• Turkish
  • English

Bu dersin amacı, öğrencilere katıhal fiziği konularında öğrendikleri temel bilgileri uygulama olanağı sağlamak, deney yapabilme, ilgili verileri toplayabilme ve analiz edebilme  becerileri kazandırmaktır

Semiconductor thermogenerator

Seebeck effect

Thermal conductivity

Thermal and electrical conductivity of metals

Hall effect

 

LABORATUVAR BİLGİLERİ
Laboratuvar Bağlı olduğu Ders&Kodu Yarıyıl Laboratuvar Saat Kredi AKTS
Katıhal Katıhal Fiziği - PHYS 412 8 2 1  
Başarı Koşulu ve Muafiyet Laboratuvardan %50 başarı gösteremeyen hem laboratuvardan hem de dersten kalır (B.K. No:57 18.4.2008 ve 86 12.10.2016). Devam (%80) ve başarı (%50) ile laboratuvar muafiyetini sağlamış olan öğrencilerin dersi tekrarlaması durumunda en son almış olduğu laboratuvar notu ortalamaya katılır. Dersi tekrarlayan ve laboratuvar muafiyeti olan öğrencilerin, dönemin ilk haftasında “laboratuvar muafiyet formunu” doldurup bölümden muafiyetine dair onay alması zorunludur.
Eğitim Dili İngilizce
Laboratuvar Seviyesi Lisans
Laboratuvar Türü Zorunlu ve PHYS412 dersine bağlı
Laboratuvar Sorumlusu  
Laboratuvar asistanları Bölüm uzman, araştırma görevlileri ve doktora burslu öğrenci asistanlar
Sorumlu Öğretim Üyesi Dr. Öğr. Üyesi Ercüment Akat
Laboratuvarın Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere katıhal fiziği konularında öğrendikleri temel bilgileri uygulama olanağı sağlamak, deney yapabilme, ilgili verileri toplayabilme ve analiz edebilme  becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Kristal Yapısı, Kimyasal Bağlar, Örgü, Kusurlar, Bragg Saçılması, Ters Örgü, Brillouin Bölgeleri, Bloch Fonksiyonları, Fononlar, Durum Yoğunluğu, Etkin Kütle, Fermi-Dirac Dağılımı, Bozonlar Ve Fermiyonlar, Fermi Düzeyi, Einstein Ve Debye Modelleri, Fermi Yüzeyleri Ve Metaller, Enerji Kuşakları, Yarıiletkenlerde Taşıyıcı Yoğunlukları, Silikon Ve Germanyum, İletkenliğin Sıcaklığa Bağımlılığı (Metaller Ve Yarıiletkenlerde), Yalıtkanların Isıl Ve Optik Özellikleri, Kutuplanma, Maddenin Manyetik Özellikleri, Ferromanyetizma, Paramanyetizma, Üstüniletkenlik (I. Ve II. Türler), Meissner Olayı, Bcs Kuramı, Amorf Yarıiletkenler
Laboratuvarın Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Katıhal fiziği konularında temel bilgilerini uygulamada kullanabilir.   2, 14 A, B, I
2) Katıhal fiziği konularında kullanabileceği deney araçlarını tanır, deney yapabilir, deneysel verileri toplayabilme, analiz etme ve verileri değerlendirme bilgisine sahiptir.   2, 14 A, B, I
3) Takım çalışması yapabilir.   2, 14 A, B, I
Öğretim Yöntemleri: 2: Tartışmalı Ders, 14: Laboratuar
Ölçme Yöntemleri: A: Sınav , B: Final I: Laboratuar performansı
DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Oryantasyon  
2 Ön Eğitim: Elektriğin Tehlikeleri, Deney Araçlarının Tanınması, vb.  
3 Semiconductor thermogenerator - Seebeck effect

Thermal conductivity

Thermal and electrical conductivity of metals

Hall effect

 

 

 

Deney föyünün çalışılıp, ilgili ön araştırmanın yapılması
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 Telafi  
KAYNAKLAR
Ders Kitabı  

 Elementary Solid State Physics. - M. A. OMAR

Diğer Kaynaklar  

Introduction to Solid State Physics. - C. KITTEL,

Fundamentals of Solid State Physics - J. R. CHRISTMAN

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar  
Ödevler  
Sınavlar  
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR
Toplam 100 puanlık lab değerlendirmesi aşağıdaki gibi yapılacaktır:
  • %15  ilk küçük sınav için,
  • %40 deneyin kurulumu ve hesaplamalar (birimlerin yazılması dahil) için,
  • %30 grafikler (birimler, eksenlerin adlandırılması vs. dahil) için,
  • %15 son küçük sınav için.

 

             40% lık ve 30% luk bölümlerin ayrıntılı puanlaması aşağıdaki gibidir:

  • %40 lık bölüm:

Deney yapma : 25 puan

Hesaplamalar : 7.5 puan

Birimler            : 7.5 puan

 

  • %30 luk bölüm:

Grafik çizimi    : 15 puan

Eksenler           : 5 + 5 = 10 puan

Birimler            : 2.5 + 2.5 = 5 puan

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Fizik ve Matematik, bilgilerini uygulama becerisi kazanır.         X  
2 Deney (ölçme, araştırma düzeneği vs.) tasarlama ve yapabilme, deney sonuçlarını analiz etme ile yorumlama bilgi ve becerisi kazanır.         X  
3 Endüstrinin gerek duyduğu bilim ve teknoloji konularındaki ölçümlerde gereksinimleri karşılayabilecek niteliklere sahiptir.     X      
4 Disiplinler arası takımlarda çalışır.         X  
5 Fizik problemlerini tanımlar, formüle eder  ve çözer.     X      
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir.     X      
7 Etkin iletişim kurar.         X  
8 Fiziğin endüstriyel uygulamaları ve toplumsal boyuttaki katkısı için gereken eğitime sahiptir.     X      
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir ve bunu gerçekleştirir.     X      
10 Çağdaş mesleki konular ve teknolojik gelişmeler hakkında bilgi sahibidir.     X      
11 Fizik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanır.         X