• Turkish
  • English

Sıcaklık, Boyutsal kalibrasyonlada deneyim kazandırmak, değişik tiplerdeki termometrelerin kalibrasyonlarını, uluslara arası sıcaklık ölçeğinin öğrenilmesini, sıvı banyo ve  kuru  fırın kullanımını öğrenmek, Mikrometre ve Kumpas kalibrasyonlarında deneyim kazandırmak, Sıcaklık ve boyutsal ölçümlerde ölçüm belirsizliği bütçelerinin oluşturulmasını öğrenilmesi, ölçüm sonuçlarının ulusal/uluslar arası rehber dökümanlara göre nasıl raporlanacağını göstermek

  1. Preparation of Ice Point 
  2. Preparation of Triple Point of Water 
  3. Calibration of Liquid-in-glass Thermometer Using Baths
  4. Calibration of Platinum Resistance Thermometer Using Liquid Baths
  5. Calibration of Type K thermocouples in a ‘dry block’ calibrator and a tube furnace, using a reference PRT and Platinum-Rhodium Thermocouple
  6. Calibration of Radiation Thermometer
  7. Calibration of Vernier Caliper
  8. Calibration of Micrometer

 

DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl T+U+L Saat Kredi AKTS
METROLOJİ VE KALİBRASYON LABORATUVARI PHYS 401 7 2 +0+ 4 4 9
Ön Koşul Dersleri PHYS 303 Metrolojiye Giriş
Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü  
Dersi Verenler Prof. Dr. Ahmet T. İnce
Dersin Yardımcıları Dr. Ogr. Grv. Melda Patan Alper
Dersin Amacı Sıcaklık, Boyutsal kalibrasyonlada deneyim kazandırmak, değişik tiplerdeki termometrelerin kalibrasyonlarını, uluslara arası sıcaklık ölçeğinin öğrenilmesini, sıvı banyo ve  kuru  fırın kullanımını öğrenmek, Mikrometre ve Kumpas kalibrasyonlarında deneyim kazandırmak, Sıcaklık ve boyutsal ölçümlerde ölçüm belirsizliği bütçelerinin oluşturulmasını öğrenilmesi, ölçüm sonuçlarının ulusal/uluslar arası rehber dökümanlara göre nasıl raporlanacağını göstermek
Dersin İçeriği Metroloji ve Kalibrasyon laboratuvarına ait ölçüm düzenekleri ve ölçüm yetenekleri. Değmeli sıcaklık sensör tipleri ve 1990 Uluslararası Sıcaklık Ölçeğinin tanımlanması (ITS-90), buz noktası ve suyun Üçlü noktasının hazırlanması ve ölçümü, ısıl işlemleri (tavlamanın) direnç termometrelerine ve ısılçiftlere olan etkileri, Platin direnç, Cam termometrelerin, Dijital ve Isılçift termometrelerinin -40 oC ile 1200 oC arasında karşılaştırma metoduyla kalibrasyonları, boyut kalibrasyonları; kumpas ve mikrometre, EA 04/02 rehber dökümana göre  en iyi ölçüm belirsizliği hesaplamalarının gerçekleştirilmesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Fizik ve Matematik uygulamalı bilgileri bilir 1,2,3 A,C
2) Ölçüm yapabilir, tasarlar ve ölçüm sonuçlarını değerlendirir 1,2,3 A,C
3) Endüstrinin ihtiyaç duyduğu kalibrasyon ölçümlerini bilir ve uygular 1,2,3 A,C
4) Disiplinler arası takım çalışmasında bulunur 1,2,3 A,C
5) Fiziğin endüstriyel boyuttaki uygulamalarını bilir 1,2,3 A,C
6) Bilimsel çalışmalar ve endüstriyel ölçümlerdeki ölçüm belirsizliği hesaplamalarını bilir 1,2,3 A,C
7) Deneysel fizik alanındaki çalışmalarında, gerekli olan ölçüm metotlarını bilir ve teknolojik araçları kullanabilir 1,2,3 A,C
8)Metrolojik vasıflara sahip ölçüm aletlerini tanır ve kullanır 1,2,3 A,C
9)Ulusal –Uluslararası standartları inceler, kullanımlarına ilişkin  bilgi sahibi olur 1,2,3 A,C
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Ölçme Yöntemleri: A: Sınav , C: Ödev
DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 LABORATUVAR ORİYANTASYONU VE KURALLARI Laboratuvar oriyantasyonu ve kuralları
2 BUZ NOKTASI VE SUYUN ÜÇLÜ NOKTASI HAZIRLANMASI Suyun erime ve üçlü noktası
3 CAM TERMOMETRE KALİBRASYONU Alkol-Su banyosunda Cam termotre kalibrasyonu
4 CAM TERMOMETRE KALİBRASYONU Yağ banyosu Cam Termometre kalibrasyonu
5 CAM TERMOMETRE KALİBRASYONU Tuz banyosunda Cam Termometre kalibrasyonu
6 ENDÜSTRİYEL VE STANDARD DİRENÇ TERMOMETRESİ KALİBRASYONU Alkol-Su banyosunda Direnç termotre kalibrasyonu
7 ENDÜSTRİYEL VE STANDARD DİRENÇ TERMOMETRESİ KALİBRASYONU Yağ banyosu Direnç Termometre kalibrasyonu
8 ENDÜSTRİYEL VE STANDARD DİRENÇ TERMOMETRESİ KALİBRASYONU Tuz banyosunda Direnç Termometre kalibrasyonu
9 ISILÇİFT KALİBRASYONLARI 100-500 C arasında K-tipi ısılçift kalibrasyonu
10 ISILÇİFT KALİBRASYONLARI 600-800 C arasında K-tipi ısılçift kalibrasyonu
11 ISILÇİFT KALİBRASYONLARI 900-1200 C arasında K-tipi ısılçift kalibrasyonu
12 BOYUT  KALİBRASYONLARI Mikrometre kalibrasyonu
13 BOYUT  KALİBRASYONLARI Mikrometre/ Kumpas kalibrasyonu
14 BOYUT  KALİBRASYONLARI Kumpas kalibrasyonu
       
KAYNAKLAR
Ders Notu PHYS 401 Metroloji ve Kalibrasyon Deney Föyü ve El kitabı

Ahmet T. İnce  Richard L. Rusby, ve Melda Patan Alper

Yeditepe Ünversitesi baskısı, 2011

Diğer Kaynaklar 1. T.J.Quinn, “Temperature”, Second Ed. ISBN:0-12-569681-7

2. John.J.Connoly, “Platin Resistance Thermometry, Austrain

    Goverment, NMI, 2004.

3. C.Horrigan, “Liquid-in Glass Thermometry”  Austrain

    Goverment, NMI, 2004.

4. R.Bently, Thermocouple in Temperature Measurement, Austrain

    Goverment, NMI, 2004.

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar PHYS 401 Metroloji ve Kalibrasyon Deney Föyü ve El kitabı

Ahmet T. İnce, Richard L. Rusby, ve Melda Patan Alper

Yeditepe Ünversitesi baskısı, 2011

Ödevler Ev ödevleri yaklaşık 3-4 haftada bir
Sınavlar İki vize sınavı and birfinal sınavı
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 2 40
Deney Raporları 10 20
Final 1 40
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100
DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Fizik ve Matematik, bilgilerini uygulama becerisi kazanır.   X        
2 Deney (ölçme, araştırma düzeneği vs.) tasarlama ve yapabilme, deney sonuçlarını analiz etme ve de yorumlama bilgi ve becerisi kazanır.   X        
3 Endüstrinin ihtiyaç duyduğu bilim ve teknoloji konularındaki ölçümlerde gereksinimleri karşılayabilecek niteliklere sahiptir.   X        
4 Disiplinler arası takımlarda çalışır.   X        
5 Fizik problemlerini tanımlar, formule eder  ve çözer. X          
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir. X          
7 Etkin iletişim kurar. X          
8 Fiziğin endüstriyel uygulamaları ve toplumsal boyuttaki katkısı için gereken eğitime sahiptir.   X        
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir ve bunu gerçekleştirir. X          
10 Çağdaş mesleki konular ve teknolojik gelişmeler hakkında bilgi sahibidir. X          
11 Fizik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanır.   X