doktora burslu öğrenci asistanlar |
Sorumlu Öğretim Üyesi | Prof.Dr. Ertan Akşahin |
Laboratuvarın Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere fotonik konularında öğrendikleri temel bilgileri uygulama imkanı sağlamak, deney yapabilme, lazer ve ileri optik bileşenlerin kullanımını öğrenmek, alınan verileri toplayabilme ve analiz edebilme becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Işığın dalga karakteri, çoklu yarıkta girişim ve kırınım, polarizasyon, Fresnel denklemleri, Fourier dönüşümleri, Malus yasası, çeyrek/yarım dalga plakaları ile polarizasyon. |
Laboratuvarın Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Fotonik konularında temel bilgilerini uygulamada kullanabilir. | 2,14 | A,B,I | |
2) Fotonik konuları ile ilgili kullanabileceği deney araçlarını tanır, deney yapabilir, deneysel verileri toplayabilme, analiz etme ve verileri değerlendirme bilgisine sahiptir. | 2,14 | A,B,I | |
3) Takım çalışması yapabilir. | 2,14 | A,B,I |
Öğretim Yöntemleri: | 2: Tartışmalı Ders, 14: Laboratuar |
Ölçme Yöntemleri: | A: Sınav , B: Final I: Laboratuar performansı |
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | ORYANTASYON | |
2 | ÖN EĞİTİM: LAZER GÜVENLİK ÖNLEMLERİ, DENEY ARAÇLARININ TANINMASI, vb. | |
3 |
Fourier analysis
Fresnel’s equations Polarization by quarter wave plate Intensity of diffractions due to pinhole diaphrams and circular obstacles Diffraction intensity due to multiple slits and grids Michelson Interferometry Malus’ law Fresnel’s zone construction |
Deney föyünün çalışılıp, ilgili ön araştırmanın yapılması |
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 | TELAFİ |
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Yeditepe Üniversitesi, Fizik Bölümü,
“PHYS 306 Laboratory Experiments” Fotonik Laboratuvar Kitabı |
Diğer Kaynaklar |
“INTRODUCTİON TO OPTICS” FRANK L. PEDROTTİ
“FUNDAMENTALS OF PHOTONICS” B.E.A. SALEH, M.C. TEICH “PHYSICS FOR SCIENTISTS AND ENGINEERS” GIANCOLI, 4TH EDITION, PRENTICE HALL PHYWE handbooks |
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | “PHYS 306 Laboratory Experiments” YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ FİZİK BÖLÜMÜ |
Ödevler | |
Sınavlar |
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR |
Toplam 100 puanlık lab değerlendirmesi aşağıdaki gibi yapılacaktır:
40% lık ve 30% luk bölümlerin ayrıntılı puanlaması aşağıdaki gibidir:
Deney yapma : 25 puan Hesaplamalar : 7.5 puan Birimler : 7.5 puan
Grafik çizimi : 15 puan Eksen isimleri : 5 + 5 = 10 puan Birimler : 2.5 + 2.5 = 5 puan |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri | |||||||
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||
1 | Fizik ve Matematik, bilgilerini uygulama becerisi kazanır. | X | ||||||
2 | Deney (ölçme, araştırma düzeneği vs.) tasarlama ve yapabilme, deney sonuçlarını analiz etme ve de yorumlama bilgi ve becerisi kazanır. | X | ||||||
3 | Endüstrinin ihtiyaç duyduğu bilim ve teknoloji konularındaki ölçümlerde gereksinimleri karşılayabilecek niteliklere sahiptir. | X | ||||||
4 | Disiplinler arası takımlarda çalışır. | X | ||||||
5 | Fizik problemlerini tanımlar, formule eder ve çözer. | X | ||||||
6 | Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir. | X | ||||||
7 | Etkin iletişim kurar. | X | ||||||
8 | Fiziğin endüstriyel uygulamaları ve toplumsal boyuttaki katkısı için gereken eğitime sahiptir. | X | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir ve bunu gerçekleştirir. | X | ||||||
10 | Çağdaş mesleki konular ve teknolojik gelişmeler hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||||
11 | Fizik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanır. | X |